Inlägg från: litenlur |Visa alla inlägg
  • litenlur

urvalsgrupp, tacksam för svar....

fatooooosh skrev 2012-06-16 14:35:09 följande:
    Tack för svaren , fick reda att jag tillhörde BII eftersom jag kompletterat på komvux som katalysator skrev..

Blir det enklare att komma in på högskolan då?   Eftersom jag ser att mindre snittbetyg på ett slag kurs för BII jämfört med BI , alltså BI får det högre med snittbetyget för samma kurs..
    Det kan vara så. Det är en miss med hela det här systemet, som man inte hade förväntat sig. Meningen var att det skulle vara svårare att ta sig in med betyg som kompletterats (då platser flyttas från B2- till B1-gruppen), men det visade sig att B2-gruppen trots det har lägre betygsgräns för att komma in i många fall, eftersom betygen hos personerna i den gruppen generellt ligger så pass mycket lägre.
  • litenlur
    Sweet life skrev 2012-06-18 09:32:34 följande:
    Det är färre platser i regel till BII än till BI, så det är oftast svårare att komma in...
    I praktiken är det ofta lättare att komma in i B2. Det var inte det som var meningen och högskolorna är inte nöjda med det; många försökte varna för det innan systemet infördes, men så blev det i alla fall.
  • litenlur
    Lilas skrev 2012-06-20 23:03:24 följande:
    Men på min ansökan står det BI, BII och högskoleprov, betyder det att jag kan komma in via 3 olika sätt.. alltså att jag "tävlar" om en plats i 3 olika urvalsgrupper? Jag har slutgiltigt gymnasiebetyg men har även läst in kurser efter att jag tog studenten..

Ja, du kan vara med i alla urvalsgrupper du kvalificerar dig för.
Svar på tråden urvalsgrupp, tacksam för svar....