• yena89

LCHF för barn

Av dom jag vet som ger sina barn LCHF ger dom dem en barnanpassad LCHF, alltså inte ens i närheten av en strikt LCHF-diet som många använder sig av för att gå ner i vikt.

Det man gör är i princip att ta bort livsmedel som innehåller vete.
    Man ger dom mycket grönsaker, lite rotfrukter, en o annan potatis, kanske en frukt och så bär och nötter så
    dom får i sig en hel del kolhydrater.

Att däremot sätta sina barn på en strikt LCHF diet (växande barn) håller jag med om är fel om barnet nu inte kräver den kosten pga tex epilepsi.

Kan vara bra att läsa på istället för att läsa några trådar och aftonbladet :)

Återkom gärna med hur du reagerar på "verkligheten" :)

P.S. Jag är inte ute efter att bråka och skriver inlägget med neutrala känslor (lika bra o säga det med tanke på hur lätt det är att missförstå varandra)

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89
    adaeze skrev 2012-06-02 08:07:03 följande:
    ja jag googlade lite på det och hittade om barn-lchf. Tyckte dock det var lite konstigt för det är ju inte lchf om det är en annan kost än lchf dieten med mer kolhydrater, då är det väl mer GI än lchf egentligen så då undrar jag varför de kallar det lchf? eller är det för det är lättare för om föräldrarna går på riktig lchf så kan de lätt ge barnen "barn-lchf" som egentligen inte är riktig lchf?
    Men ja isåfall är det ju rätt ok men det är ju inte lchf och då tycker jag folk kan vara lite tydligare med att det är nån barnanpassad version de kör med så jag slipper sätta hjärtat i halsgropen när jag läser att de sätter sina barn på lchf!
    Det är ju det som är så bra med LCHF, det är inte EN (1) diet utan anpassas efter individen. Har för mig jag läste att gränsen för barn är 100g kolhydrater. Dessutom finns många forskare som håller med om att man borde undvika gluten, även forskare som är emot LCHF. Sen är det ju allt som är förädlat av människor man bör undvika, tex vete. Dinkel är bättre isf eftersom det är "urvetet".

Så jo, det är LCHF men anpassad för barn.

Visst får folk vara tydligare men för "motståndarna" gäller då att läsa på ordentligt innan man ger sig in i en diskussion och klagar :)

Så nu har du lärt dig, LCHF kan individanpassad.

Jonas Bergqvist tycker jag har en bra definition:

För viktnedgång och vid diabetes: max 20g kolhydrater (under vissa perioder kan man vara striktare för att få igång viktnedgång)

För mittemellan personer: 30g kolhydrater

För friska individer som är aktiva: 50g kolhydrater

För tränande individer: <100g kolhydrater

För barn: 100g kolhydrater   man utesluter då mest vete och socker. Surdegsbröd kan ätas ibland och även godis kan man ge i små portioner (alltså inte dagens Tom&Jessy godispåse som räcker till 4 barn egentligen) på lördagar.

Det viktigaste är nog att lära barnen att det är okej att äta socker men i små mängder, alltså inte glass varje dag eller donken flera dagar i veckan som många barn får.
    Man kommer inte långt med att förbjuda saker.

Man dör inte av att inte äta vete, annars hade vi knappast överlevt tills nu. Tänk på alla glutenintolleranta, dom är ju inte dödsdömda?

Sen är det även bra att få barnen att vara fysiskt aktiva. Lite som i den där hockeyreklamen, barn ska liksom vara trötta för dom spelat fotboll eller nåt, inte för att dom suttit framför datorn.
    Och ju mer aktiva dom är desto mer kolhydrater kan dom ju äta.
  • yena89
    Onefineday skrev 2012-06-02 01:48:58 följande:
    Fast det där låter ändå inte helt ok i mina öron. En å annan potatis och inget vete. Nä, borde finnas bättre sätt... Det är barn vi talar om.
    Hur har vi överlevt i alla år utan vete och potatis undrar jag då....pasta och bröd är nymodigheter som man gott klarar sig utan, framförallt det "nya" mjölet.
  • yena89
    Queen of all skrev 2012-06-02 13:51:22 följande:
    Är bröd nymodigheter???? Har du pratat med dom som levde på järnåldern om det??? Bara så dom är medvetna om att det inte var bröd dom åt... :P
    Det är vete och alla förädlade varianter som är nymodigheter. Folk då åt knappast "ljust fullkornsbröd". Dom gjorde sitt egna bröd utan socker och malde kornen själva. DÅ kan vi snacka nyttigt bröd.
    Queen of all skrev 2012-06-02 13:48:44 följande:
    Alla människor, vuxna som barn behöver rätt mängd kolhydrater. 
    LCHF är idioti vem det än är...

Men folk får väl göra som dom vill. Tråkigt bara att barn inte ska få äta sånt som är nyttigt.

Du vet att kolhydrater inte är essentiella?
    Och man äter upp till 100g kolhydrater med LCHF beroende på individ. Man äter mycket grönsaker och normalviktiga och aktiva äter även råris, potatis, surdegsbröd men i mindre mängder.
  • yena89
    Queen of all skrev 2012-06-02 16:46:01 följande:
    Motbevis: www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-inneh.../

Det med brödet kan jag i viss mån hålla med om. Men det finns ingen som kan säga att det är onyttigt med vilket sorts bröd som helst, bara det är i måttliga mängder. Som allt annat vi får i oss. Anledningen till att vi idag är överviktiga är för att vi stoppar i oss för mycket av en sak och rör på oss för lite...
    Du kan fråga vilken forskare som helst. makronutrienten kolohydrat är inte livsviktig.
    SLV är jag mycket skeptisk till, främst för att de rekommenderar kemisk sörja till barn, även kallad margarin.

Och jag sa ju att gruppen bröd inte är onyttigt. Det är allt "nytt" bröd med socker och skit i som är dåligt. Det säljs vitt bröd med tillsatt fibrer och det klassas som "nyttigt". Är inte det sjukt?
    Det brödet man gjorde i början, dvs surdegsbröd som tog dagar att göra eller bröd på oförädlade korn som mals i stenkvarn, DET innehåller näring. Inte dagens bröd som säljs i butiker.
  • yena89
    skogsvitter skrev 2012-06-02 18:31:06 följande:
    Glutenfri kost är väldigt fattig på vitaminer så barn vars kost är glutenfri behöver få extra tillskott, detta gäller ännu mer i de fall då barnen också äter mjölkfritt vilket är vanligt vid LCHF. Varför begränsa barnets näringsintag och ge glutenfritt helt i onödan?! Det övergår mitt förstånd.

Jag tycker det är sjukligt att sätta barn på en så här extrem diet, det är inte normalt. Det är en sak att äta enligt GI, att undvika raffinerat socker och raffinerat vete, en helt annan att begränsa barnets näringsintag så gravt som man gör vid LCHF. Barnet får helt enkelt inte i sig de näringsämnen som behövs om man ger sådan kost.

Bröd är naturligtvis inte nymodernt, som redan påpekats, det raffinerade sockret och raffinerade vetet är det däremot. Det kan vi absolut klara oss utan. Det finns mjölsorter som inte är raffinerade.

Men varför i hela friden anses det ok att ge godis som inte är annat än socker och tillsatser, men inte normal föda full på vitaminer och näringsämnen som ett växande barn behöver?! Sjukt är ordet. Snedvriden reaktion på de osunda kostvanor som generellt har utvecklats i samhället.
    Finns många forskare som är överens om att gluten är dåligt.
    Om du läste på om LCHF till barn skulle du inte kalla det extremt.
    Att däremot sätta barnen på samma diet som mammam som kanske vill tappa 10kg DET är extremt och onyttigt om inte barnet kräver det pga tex epilepsi.
    Barn får i sig kolhydrater och vitaminer från grönsaker, ägg, nötter, bär, frukt, rotfrukter och andra ämnen genom tex nån skiva surdegsbröd, dinkelbröd, dinkelbiffar eller råris. Däremot har man ju inte det som bas utan som tillbehör, istället är det grönsaker som utgör basen. Till det en klick sås, inga överdrivna mängder. Är det extremt?
  • yena89
    skogsvitter skrev 2012-06-02 18:44:23 följande:
    Ägg innehåller ju inte ens några kolhydrater. Men nu talar ju du bara för dig själv, du kan ju inte vad alla andra gör för "individuella bedömningar" om vad som är LCHF och ej. Uppenbarligen ger ju du väldigt mycket kolhydrater trots allt inkluderat gluten, eftersom du nämner flertalet produkter som innehåller gluten. Då är det naturligtvis ingen extrem kosthållning, men jag kan ju inte direkt se det som LCHF heller om man ger både bröd, mjöl, socker, potatis, frukt och rotfrukter. Dvs allt som man traditionellt inom LCHF helt och hållet ska undvika... så hur får du detta till LCHF?
    Jag har inga barn såå.
    Sen ska man minska på gluten men kan utesluta det helt om man vill. Att äta bröd på dinkel är bättre än bröd på förädlade korn även om båda innehåller gluten.

Och jo det är fortfarande LCHF om du håller barnets intag under 100g kolhydrater. 100g kolhydrater rymmer allt av det jag skrivit i mindre mängder.
    Det är i den strikta varianten av LCHF, som används vid viktnedgång och diabets, som man undviker potatis, rotfrukter och frukt mm. Om man däremot är normalviktig så kan man äta lite av detta.

Problemet i såna trådar är att "motståndarna" oftast hämtar sin information från aftonbladet eller bloggar från folk med dålig koll som får LCHF att se ut som en diet baserad på enbart kött, fett och nästintill inga kolhydarter.
    Strikt LCHF äter de flesta bara under viktnedgångsperioden och sen ökar många sitt kolhydratsintag med mer kolhydrater, en frukt ibland, lite rotfrukter och en liten potatis och hamnar fortfarande under 50g kolhydrater.
    Är du aktiv kan du äta mer av det och även lägga till 1-2 msk råris om man vill.
  • yena89
    skogsvitter skrev 2012-06-02 21:02:14 följande:
    Fast LCHF handlar väl ändå om att minska kolhydraterna till ett minimum genom att ersätta dem med fett, inte byta ut dem till andra kolhydrater (bättre kolhydrater) då äter man ju fortfarande kolhydrater. Då är det faktiskt GI och inte LCHF.

Jag var inte "emot" att ge socker till barn, jag reagerade på att det påstås var ok att ge godis av allt, men inte kolhydrater (socker) i form av mat.
    GI handlar om att byta ut kolhydrater men behålla typ samma energiandel. LCHF handlar om att minska kolhydrater och dom kolhydraterna man äter ska komma från bra, rena, oprocesserade källor, dit hör inte vete, socker och egentligen inte frukt heller om man nu ska vara petnoga.

Du verkar tro att LCHF handlar om att äta NOLL kolhydrater eller minimera så långt det går, och visst gör man det under viktnedgångsperioder för att få ifång förbränningen, men inget man håller på med under en längre tid om man nu inte har diabetes eller andra besvär.
    skogsvitter skrev 2012-06-02 21:11:53 följande:
    Varifrån kommer gränsen om 100 g kolhydrater? Hur står det i förhållande till mängden kolhydrater som livsmedelsverket rekommenderar?
    Gränsen hundra gram fanns när jag började för 2 år sen och finns fortfarande. Allt beror på hur du är som person. Är du överviktig, underviktig, aktiv, stillasittande, elitidrottare, ungdom, diabetiker, epileptiker....LCHF individanpassas.

SLV rekommenderar 50-60E% kolhydrater vilekt ger ungefär 300-400g beroende på hur mkt kalorier man intar.
    Sara 751 skrev 2012-06-02 21:29:13 följande:
    Det gjorde vi för extremt länge sedan när det bara fanns ett fåtal människor över jordklotet. Maten människorna fick från jakt räckte inte längre till så då fick de komma på nya sätt att få mat. Människan började för ca 10 000 år sedan bruka jorden. Min största kritik till LCHF är att om alla människor åt så skulle det bara räcka till en liten bråkdel av oss. Det är en onödig lyx som väldigt få människor kan unna sig. Fattiga människor i tex Indien eller Somalia lever mestadels på kolhydrater. De är långt ifrån överviktiga. Om människan har ätit kolhydrater i 10 000 år och fetmaproblemet uppstått de senaste 30 åren så är det väldigt idiotiskt att skylla på kolhydraterna.
    Om vi "rika" kunde sluta ta mat och jord från dom fattiga skulle allt se annorlunda ut. Det finns gott om utrymme att låta djuren gå fritt och odla potatis, rotfrukter och annat. Men då skulle ju inte företagen tjäna nåt så. Fattiga människor i Somalia vräker knappast i bröd så dom äter för mkt kalorier, lite svårt när man är fattig. Kolhydrater fanns till när man jobbade hårt på gården i 14 timmar och inte hade råd med bättre mat.

Och nej, jag skyller inte på kolhydrater. Anklaga mig inte för något jag aldrig sagt. Jag har inget emot kolhydrater. Det jag har nåt emot är överkonsumtionen av kolhydrater och socker. Innan fetmaepidemin spred sig åt man mer fett och mindre kolhydrater. Det är sen lätt och light kom till oss och vi fick tag i raffinerade livsmedel som vi blev sjuka och feta. Kolhydrater har vi ätit i alla tider. Men 10 000 år av jorbruk är som en fis i rymden evolutionärt sett. Samt att man för 10 000 år inte hade gigantiska livsmedelsaffärer och 100000000 miljarder produkter att välja emellen. Och jag tror inte dom hade Donken i nästan varje stad då heller.
  • yena89
    Onefineday skrev 2012-06-03 00:02:59 följande:
    Jag kan tipsa om en ny sida "www.halsokallan.org där det finns näringsfysiologer som man kan ställa frågor till och diskutera med, och diskutera hälsofrågor i stort...
    Kan ju säga att inlägget i forumet som handlar om LCHF för barn är återigen skriven av en som inte är insatt. Dom som ger sina barn samma mat som de själva äter (LCHF) vet att barnen får i sig nog med kolhydrater genom skolan.

Sen förstår jag inte "kriget" vi bråkar så mkt att vi glömmer bort det viktiga. Nämligen att få bort de stora mängder kmeikalier, onödiga tillsatser, lätt och lightprodukter som Fun Light, Lättmjölk och margarin, vitt och förädlat mjöl.
    Att  återgå till en naturlig kost. Sen hr mkt kolhydrater man väljer är upp till var och en.
    Ingen klagar på familjer som ger sina barn vegetarisk/vegan mat ju.
    LCHF konceptet har ju funnits jätte länge, det är bara nu som det fått ett namn som det börjat uppmärksammas.

Tala gärna om för mig varför barn inte klarar sig utan mjöl när vi bara ätit det i 10 000 år?
  • yena89

Sen en liten rättning till TS. Hjärnan behöver inte kolhydrater, den behöver glukos. Sen att glukos från kolhydrater når hjärnan snabbare än när kroppen ska producera det själv är en annan femma.
    Barn med epilepsi som går på en ketodiet utvecklas mig veterligen normalt. Dom blir inte efterblivna. Möjligen att dom blir lite kortare men vet inte om det verkligen har och göra med att dom inte intar mkt kolhydrater...jag menar..kolla på japanerna..

• yena89
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:06:31 följande:
    Alltså vi tycks vara på ungefär samma linje, jag håller helt med dig och du verkar ju ha en ovanligt avslappnad LCHF-hållning, sedan LCHF blev etablerat har det ju blivit mer eller mindre en sekt kring allt detta och folk hetsar varandra till att bli så extrema som möjligt. Uppenbarligen är det ju tyvärr så att de allra flesta som talar och skriver om LCHF, i synnerhet för barn i så fall gör det utifrån fel premisser? Du säger att alla de som säger si och så inte är insatta, det verkar ju då som att de flesta inte är tillräckligt insatta och då uppmuntrar ju sådana råd och åsikter andra att göra "fel". Den här "infon" och råd på forum etc finns ju överallt, men den här mer avslappnade hållningen till kolhydrater som du har är ju ärligt talat ovanlig inom LCHF. Om det nu beror på att de flesta är okunniga eller något annat spelar ju egentligen mindre roll, eftersom ramarna ändå finns där och sprids vidare till andra.
    Ja, tvärtemot en del LCHFare anser jag inte kolhydrater är från helvetet. Är man i övrigt frisk räcker det med en lågkolhydratskost runt en kanske 30E% kolhydrater men vissa har inte "normala" kroppar och behöver LCHF för att må bra. Kan jämföras lite med allergier, många "tål" helt enkelt inte för många kolhydrater. Det börjar ju forskas om att generna avgör om man är skapt för att äta fett eller kolhydrater och mycket tyder på att det stämmer. Ser framemot publiceringen av studien då jag tror att många kan bli mer ödmjuka, både LCHFare och de som äter mer kolhydrater.

Sen tror jag anledningen till varför många är så "frälsta" är för att dom gått och fptt fel kostråd, varit överviktiga, sötsugna, haft olika besvär och  mått allmänt dåliga och sen testar dom LCHF och så blir dom "mirakulöst" friska. Man blir arg för att ingen inom sjukvården har talat om för en att alternativet finns och då är det lätt att bli frälst. Men det är fel att då börja frälsa andra, och då menar jag verkligen försöka tvinga på folk LCHF istället för att tala om egna erfarenheter och säga att det KAN funka och man kanske ska testa.
    Men "motståndarna" måste också bli mer ödmjuka. Om vi måste försvara en kost vi mår bra av dag in och dag ut tappar man till slut tålamodet.
    Nuförtiden säger jag inte att jag äter LCHF utan lågkolhydratskost just för att definitionen väcker så starka känslor.

Jag säger att många "motståndare" är oinsatta därför att jag möts av såna nästan varje dag. Folk tror helt enkelt att LCHF betyder en köttbit som simmar i smör och beasås och inga grönsaker eller att man äter en jäkla massa smör och dricker grädde. När man sen förklarar vad LCHF verkligen ÄR så säger dom att det inte är så. Lite som att en kristen påstår sig veta mer om islam än en muslim.

Däremot finns det ju MASSVIS med LCHFare som gör fel, precis som i andra dieter. Dom vräker i sås, grädde, bär, choklad, nötter, kött och äter inga grönsaker, som viktväktare som lägger sina points på popcorn tex eller  äter massvis frukt för att dom inte har points (har jag för mig, det kanske har ändrats)
    Sen verkar det skilja mycket mellan könen också. Kvinnor föredrar oftast fräschare mat med mer grönsaker och blandade fettkällor medan männen som följer tex Skaldeman äter mest kött och smör och anser att människan inte behöver äta grönsaker.

Kolla gärna annahallen.se om du är intresserad, hon skriver väldigt bra.
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:11:26 följande:
    Fast det där är inte riktigt sant. Ketodiet är starkt kritiserat beroende på hur extremt man lägger dieten (det finns ju stora variationer) och forskning visar att vi inte kan producera tillräckligt med glukos av fett/protein för kroppen/hjärnan vilket är det starkaste argumentet för en extrem LCHF-diet.

Lite om ketodieter, inkl referenser:
    blogg.passagen.se/fredrikpaulun/entry/amning_...
    Länken handlade ju mest om amning och LCHF och då tycker jag itne man ska ta till den extrema LCHF varianten utan hålla sig mellan 50-100g kolhydrater. Jag har dock läst att fördelningen i modersmjölken inte ändras utan alltid är samma, det är vitaminer och mineraler som påverkas av kosten, men jag KAN ha fel?
    Sen är nog epileptiska barn ett dåligt exempel. Lågkolhydratskosten gör liksom att dom inte får anfall mm men samtidigt så finns det ju alltid risker. Såg en dokumentär en gång och där åt de inte jätte strikt ketodiet utan kan jämföras med om en vuxen ligger mellan 50-100g.
    skogsvitter skrev 2012-06-03 09:13:39 följande:
    Rimligtvis behöver ju då enligt de uträkningarna ett barn mer? Eller mindre? Eller hur resonerar man?
    Ett barn äter mindre totalt sett, men behöver större andel kolhydrater eftersom de växer och hjärnan utvecklas. Hur ställer man sig till det?
    Jag TROR att LCHF till barn fortfarande kallas LCHF för att den övre gränsen går vid 100g. Om då ett barn som kräver säg 180g kolhydrater äter 90g så är det bara en minskning med 50% men ändå inom ramen för LCHF, borde kanske kallas lågkolhydratskost till barn istället. Gillar inte riktigt att nästan allt kallas LCHF. Gillar inte att man behöver använda en bokstavskombination överhuvudtaget. Varför inte bara säga lågkolhydratskost om man ligger under 30E% kollisar och sen ha olika nivåer inom den gränsen och välja om man vill äta mer av protein eller mer av fett.
    Queen of all skrev 2012-06-03 11:35:21 följande:
    Lätta och Lätt o lagom är inte margarin, det är smör...
    NEJ! FEL! :) Det är margaring. Smör består av 2-4 ingredienser medan margarin har MYCKET fler ingredienser och framställs med kemikalier på ett annat sätt.
    Queen of all skrev 2012-06-03 11:38:24 följande:
    Alltså, vad hände med att ge barnen lite ur varje del av kostcirkeln och sen se till att dom är ute och rör på sig? Det var så vi gjorde när jag växte upp. Och det är väl ingen som kan komma och säga att det inte är det bästa??? 
    Jag tycker det låter hemskt med dieter överlag till barn. Ska det verkligen behövas?? Ni kanske ska slita era barn från tv och datorer och slänga ut dom i skogen för att göra av med lite energi istället???

Och jag har för mig att någon hade bevisat att långvarig LCHF-diet ger bekymmer på kroppens inre organer som t.ex. levern...  
    Dels för många inte kan äta "lite av varje" som att säga till en alkoholist att han kan ju ta en klunk av allt.
    Samma gäller för barn. Många barn idah är hyperaktiva och har koncentrationssvårigheter just för att det serveras mycket kolhydrater och bara margarin och lättmjölk i skolan.
    Kostcirkeln är inte lite av varje. Kostcirkeln är mest av kolhydrater och lite protein och fett.
    Det finns inget som är bäst för alla. Det finns ingen ultimat specifik kosthållning.

Dina barn går också på diet. Diet betyder kosthållning.
    Och varför anklaga föräldrart till att låta sina barn sitta framför tvn för mkt istället för att skicka ut dom?

Nej det finns inga långtidsstudier med LCHF, men det finns det inte med tallriksmodellen heller, det kan du fråga Socialstyrelsen om. Just därför pågår det just nu en STOR genomgång av alla studier. Det förväntas ett resultat nångång nästa år och förhoppningsvis går man då bort från lätt och light och ger barnen äkta smör och riktiga rena råvaror istället.
    Det serveras ju för fanken sockerbröd och vit pasta och vitt ris på skolorna, och då säger dom sig ändå gå efter SLV råd. Jag har gått i 5 skolor i Sverige och överallt har det sett ut så.
  • yena89
    adaeze skrev 2012-06-03 10:53:35 följande:
    Nej jag tycker inte det är konstigt att man som förälder väljer att ge lördagsgodis, däremot så tycker jag det är konstigt att såkallade hälsoexperter vill bojkotta alla kolhydrater och socker och sen säger att barnen självklart måste få lördagsgodis när godis ofta är proppat med både socker och andra dåliga saker, då borde väl experterna istället kunna rekommendera frukt eller nötter eller något annat lördagsgott som inte är fullproppat med kemikalier och socker.

Jag ger också ägg till frukost, men jag tycker fortfarande att den lchf för barn som folk beskriver här låter mer som GI
    Nja eftersom med GI behåller man ju E% av det mesta, fast liite mer protein samt att man ska vara försiktig med smör och mättad fett. Med LCHF minskar man kolhydrater, byter den kvarstående mängden mot bra källor och ger dom mer mättad fett.
  • yena89
    Kattdamen skrev 2012-06-03 15:02:30 följande:
    Hur får du det till smör?
    Undrar jag också :P
    Lätta
    Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse
    (tapiokabaserad),
    salt (1,5%), emulgeringsmedel (sojalecitin och E 471 av vegetabiliskt fett),
    konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A- och D vitaminer.
    Mini Lätta
    Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, modifierad stärkelse(tapiokabaserad),
    filmjölk, gelantin, salt (1,5%), Emulgeringsmedel (E 471 av vegetabiliskt fett, E476)
    konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, Aoch
    D vitaminer.
    Kommentar: Modifierad stärkelse är en av de få E – numren som inte skrivs ut. Man kan likna detta som att det på en innehållsförteckning bara står att produkten innehåller konserveringsmedel, utan att nämna vilket. En del är helt ok, andra riktigt farliga. Misstänks kunna orsaka bl.a cancer. Läs mer om modifierad stärkelse.
    Lätt & Lagom
    Vatten, rapsolja, vegetabiliskt fett, kärnmjölk, modifierad stärkelse, smörolja,
    mjölksyrakultur, koksalt 1,5%, emulgeringsmedel E471, av veg fett,
    surhetsreglerande medel (mjölksyra, natriumcitrat, citronsyra), konserveringsmedel
    E202, arom, vitamin A och D.
    Kommentar: var uppmärksam på att det på vissa produkter står vegetabilisk olja och på andra rapsolja, palmolja eller solrosolja. Alla dessa oljor är vegetabiliska och härstammar antagligen ifrån Bournios regnskog som forsätter att skövlas. Värt att komma ihåg är att vad som än sägs om dessa vegetabiliska oljor så är de inte på något sätt naturliga. Självklart är de naturliga på så sätt att de ursprungligen härstammar ifrån naturen, men det är framställningen som inte är naturlig. För att utvinna dess oljor behövs högt tryck på över hundra grader, vilket är en avancerad procedur. Detta var inget 1500 – tals människan ägnade sig åt då hon kom åt fettet via köttet ifrån de djur hon förtärde.
    Sedan ska det tilläggas att kraftig besprutning är vanligt, ofta vid solrosolja.

Källa ovan: Matfusket.se

Och då skriver man inte med att man använder aceton för att bleka den svarta sörjan man får innan det bleks och smaksätts och där hälften skickas för att tillverka skokräm och målarfärg. Samt att oljan tvättas med kemikalier och innan fraktas i tunnor som det även fraktas bensin och kemikalier i.

Bregott:

Bregott är en matfettsblandning som innehåller grädde, rapsolja, salt, mjölksyrakultur, vitamin A och vitamin D. (Wikipedia)

Lite skillnad va :P Däremot tycker jag det är dåligt att dom tillsätter Vitaminer.
  • yena89
    elinorlilja skrev 2012-06-03 16:24:52 följande:
    jag skulle nog inte kalla det LCHF diet jag heller utan snarare glutenfri kost?. Jag skulle aldrig tänka mig sätta min dotter på någon form av diet över huvudtaget även om den är anpassad. Världen är så utseendefixerade redan och att sätta barnen på någon form av "anpassad" kost skulle jag tycka vara osunt även om den är gjord för barn. 

OM nu ett barn skulle behöva gå ner i vikt är det bättre att bara i allmänhet hålla dom borta från socker och annat onyttigt men det handlar ju endå bara om att begränsa dom från att inte äta för ofta utan någon gång i veckan kan de mycket väl äta något onyttigt som sagt de är ju bara barn men visst är det viktigt att även dom lära sig vad som är bra och dåligt i matsynpunkt men på deras nivå.

/ kostrådgivaren    
    Så du ger inte dina barn mat? ;)

En glutenfri kost är där man utesluter gluten. Men LCHF minskar man energin av kolhydrater och ersätter med fett.
  • yena89

Här är en maträtt jag utan problem skulle kunna servera min barn om jag hade några. Visst kan man byta ut blomkålsmoset mot potatismos men om barnen gick i skola hade jag nog inte gjort det eftersom de får kollisar där. En bit lax, sallad, blomkålsmos och en klick hollandaisesås. En typisk LCHF måltid. Hade planerat att ha till kokt broccoli också men det visade sig att det hade tagit slut annars hade jag haft med det också. Ser det extremt ut på något sätt? Maten är dessutom på en liten tallrik och jag är mätt och belåten nu.
  • yena89
    elinorlilja skrev 2012-06-08 14:30:59 följande:
    Yena89: jo jo men diet i min "värld" är när man försöker gå ner i vikt därav diet annars säger jag kostvanor eller kost.

Jo men i en LCHF diet äter man minimalt med kolhydrater (även omd et inte skulle gälla till 100% medLCHF för barn). Gluten finns det i mycket när det är kolhydrater vi pratar om. I stortsett inget bröd funkar och det är ju en stor källa till kolhydrater bara för att ta ett exempel. 
    Jaha i DIN värld. Tyvärr så lever jag inte i din värld. Diet är och förblir kosthållning. Vad folk gör det till är en annan femma.

Minimalt...ja om man äter strikt ja...men normalviktiga, aktiva äter ju upp till 100g och SLV mängden är ca 300g. Inte extremt lite i mina ögon.
Svar på tråden LCHF för barn