Problemet med LCHF är att det är världens enklaste diet om man vet vad man gör. Om man däremot har en vag bild, delvis eller helt byggd på rykten och kvällspress, då går det på tok.'
Mitt favoritexempel är "LCHF är strunt, jag har ätit massor av extra fett, vispgrädde på glassen och massor av chips och jag går upp i vikt." Goddag yxskaft ...
Rekommenderar "Matrevolutionen" jag också, samt Skaldemans "GI Noll" som är en annan riktigt bra bok.
500 gram bär innehåller någonstans mellan 30 och 50 gram kolhydrater. För en mild start på LCHF är det inte helt orimligt, sedan drar man gärna ner till 20 gr kolhydrater om dagen. Då totalt alltså, inte just från bär. Lägger du till t ex nötter så kommer du snabbt upp i för mycket kolhydrater för att hamna i den fettförbränning som är receptet för fungerande LCHF.
Sedan är det också relevant:
Vad du äter i övrigt.
När du äter vad. En portion bär efter en fet middag är bra. Bär till frukost är dåligt.
Men som sagt, ts, läs på så blir det lättare
Mitt bästa personliga råd skulle annars vara ät dig riktigt mätt första månaden. Äter du rätt går du ner (eller i varje fall inte upp) ändå, och du ger din kropp en lätt och skön omställning till en helt ny förbränning. Inget bantande alltså! Maten ska vara härlig och riklig i början, annars är det lätt att tappa sugen.
Lycka till!