• trollet80

Mögel o gravid?

Vi försöker bli gravida. Nu har vi upptäckt mögel i lägenheten. Vi fick missfall i mars, och kan det vara anledningen?
    Vi flyttar i slutet av denna månad, men nu kan jag vara gravid igen. Livrädd för missfall igen. Ska jag vara orolig för det och möglet? 

Lucas 2005 Jenna 2008
  • Svar på tråden Mögel o gravid?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Att vistas i en miljö där du ständigt utsätter dig för mögel kan göra dig sjuk. Kan inte hitta någon information om eller hur det påverkar fostret. Sannolikt är väl att det inte finns några bra studier kring detta. Min teori är att det inte påverkar fostret om du själv inte känner av några symtom, men som sagt det är bara en teori.

Mvh Jenny    

• trollet80

Tack för svaret. Undrar en annan grej, många här på FL håller sig borta från sex framför allt mellan ÄL och BIM, och sen även mer sällan fram till v 12-13 för risk för missfall, jag fick mitt missfall sist efter sex och oroar mig nu för det igen. Ska man vara försiktig?

Lucas 2005 Jenna 2008
  • Jenny Barnmorska

Nej sex kan inte orsaka missfall. Däremot kan det vara så att om ett missfall redan är färdigt att komma ut så kan samlag påskynda det hela, men förr eller senare hade den graviditeten ändå blivit missfall.

• trollet80

Ok tack för svaret. Då är det bara en myt, säkert för att många får ut missfallet då efter sex.
    Tack! 

Lucas 2005 Jenna 2008
Svar på tråden Mögel o gravid?