• Anonym (LCHF)

tjock av lchf?

Hej,

Jag har testat LCHF i tre veckor och har gått UPP ca 2 kg.

Vad gör jag för fel?

Det står i info om LCHF att man faktiskt får äta när man vill och tills man blir mätt så länge man äter tillåtna saker.

Vad är din erfarenhet? Vad kan det bero på att man går upp? Stämmer det inte att man kan äta stora portioner? Och hur mycket menas med "måttliga" mängder bär eller nötter?

Måttligt för mig är 500 gram bär/ dag med för någon annan kanske måttligt betyder 1 dl per dag?

Och hur ofta och hårt måste man träna/motionera per vecka?

Tips och råd, Tack! Drömmer

• Svar på tråden tjock av lchf?
  • Mynta

500 gram bär per dag låter otroligt mycket! Hur mycket kolhydrater äter du per dag? Det ska vara minimalt!

• Majlisen

Jag har inte ätit lchf, men däremot fixat den maten till andra, men 500 g bär per dag är inte ok enligt lchf. Det betyder väl mer att du kan äta en dl hallon typ på en fredag... Dem som kör hårt äter inte alls bär. Alltså, man ska ju inte heller äta hur mycket som helst, kan du inte skriva vad du äter på en dag och mängder?

• NadiaMi

Med LCHF behöver man i regel mindre portioner eftersom den mat man äter är mer mättande.
    500g bär om dagen låter som ganska mycket och måttlig mängd som jag ser det är snarare någon dl blandad med t.ex. keso eller som efterrätt/fika.

Börja med att lägga upp kosten så du får en bra 'ratio' på fett/protein/kolhydrater.
    Så länge du håller dig till den ration (procentandel av vardera) så kan du äta i princip hur mycket du vill - men lär inte kunna trycka i dig hur mycket som helst.

Hur mycket har du läst på om LCHF innan du började äta enligt planen?
    Precis som alla andra större ändringar i matintaget är det något man bör läsa på om lite mer på djupet innan man börjar. Det handlar trots allt mer om en livsstilsförändring än en diet.

• misplacedname

Hallon innehåller väl runt 4 g kolhydrater per 100 g hallon, så då blir ju 500 g hallon genast 20 g kolhydrater. Nötter är ju lite olika men t ex hasselnötter 9,4 g/100 g, cashew 25,9 g/100 g. Så det blir ju väldigt mycket kolhydrater om du äter 500 g av bär och nötter.

• Majlisen

Och ett enkelt sätt att se vad du kan och inte kan äta är att ha som regel att du inte äter det som är över 5 per hundra gram på kolhydratsfronten. Allt som växer under jord går bort och undvik röda grönsaker. Sen kan man ju ha i LITE morötter i en gratäng, men det är ju lättast om du läser till dig recept i en bra lchf-kokbok. Lchf är lite krångligt innan man kommer in i tänket och man bör lägga ner lite energi på att kolla upp allt ordentligt. Det kan stå att man KAN äta tre skivor knäckebröd per dag, men om man gör allt man kan så blir det ju inte bra, bäst att undvika det då kanske och laga typ opsies

Haha, jag lever med en som går på lchf och lagar mycket mat i hemmet, så trots att jag inte äter lchf, kompletterar min egen mat, så har man lärt sig en hel del

• Gladskit

Jag skulle också rekommendera dig att läsa på lite mer om vad LCHF innebär. Vad som händer i kroppen osv. Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt är en sån bok, massor av lättbegriplig teori plus recept. Det finns även andra kokböcker där du får både författarnas egna historier samt massa bra vardagsrecept. På det sättet tar du bort fokus från allt du inte får äta och inspireras istället att lära dig nya recept och matvanor.
    Några tips:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172417250
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917424101X

Äter du 500g bär per dag så förstår jag att du går upp i vikt. Du kan inte äta så mycket fett som du gör på LCHF samtidigt som du äter så pass mycket kolhydrater. Det är inte helt lätt att hitta balansen men följ tipsen ovan och håll dig till livsmedel som ligger under 5g kolhydrat per 100g, så har du en bra grund.

Bär ska man ha lite av till sin frukost om man tex. äter turkisk yoghurt, eller till dessert.
    Nötter är bra, de innehåller fett. Men cashewnötter exempelvis innehåller 25,9g kh per 100g vilket är jättemycket! Så dem får man vara försiktig med. En näve nötter väger en del = både fett OCH kolhydrater. Jämförelsevis så innehåller valnötter 13g, pekannötter 8,8g och paranötter 3,4g så det är viktigt att veta att det är skillnad på nötter och nötter. Värdena har jag hittat på Livsmedelsverkets hemsida; http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx

• Anonym (LCHF)

Tack för tipsen!

Fler tips och även recept mottages också tacksamt Glad

• Ellaria

500 gram är väldigt mycket bär. Sen skulle jag vilja ge det lite längre tid, ibland blir kroppen chockad, särskilt om du jojo-bantat innan. Kom in i den stora LCHFtråden, där finns massor med hjälpsamma människor och tips :)

You know nothing, Jon Snow
  • enlitenbitkaka

Enklaste tipsen;

* Ät INGET som innehåller mer än 5g kolhydrater/100g
    * Dra ner på mejeriprodukter och försök att huvudsakligen hålla dig till protein och fett
    * Försök hitta produkter med mycket naturligt fett som ex avocado.

Fet mat gör att du inte behöver äta lika mycket, fet mat gör att du håller dig mätt längre. När du äter LCHF behöver du sällan äta frukost, lunch, middag, kvällsmål osv utan det räcker med frukost eller lunch och sen ett mål till. Så släpp på rutinerna och ät när du behöver

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • astro

Problemet med LCHF är att det är världens enklaste diet om man vet vad man gör. Om man däremot har en vag bild, delvis eller helt byggd på rykten och kvällspress, då går det på tok.'

Mitt favoritexempel är "LCHF är strunt, jag har ätit massor av extra fett, vispgrädde på glassen och massor av chips och jag går upp i vikt." Goddag yxskaft ...

Rekommenderar "Matrevolutionen" jag också, samt Skaldemans "GI Noll" som är en annan riktigt bra bok.

500 gram bär innehåller någonstans mellan 30 och 50 gram kolhydrater. För en mild start på LCHF är det inte helt orimligt, sedan drar man gärna ner till 20 gr kolhydrater om dagen. Då totalt alltså, inte just från bär. Lägger du till t ex nötter så kommer du snabbt upp i för mycket kolhydrater för att hamna i den fettförbränning som är receptet för fungerande LCHF.

Sedan är det också relevant:
    Vad du äter i övrigt.
    När du äter vad. En portion bär efter en fet middag är bra. Bär till frukost är dåligt.

Men som sagt, ts, läs på så blir det lättare

Mitt bästa personliga råd skulle annars vara ät dig riktigt mätt första månaden. Äter du rätt går du ner (eller i varje fall inte upp) ändå, och du ger din kropp en lätt och skön omställning till en helt ny förbränning. Inget bantande alltså! Maten ska vara härlig och riklig i början, annars är det lätt att tappa sugen. 

Lycka till! 

Svar på tråden tjock av lchf?