Chris2012 skrev 2012-06-16 14:26:23 följande:
OK idag gick jag till Svea vaccin för att vaccinera mig och min fyraåring. Det var stängt pga av sjukdom så det blev ingen vaccinering. På vägen hem pratade de om borrelia på radion. Man kan få hjärnhinneinflammation av borrelia oxå. Borrelia är vanligare än TBE, och mot det finns inget vaccin. Som jag förstått det är bakteriell hjärnhinneinflammation oxå mkt värre än den orsakad av virus.
Iaf så börjar jag tänka om igen. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför man rekommenderar vaccinet till barn. Det som man är orolig för är ju hjärnhinneinflammation och det kan man få av många olika virus. T.ex. kan man få det som följdsjukdom av vattkoppor. Mot vattkoppor finns det vaccin, men det är inget man rekommenderar om inte barnet har andra problem, t.ex ngn autoimmun sjukdom.
Dessutom blir flertalet helt friska, och väldigt få barn får bestående men av hjärnhinneinflammation. Det finns ju så mkt otäcka saker att vara rädd för när det gäller sina barn. Jobbigt om de skulle få TBE och hjärnhinneinflammation, men å andra sidan blir de immuna och slipper oroa sig när de blir äldre och det är mkt farligare att få TBE. Det är ju så de flesta resonerar med vattkoppor. De flesta föräldrar vill ju att barnen ska få vattkoppor så de blir immuna. Ingen tänker på att vattkoppor faktiskt kan orsaka hjärnhinneinflammation
Ja så det blir nog ingen vaccination på ett tag för barnen. Däremot kommer jag nog att vaccinera mig själv.
Ngn som har input på detta?
Snälla du - hjärnhinneinflammation är inte EN sjukdom. Det är en beskrivning - inflammation i hinnorna som omsluter hjärnan. Det får man av olika orsaker, och det är olika farligt beroende på orsaken.
Hjärnhinneinflammation av pneumokocker eller meningokocker är livsfarligt och kan döda på mindre än ett dygn. Det finns vaccin mot båda och pneumokocker ingår numera i vaccinationsprogrammet (men det går inte att vaccinera mot alla stammar så man ser tilla tt vaccinera mot de vanligaste).
Hjärnhinneinflammation av påssjuka kan man bli döv av (men det blir långt ifrån alla - inte jag, tex

). Men man dör inte.
Hjärnhinneinflammation av borrelia är plågsamt men går att bota med penicillin och hos barn lämnar det ytterst sällan biverkningar, hos vuxna kan det bli kvarstående effekter som tex trötthet och huvudvärk.
Hjärnhinneinflammation av TBE däremot kan man inte bota med penicillin och det kan ge livslånga biverkningar även hos barn även om det ofta går bra, tack och lov.
Vattkoppor ger sällan hjärnhinneinflammation. Däremot kan det ge inflammation i lillhjärnan (ofarligt men väldigt obehagligt), lunginflammation och svåra hudinfektioner - man vaccinerar mot vattkoppor i bla USA av den anledningen.
du ska inte jämföra borrelia och tbe. Två olika sjukdomar som båda överförs av fästing.