• zeppelinmamma

Lång bilresa, tips och ideer?

I sommar ska vi åka mellan stockholm och luleå med två barn, 4 och 7 år gamla. Det är första gången vi gör en sån lång resa, det längsta vi åkt tidigare är ca 25 mil i sträck och det funkar bra. Finns här någon som kan tipsa om hur man kan göra resan lättare för barnen? Kanske någon känner till några trevliga ställen att rasta på längs vägen? Jag är dessutom gravid och kommer vara i vecka 35 när vi åker så många kisspauser kommer krävas : )

• Svar på tråden Lång bilresa, tips och ideer?
  • Khaleesi

Det är inte för inte som så många stannar till i Tönnebro.

Övik rekommenderas också som stoppställe. Om ni viker av från E4:an och tar in i själva stan, så finns en kanonfin lekplats mitt i esplanaden nedanför Stortorget.

Precis efter Höga Kusten-bron finns också en kul lekplats, och naturligtvis servering vid hotellet om man ser till höger om bron.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Anne69

Hu, Tönnebro gillar vi inte alls. Massor av bussresenärer och kanadagäss Om man vill stanna i de trakterna tycker jag ändå att Hagsta är bättre.

Mitt personliga favvoställe är annars Årskogen, söder om Sundsvall. Om det är vackert väder kan man bada och äta glass, vid sämre väder kan man iallafall gå deras fina naturstig och leka lite.    

• zeppelinmamma

Möjligheten att få leka av sig är viktigt vid långresor helt klart. Jag hoppas bara att min kille aka barnens bonus- pappa inte hamnar i den där tråkiga "avverka så många mil som möjligt på så kort tid som möjligt" fasen. Jag delar gärna upp resan på två dagar. Det ska ju vara semester och mysigt för alla.

• Khaleesi

Det funkar att avverka många mil också. Vi har gjort några körningar Sundsvall-Helsingborg, och det är ju också rätt långt. Vi har startat så att man är i Gävletrakten runt middagstid, och sedan kan man stanna och ta en kvällsfika lite längre söderut, och sedan någon gång somnar barnen, och så kör man på natten. Men då gäller det ju förstås att man kan lita på chauffören, att han/hon verkligen stannar och säger till när det är dags att byta, samt att man har tid att slappa och lata sig den dagen man kommit fram, för då är man rätt mör. Men om man nu ändå SKA slappa, så är det helt OK. Det är ju trots allt skönt att komma fram...

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • zeppelinmamma

Här blir inget byte av chaufför, jag har nämligen inte körkort : ( Vår plan var att starta i ottan, mannen är van att börja jobba vid femtiden. Då tänkte vi att man kunde få köra några timmar innan barnen vaknade till på allvar. Stanna för frukost/lunch/fika och lek. Men köra på kvällen och natten kanske är bättre. Men hur är det med underhållning i bilen? Pysselböcker, sagor på cd eller film på laptop är vad jag kommit på än så länge.

• Khaleesi

Musik, ljudböcker och film är bra. Gärna varsin spelare med hörlurar, så att inte övriga i bilen blir vansinniga av tio timmar Mamma Mu eller Pink.

Om ni inte kan byta av varandra skulle jag inte rekommendera att köra på natten.

• GAGA

Vi kör sthlm-övik någon/några ggr per år. 

Vi har bärbar dvd med hörlurar och dubbla skärmar. Barnen får välja film varannan gång. Hörlurarna gör att vi kan lyssna på musik :)

Funkar utmärkt med ett längre stopp på ca 2 timmar där barnen får leka av sig ordentligt. 

• Anne69

Ärligt talat så brukar det gå bra att avverka många mil. Men om ni vill ha en övernattning kanske ni ska kika kring Sundsvall? Eller om ni orkar ta er ner till Gävle kanske ett besök på Furuvik kan intressera? Mycket trevligt med små barn.....och gott om toaletter för kissnödiga

• zeppelinmamma

Furuvik stod på listan, med inbokad övernattning. Men igår hade jag och barnen en heldag på junibacken och jag måste redan nu i grav vecka 30 inse mina begränsningar tyvärr. Ont var bara förnamnet. Men vi får se, jag är väldigt bra på att ta mig vatten över huvet. Kanske blir det furuvik ändå, eller tältning som mannen föreslog igår.

• Anne69

Hellre Furuvik än tältning då....... Kanske mannen som ska barnen på en tur medan du lägger in dig på närliggande spa och sen får sova ostört en natt!?! För hur det än är så vet du ju att tiden före förlossningen är rena rama barnleken jämfört med efter.....eller hur?

Svar på tråden Lång bilresa, tips och ideer?