• Anonym (gravid)

Gravid redan två dagar efter mens?

Nu blir det mycket information här, och jag vet att det enda sättet att få ett riktigt svar är att vänta till BIM...men jag håller ju på och nojar ihjäl mig

Lite bakgrundsfakta:
    När jag blev gravid första gången för snart 3 år sedan så tog det två år och flera pergotime behandlingar för att få till dottern. Jag har pco..eller hade?
    När jag slutade amma dottern så kom mensen tillbaka (för ca ett år sedan) sen dess har den varit regelbunden och jag har för första gången i mitt liv haft ägglossning (av mig själv) som jag både känt (kraftigt) och kunnat se med tester. Jag har inte haft något hormoniellt skydd sen dottern föddes.
    Jag har haft en cykel på mellan 24-27 dagar med äl på dag 17-18. De senaste två månaderna har jag dock inte känt av äl eller fått utslag på tester.
    Vi planerar att öppna bebisverkstan igen om ca en månad.

Men så, denna månaden så hade vi oskyddat sex på dag 7 (2 dagar efter avslutad mens), dag 9 tog jag ett äl test som visade svagt svagt (trodde det berodde på att man kunde se vart sträcket ska sitta sen- om ni förstår vad jag menar, alltså inte ett utslag så tidigt) nästa test tog jag dag 11, och det var samma sak. Dag 13 visade testet ingenting, det var helt blankt där strecket skulle vara. Nu är jag på dag 19 och har molvärk, ont i "tjejmagen" , mår illa till och från och känner mig yr ibland. har inte känt av nån äl eller fått utslag hittils denna månaden.

antingen har min kropp fått total fnatt med tidig äl eller så är jag rejält inbillnings sjuk  bara för att jag vet att vi startar verkstan nästa månad.

vad tror ni? Kan man bli gravid så tidigt som på dag 7? klarar premierna sig så länge?

Äl testet dag 11

Äl testet dag 13

• Svar på tråden Gravid redan två dagar efter mens?
  • Anonym

Låter spännande! Men spermier överlever ca 3 dagar. Kanske max 4. Tjej-spermier är snabba och lever i 1-2 dagar, kill-spermier simmar sakta och lever 2-4 dagar tror jag det är. Jag blev gravid 3 dagar efter sex (vet detta då min karl jobbade borta då och åkte på söndagar, blev gravid på en onsdag) Så verkar inte troligt. MEN du kan ju ha haft tidig äl :) Speciellt om du inte haft "normal" äl innan ditt första barn. Enligt mitt RUL hade jag äl 3 veckor efter mens, istället för två så skulle precis den månaden fått sen mens. Tror definitivt att man kan bli gravid på "fel" tillfälle i månaden :) Ring BM och be om blodprov?

• Anonym (gravid)
    Anonym skrev 2012-06-01 07:00:21 följande:
    Låter spännande! Men spermier överlever ca 3 dagar. Kanske max 4. Tjej-spermier är snabba och lever i 1-2 dagar, kill-spermier simmar sakta och lever 2-4 dagar tror jag det är. Jag blev gravid 3 dagar efter sex (vet detta då min karl jobbade borta då och åkte på söndagar, blev gravid på en onsdag) Så verkar inte troligt. MEN du kan ju ha haft tidig äl :) Speciellt om du inte haft "normal" äl innan ditt första barn. Enligt mitt RUL hade jag äl 3 veckor efter mens, istället för två så skulle precis den månaden fått sen mens. Tror definitivt att man kan bli gravid på "fel" tillfälle i månaden :) Ring BM och be om blodprov?
    vi hade inte heller sex på äl dagen när jag blev gravid förra gången, men då hade jag, med hjälp av pergotime, äl på dag 14 och då hade vi ju det i närheten av den dagen. Det som gör mig förvirrad nu är att jag inte fått några äl utslag eller känningar som jag haft innan (efter förra graviditeten) och att jag tidigare haft äl på dag 17-18, itne så tidigt som dag 12-13 :-/ Och alla dessa symtom...elelr så är jag bara rejält skengravid för att jag vet att vi kommer köra igång med försöken nästa månad och har fått nån slags flash back till förra gången vi försökte :-/ Tror jag väntar ut mensen som säkert kommer om några dagar, mvc kommer få nog av mig och mina nojor under en ev,. graviditet ändå
  • Anonym

Ja du det kan vara förvirrande :) Haha jamen precis då kasnke det är lika bra att du väntar på mensen först ;) 

• slemtorsk i din bralla

jag tror inte jag hänger med riktigt... inget av de tester du visar på bild är ju positiva...eller? Kan det inte vara ägglossning nu då?

Spermier KAN iofs överleva upp till tio dagar (till skillnad mot vad första skribenten skrev) men det är ovanligt. Ägglossningen kan ju vara försenad och ägglossning kan i bland ge molvärk liknande mensvärk...

Om inget ägglossningstest blev starkare än de du har i bild kan du antingen ha missat ägglossning, en del har sin hormontopp bara under några timmar och då gäller det att pricka in testandet då, tipset jag fick från min läkare var att ta ägglossnignstest 3 ggr om dagen, men aldrig före kl 10 på förmiddagen för att inte riskera att missa hormontoppen.

Eller...s å har du helt enkelt inte haft hormonstegring denna månaden och därmed inte heller ägglossning, ibland har man horomonstegring trots att man inte har ägglossnign, och ibland har man inget utav dem.

Nu hoppas jag så klart att du ÄR gravid men jag får inte riktigt ihop resonemanget här så det låter ganska otroligt för mig...

• Anonym (gravid)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-01 10:52:07 följande:
    jag tror inte jag hänger med riktigt... inget av de tester du visar på bild är ju positiva...eller? Kan det inte vara ägglossning nu då?

Spermier KAN iofs överleva upp till tio dagar (till skillnad mot vad första skribenten skrev) men det är ovanligt. Ägglossningen kan ju vara försenad och ägglossning kan i bland ge molvärk liknande mensvärk...

Om inget ägglossningstest blev starkare än de du har i bild kan du antingen ha missat ägglossning, en del har sin hormontopp bara under några timmar och då gäller det att pricka in testandet då, tipset jag fick från min läkare var att ta ägglossnignstest 3 ggr om dagen, men aldrig före kl 10 på förmiddagen för att inte riskera att missa hormontoppen.

Eller...s å har du helt enkelt inte haft hormonstegring denna månaden och därmed inte heller ägglossning, ibland har man horomonstegring trots att man inte har ägglossnign, och ibland har man inget utav dem.

Nu hoppas jag så klart att du ÄR gravid men jag får inte riktigt ihop resonemanget här så det låter ganska otroligt för mig...
    nä, de är inte klart positiva, väldigt svaga sträck. När jag använt dessa tester tidigare har de varit blanka, sen ett svagt sträck en till två dagar innan äl, sen ett helt starkt sträck på äl och så blankt igen. Så jag trodde inte de var positiva, men sen så fick jag ju aldrig det där starka sträcket heller, så då täntke jag att jag itne hade nån äl denna månad (precis som i förra månaden) och började fundera på om vi skulle få samma problem som vid förra barnet) men nu har jag helt plötsligt alla dessa symtom och då nojar jag ju upp mig totalt

När jag känt av äl tidigare så har det varit en annan typ av smärta, men det kanske bara ändrat karaktär. Tror inte att makens spermier överlever i 10 dagar, inte världens bästa kvalitet på dem tyvärr. Och jag har inte fått några positiva utslag på äl stickorna nu heller, så är det äl jag känner så måste stickorna vara skit :-/

Tror väll egenteligen inte att jag är gravid jag heller....men den där "reptilhjärnan" som jag hade under försöken med dottern verkar ha kickat in...och så är jag hemma och vabbar så jag har aldeles för mycket tid
  • slemtorsk i din bralla

Du jag vet hur det är man letar o letar... tog tre år för mig att bli gravid förra gången...dålig kvalitet på exmakens spermier...

Tog "bara" ett år den här gången men med hjälp av IVF (vi fick remiss direkt pga min nuvarande mans funktionshinder).... men under det här året har jag nog varit gravid sisådär 12-13 ggr *S* men när jag väl verkligen VAR gravid så har det varit stört omöjligt att ta in det...trots att jag är illamående konstant......

Och ja..ägglossningen kan ändra karaktär och så länge man inte försöker att bli gravid tänker man nog inte på det så mycket men som du säger...reptilhjärnan sätter in och man märker varenda förändring när man vill ....

Lycka till.. och du...heeeelt omöjligt är det faktiskt inte, konstigare saker har hänt

• Anonym (gravid)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-01 11:18:56 följande:
    Du jag vet hur det är man letar o letar... tog tre år för mig att bli gravid förra gången...dålig kvalitet på exmakens spermier...

Tog "bara" ett år den här gången men med hjälp av IVF (vi fick remiss direkt pga min nuvarande mans funktionshinder).... men under det här året har jag nog varit gravid sisådär 12-13 ggr *S* men när jag väl verkligen VAR gravid så har det varit stört omöjligt att ta in det...trots att jag är illamående konstant......

Och ja..ägglossningen kan ändra karaktär och så länge man inte försöker att bli gravid tänker man nog inte på det så mycket men som du säger...reptilhjärnan sätter in och man märker varenda förändring när man vill ....

Lycka till.. och du...heeeelt omöjligt är det faktiskt inte, konstigare saker har hänt
    haha...ja, det där känner jag igen..hade man verkligen varit gravid alla de gånger man trott hade jag väll haft upp åt 20 barn nu kommer ihåg att första gången jag inte kände några symtom (innan bim) var den gången jag var gravid! och som du säger...man blir ju expert på att överanalysera allt man känner...men gud så skönt det vore om jag vore gravid nu, tänk att få vara en av de där som bara råkar bli gravid och slippa ligga med benen i vädret i en gynstol dagarna  ända och bli bedömd av olika läkare....och maken skulle nog tycka det var skönt med, för jag var inte en trevlig människa när jag åt hormoner dock kanske han skulle bli lite besviken på att vi inte behövde försöka så mycket hahaha
  • Anonym (gravid)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-06-01 11:18:56 följande:

och grattis till nr 2 förresten!
  • Flisan79

Nu kommer BW igen

Slemmis: var har du fått 10 dagar ifrån? Det finns de som påstår att de kan leva upp till en

Svar på tråden Gravid redan två dagar efter mens?