• mamma 10

Tips på tillbehör till rostbiff!

Kom med alla förslag ni kan komma på!:)

Gärna på olika röror och dressingar som kan passa bra! Både såser att ha vid sidan av samt nån dressing att ringla över vid servering. (Tanken är att rostbiffen ska skivas tunt och läggas upp på fat, kanske tillsammans med sallad och annat?)

Jag vill inte ha potatissallad, kommer att köra små kulpotatisar i ugnen!

Gärna förslag på hur detta ska serveras också? Allt på samma fat? Allt i olika skålar?  

• Svar på tråden Tips på tillbehör till rostbiff!
  • katalysator

En god marinerad rostbiff tycker jag inte behöver någon sås eller dressing, det tar bara smaken av köttet. Hellre då att satsa på ett par tre olika lite krämigare sallader. Jag hade nog gjort en vanlig grönsallad (typ ruccola, tomat, gurka, majs), en tomatsallad med mozzarella och en lite matigare bönsallad med avokado i.

Till det skulle jag också ha ett nybakt bröd, och detta kan man däremot har mumsiga röror till! En skål med hummus och kanske en annan skål med någon slags kycklingröra? 

• tro  hopp  kärlek

Varm sås sär är rosepepparsås på påse väldigt god, om du vill ha den godare byt ut en del av vätskan mot grädde.

Kall sås.
    Bas Creme fraiche eller gräddfil med 1/4 del majonäs

Kryddat antingen med
    vitlök
    mango chutney
    olika pepparsorter krossad rosepeppar, grönpeppar.
    dijonsenap, vitlök, aromat
    paprika, salt, dill gräslök.

Jag skulle köra på lite olika såser
    köttet rulla ihop i rullar, lägg lite högar med, oliver, tomater, sparris, syltlök, ananas, jordgubbar, physalis,mango , majs mm lägga allt på ett stort fat 

• mamma 10
    katalysator skrev 2012-05-31 19:42:44 följande:
    En god marinerad rostbiff tycker jag inte behöver någon sås eller dressing, det tar bara smaken av köttet. Hellre då att satsa på ett par tre olika lite krämigare sallader. Jag hade nog gjort en vanlig grönsallad (typ ruccola, tomat, gurka, majs), en tomatsallad med mozzarella och en lite matigare bönsallad med avokado i.

Till det skulle jag också ha ett nybakt bröd, och detta kan man däremot har mumsiga röror till! En skål med hummus och kanske en annan skål med någon slags kycklingröra? 
    Håller med om att det inte behövs så mycket om köttet i  sig är mört och gott! Därför funderar jag på att bara göra en blandning med olja och persilja (möjligtvis lite vitlök) för att det ser lite trevligt ut när man serverar!

Rörorna och såserna är som du säger främst som tillbehör att kombinera med brödet! Tänkte göra någon fetaoströra med oliver bland annat!

Bra idé med lite olika sallader!! 
  • mamma 10
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-31 19:48:15 följande:
    Varm sås sär är rosepepparsås på påse väldigt god, om du vill ha den godare byt ut en del av vätskan mot grädde.

Kall sås.
    Bas Creme fraiche eller gräddfil med 1/4 del majonäs

Kryddat antingen med
    vitlök
    mango chutney
    olika pepparsorter krossad rosepeppar, grönpeppar.
    dijonsenap, vitlök, aromat
    paprika, salt, dill gräslök.

Jag skulle köra på lite olika såser
    köttet rulla ihop i rullar, lägg lite högar med, oliver, tomater, sparris, syltlök, ananas, jordgubbar, physalis,mango , majs mm lägga allt på ett stort fat 
    Tack för många bra tips!:) Tänkte skiva litre jordgubbar och strössla över faktiskt!  Alla gillar ju inte frukt i kombination med mat, men jag älskar det!:) 
  • katalysator

Åh, fetaoströra är ju mums till både brödet, potatisen och salladen Solig

• tro  hopp  kärlek

Håller med att rostbiff inte kräver ngn sås, men då äter man det oftast med potatissallad, eller gratäng.Glad

Ngt annat som är gott är att röra bea sås pulver med creme fraiche. sen finns det med en påse ifrån santa maria med mango chili pulver , den är god.Flört

• Kaffegalningen

En fetaostbit mosas och blandas ut med 5 dl crème fraîche eller yoghurt (plus ev. svartpeppar) - mums! Det syrligt krämiga kompletterar rostbiffen så bra! Även om köttet är underbart gott i sig

• annca

Pesto passar jättebra till rostbiff! Gärna en lite tunnare variant, med mycket olivolja.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Ann Lee

Pesto utrört i creme fraiche är riktigt gott!

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Zenobia

Det finns en färdig sås som heter Mangoraja   med curry i, den är god till rostbiff. Annars nåt med curry i såsen är gott till rostbiff.

Svar på tråden Tips på tillbehör till rostbiff!