• Anonym (Venlafaxin?)

Ni som äter/ätit Venlafaxin - för- och nackdelar?

Ev ska jag göra ett medicinbyte till venlafaxin om några veckor om paroxetin inte hjälper mer än nu.

Är i valet och kvalet om jag ska våga prova detta, har läst så mycket negativt om denna medicin. Bara biverkningar, ingen verkar ha blivit hjälpt och jättesvår att sluta med. Fick mycket ökad ångest av paroxetin i början och jag vet inte om jag orkar ta mig igenom en sådan period igen. 

Så jag skulle vilja ha hjälp av er därute som har erfarehet av Venlafaxin, både positivt och negativt.

Tusen tack på förhand Glad 

• Svar på tråden Ni som äter/ätit Venlafaxin - för- och nackdelar?
  • Anonym

Jag har bara goda erfarenheter kring venlafaxin. Fick först - som de flesta andra vad det verkar som - citalopram utskrivet, men jag märkte ingen förbättring. Så fick jag venlafaxin och märkte förbättring ganska snart, om jag inte minns fel. Vad är det för biverkningar du har hört talas om? Jag slutade äta för ganska exakt ett år sedan, då jag blev gravid (slutade sedan i MA tyvärr), men sedan har jag inte känt något behov av att äta dem igen. Åt dem i ca 3 år (tiden är så luddig för mig).

• Anonym (Venlafaxin?)
    Anonym skrev 2012-06-01 14:01:07 följande:
    Jag har bara goda erfarenheter kring venlafaxin. Fick först - som de flesta andra vad det verkar som - citalopram utskrivet, men jag märkte ingen förbättring. Så fick jag venlafaxin och märkte förbättring ganska snart, om jag inte minns fel. Vad är det för biverkningar du har hört talas om? Jag slutade äta för ganska exakt ett år sedan, då jag blev gravid (slutade sedan i MA tyvärr), men sedan har jag inte känt något behov av att äta dem igen. Åt dem i ca 3 år (tiden är så luddig för mig).

Det enda jag kan komma på just nu är att de fått bestående skador på bla njurar och lever... det skrämmer mig att börja med något som kan ge mig bestående skador...
  • Anonym
    Anonym (Venlafaxin?) skrev 2012-06-01 14:05:28 följande:
    Det enda jag kan komma på just nu är att de fått bestående skador på bla njurar och lever... det skrämmer mig att börja med något som kan ge mig bestående skador...
    Det visste jag faktiskt inte, det är inget som jag har blivit upplyst om och inte heller något som har kontrollerats i efterhand eller under tiden jag behandlades. Är det en vanligt biverkan? För trots allt, alla mediciner har sina biverkningar, mer eller mindre vanliga. Det var inget jag gick runt och oroade mig kring, jag bara hoppades på att jag skulle må bättre och få tillbaka viljan att leva. :-/
  • Anonym (Mams)

Jag prövade Citalopram, Sertralin, Sertralin+mirtazapin ihop och sedan Venlafaxin(Efexor Depot hette den då men det är samma). Venlafaxin var den enda som lyfte mig lite ur min tunga depression så att jag kunde ta itu med mitt liv. Jag blev piggare och den ständigt tärande ångesten lättade. Jag upptäckte att det var viktigt att ta den på samma tid och inte glömma medicinen någon dag för då kände jag av utsättningssymtom. Jag ställde mobilen på larm 21.00 varje kväll så kom jag ihåg. Köpte en dosett för att inte blanda ihop om jag tagit eller ej. Depression gör mig oerhört glömsk! Den bästa antidepressiva jag prövat. Men jag vet att det är olika för alla människor. Ville bara säga hur det var för mig. Jag äter den ännu efter fem år. Just nu tar jag 225 mg ibland sänks dosen till 175 mg när jag mått bra en tid.

• Anonym

Usch fy... mådde skit av Venlafaxin. Den innehåller noradrenalin och gjorde mig speedad samtidigt som den tog dör på alla mina känslor. Stod ut i 6 v, bytte rill Cymbalta och mår bättre.

• Anonym (Ot)

Hej. Jag är ledsen om jag crashar tråden nu, men min sambo har fått konstaterad depression och nu har han fått seratralin utskrivet. Hur reagerade ni som testat det?
    Är det någon som vet vart jag hittar till tråden för depression och panikångest?
    Återigen ledsen för att jag kapar tråden! 

• Anonym (Mams)

Men Cymbalta(SNRI)påverkar noradrenalinet redan från startdos! Venlafaxin(SNRI) bara vid högre styrkor, tror att det är från 175 mg. Cymbalta var jag tvungen att ta på morgonen annars hade jag svårt att sova pga noradrenalinet. Sertralin(zoloft) är jättebra och fungerar för de flesta! Man börjar ofta med Sertralin och Citalopram pga att de är mindre biverkningar och att de tolereras väl. De andra tar man till om det inte blir bra med första valet av medicin. Zoloft/sertralin(ssri)och Cipralex(ssri) har jag för mig att de har bäst resultat på depression när man lägger ihop för o nackdelar. Alla människor är olika och man vet inte från början vilken medicin som fungerar bäst. Förstahandsvalet är aldrig Venlafaxin eller Cymbalta. De har ofta mer biverkningar men kan vara effektivare vid vissa depressioner. Ot: Låter bra att din man får börja med Sertralin. Hoppas att det hjälper!

• Sara 751

Jag äter 150 mg Venlafaxine. Har aldrig testat någon annan sort. Jag tycker att det hjälper bra och jag har inte märkt av några biverkningar.

• Sara 751
    Anonym (Mams) skrev 2012-06-01 21:29:39 följande:
    Men Cymbalta(SNRI)påverkar noradrenalinet redan från startdos! Venlafaxin(SNRI) bara vid högre styrkor, tror att det är från 175 mg. Cymbalta var jag tvungen att ta på morgonen annars hade jag svårt att sova pga noradrenalinet. Sertralin(zoloft) är jättebra och fungerar för de flesta! Man börjar ofta med Sertralin och Citalopram pga att de är mindre biverkningar och att de tolereras väl. De andra tar man till om det inte blir bra med första valet av medicin. Zoloft/sertralin(ssri)och Cipralex(ssri) har jag för mig att de har bäst resultat på depression när man lägger ihop för o nackdelar. Alla människor är olika och man vet inte från början vilken medicin som fungerar bäst. Förstahandsvalet är aldrig Venlafaxin eller Cymbalta. De har ofta mer biverkningar men kan vara effektivare vid vissa depressioner. Ot: Låter bra att din man får börja med Sertralin. Hoppas att det hjälper!
    Jag vet fler än jag som fått Venlafaxine som förstahandsval.
  • Anonym

Jag började också med citolapram men fick hela tiden öka dosen så att jag slutligen låg på 70 mg om dagen + 30 mg mitrazapin. Efter ett uppehåll med medicinering på tre månader så hamnade jag i djup depression igen men denna gång fick jag venlafaxin istället och kände nästan direkt en förbättring med dem. I dag mår jag hyfsat igen med em relativt låg dos om 150 mg samt då mina 30 mg mirtazapin. Jag har inte känt av några biverkningar alls av venlafaxinet men märker direkt om jag glömmer att ta dem en dag så dippar humöret igen.

• Anonym (Mams)

Trodde inte att man skrev ut Venlaxine först. På vårdrekomendationerna så ska man behandla förstagångs insjuknande men Citalopram/ zoloft eller andra Ssri. Men jag är ingen psykiater.

• Anonym (Ot)
    Anonym (Mams) skrev 2012-06-01 21:29:39 följande:
    Tack :)
  • Anonym

Jag tar 225 mg venlafaxin och det enda som är jobbigt är de läskiga drömmarna. Men i övrigt har jag inga biverkningar.

• Anova
    Anonym (Ot) skrev 2012-06-01 19:59:33 följande:
    Hej. Jag är ledsen om jag crashar tråden nu, men min sambo har fått konstaterad depression och nu har han fått seratralin utskrivet. Hur reagerade ni som testat det?
    Är det någon som vet vart jag hittar till tråden för depression och panikångest?
    Återigen ledsen för att jag kapar tråden! 

Sertralin är en av de första medicinerna som brukar skrivas ut. Den fungerar inte som Venlafaxin i denna tråden, det är två olika typer av antiepressiva Det finns många som blir hjälpta av Sertralin. Kom ihåg att det tar ett tag för en tablett att ge resultat, och i början kan man bli sämre.

Har du inte hittat tråden än så finns den här www.familjeliv.se/Forum-11-308/m53348286.html 
  • Anova

Venlafaxin har inte fungerat på mig, har varit upp i 300 mg som mest och håller just nu på fasa ut den. Det som jag tycker är positivt är att den inte har givit mig några större utsättnings- och insättningsproblem. Nackdelen är att den troligtvis ger mig ångest (det vet jag inte för än jag slutat helt och varit utan ett tag).

Svar på tråden Ni som äter/ätit Venlafaxin - för- och nackdelar?