• Chris2012

TBE Vaccin - kan orsaka allvarliga biverkningar?!

Fick en fästing på tomten för några dagar sedan. Lite halvhypokondrisk som jag är börjar jag genast oroa mig för TBE. Jag är inte vaccinerad då jag innan nu, inte ens kan komma ihåg senast jag hade en fästing. Det var säkert över 20 år sedan trots att vi vistat ganska mycket utomhus i Sörmland och Stockholm under sommaren.

I alla fall så börjar jag läsa på om vaccinet. Debatten sedan massvaccinering mot svininfluensa har gjort mig lite skeptisk mot vacciner i allmänhet så jag försöker hitta information som kan hjälpa mig ta beslutet. Det är dock inte lätt. Att det finns allvarliga biverkningar av vaccinet råder ingen tvekan om. Det står tom på bibacksedeln här:
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040206000026&DocTypeID=7

Men det är svårt att hitta ngn mer neutral information. Enligt bolaget som tillverkar vaccinet är det jättbra, se här:
    http://www.fasting.nu/download/fsme_immun_produkt_broschyr.pdf

Men de finns de som är skeptiska, tex här:
    http://www.vaccineinjury.info/tbe/vaccination.html (namnet på denna sajt indikerar dock att de kanske inte är helt objektiva)

Så vad göra? Vaccinera eller inte? Och ska man vaccinera barnen. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden TBE Vaccin - kan orsaka allvarliga biverkningar?!
  • Tygtiiger

Jämför med biverkningarna av TBE och fatta ett beslut utifrån det.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Chris2012
    Tygtiiger skrev 2012-05-31 22:43:34 följande:
    Jämför med biverkningarna av TBE och fatta ett beslut utifrån det.
    På bipacksedeln stårt det:

Följande biverkningar har också rapporterats, som inträffat med okänd frekvens:

Försämring av autoimmuna sjukdomar

Tecken på hjärnhinneinflammation, såsom stelhet i nacken

Yrselkänsla

Inflammerade nerver av olika grad

Kramper

Hjärninflammation (encefalit)

Dimsyn eller ökad känslighet för ljus, ögonsmärta

Snabb hjärtrytm

Hudreaktioner (utslag och/eller klåda)

Nacksmärta

Frossbrytningar, influensaliknande sjukdom, svaghet, ödem, ostadig gång

Man kan alltså i sällsynta fall få hjärinflammation av vaccinet!!! Just det som man vill skydda sig emot.

• Tygtiiger
    Chris2012 skrev 2012-05-31 22:48:44 följande:
    På bipacksedeln stårt det:

Följande biverkningar har också rapporterats, som inträffat med okänd frekvens:

Försämring av autoimmuna sjukdomar

Tecken på hjärnhinneinflammation, såsom stelhet i nacken

Yrselkänsla

Inflammerade nerver av olika grad

Kramper

Hjärninflammation (encefalit)

Dimsyn eller ökad känslighet för ljus, ögonsmärta

Snabb hjärtrytm

Hudreaktioner (utslag och/eller klåda)

Nacksmärta

Frossbrytningar, influensaliknande sjukdom, svaghet, ödem, ostadig gång

Man kan alltså i sällsynta fall få hjärinflammation av vaccinet!!! Just det som man vill skydda sig emot.

Jämför vad resultatet av hjärninflammationen blir från vaccin eller från sjukdomen. Läker båda? Läker bara den ena? Får man kvarvarande men?
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anna Svenssonliv

Jag ville vaccinera mig och barnen förra våren. Ringde för att boka tid på vårdcentralen där jag sett affischer med info om vaccinet. De hade en drive m reducerat pris. Sköterskan/sekreteraren som svarade sa att jag måste ha remiss från läkare för att få ta vaccinet. Jag ringde då läkaren som ställde några enkla hälsofrågor. Barnen tyckte han Inte skulle ha vaccin. Barn i förskoleålder brukar inte insjukna sa han.

• Coyote
    Anna Svenssonliv skrev 2012-05-31 22:56:46 följande:
    Jag ville vaccinera mig och barnen förra våren. Ringde för att boka tid på vårdcentralen där jag sett affischer med info om vaccinet. De hade en drive m reducerat pris. Sköterskan/sekreteraren som svarade sa att jag måste ha remiss från läkare för att få ta vaccinet. Jag ringde då läkaren som ställde några enkla hälsofrågor. Barnen tyckte han Inte skulle ha vaccin. Barn i förskoleålder brukar inte insjukna sa han.
    Det sa vår läkare också. När jag förklarade hur vi bor och lever under sommaren så ångrade han sig och sa att vår son SJÄLVKLART ska vaccineras, trots att han inte ens är två år gammal än. Och även om de inte brukar insjunkna så kan de fortfarande göra det.
  • Chris2012
    Tygtiiger skrev 2012-05-31 22:54:08 följande:
    Jämför vad resultatet av hjärninflammationen blir från vaccin eller från sjukdomen. Läker båda? Läker bara den ena? Får man kvarvarande men?
    Väldigt svårt att hitta ngn info detta men jag tror oavsett hur man får hjärinflammation tror jag att det är ganska farligt. Alltså att man kan få allvarliga och bestående men.
  • Ramborg
    Tygtiiger skrev 2012-05-31 22:54:08 följande:

Jämför också hur stor risken är att få hjärnhinneinflammation av vaccinet jämfört med att få det av av sjukdomen, och även hur stor risken är att få sjukdomen.
    42.
  • Queenie70

Man får ju väga riskerna mot varandra. Känner flera människor som fått TBE, även jag själv. Men ingen som fått biverkningar av TBE vaccination. Med tanke på hur allvarligt det ofta bli om man råkar drabbas av TBE så rekomenderar jag starkt en vaccination. Det är INGEN rolig sjukdom. Ska vaccinera mitt eget barn i sommar tänkte jag.

• Chris2012
    Queenie70 skrev 2012-06-01 05:58:44 följande:
    Man får ju väga riskerna mot varandra. Känner flera människor som fått TBE, även jag själv. Men ingen som fått biverkningar av TBE vaccination. Med tanke på hur allvarligt det ofta bli om man råkar drabbas av TBE så rekomenderar jag starkt en vaccination. Det är INGEN rolig sjukdom. Ska vaccinera mitt eget barn i sommar tänkte jag.
    Hur gick det för dig när du fick TBE? Vad fick du för symtom? Som jag förstått kan det variera väldigt mkt, från lite huvudvärk till mkt allvarliga besvär. Om du har fått sjukdomen är du iaf garanterad att aldrig få det igen ;) Jag ska nog vaccinera mig och familjen trots allt men det känns så olustigt. Hur man än gör är man ju utsatt för en risk. Svårt och jobbigt att ta sådana här beslut. Med tanke på att jag bara fått en fästing på ca 20 år är känns det som att risken är väldigt liten för mig, samtidigt räcker det med ett bett...
  • Chris2012
    Ramborg skrev 2012-06-01 00:07:40 följande:
    Jämför också hur stor risken är att få hjärnhinneinflammation av vaccinet jämfört med att få det av av sjukdomen, och även hur stor risken är att få sjukdomen.
    Tråkigt nog finns det inga siffror på hur vanliga besvären av vaccinet är. Iaf inte som jag kan hitta på nätet. Tror att vaccinet är ganska nytt också. De vaccinerna man använde på 90-talet har tydligen bytts ut pga av de är osäkra. Sedan kan man aldrig vara säker på att man får immunitet av ett vaccin.
Svar på tråden TBE Vaccin - kan orsaka allvarliga biverkningar?!