• dec2010

LCHF för barn

En liten inflik angående vetet o mjöl i sig. Det man gör är ju att man ger en glutenfri diet till barnet. (diet

• dec2010
    skogsvitter skrev 2012-06-02 18:44:23 följande:
    Ägg innehåller ju inte ens några kolhydrater. Men nu talar ju du bara för dig själv, du kan ju inte vad alla andra gör för "individuella bedömningar" om vad som är LCHF och ej. Uppenbarligen ger ju du väldigt mycket kolhydrater trots allt inkluderat gluten, eftersom du nämner flertalet produkter som innehåller gluten. Då är det naturligtvis ingen extrem kosthållning, men jag kan ju inte direkt se det som LCHF heller om man ger både bröd, mjöl, socker, potatis, frukt och rotfrukter. Dvs allt som man traditionellt inom LCHF helt och hållet ska undvika... så hur får du detta till LCHF?

Finns nog ingen som ger lchf till sina barn som ger dem socker...
  • dec2010

Mitt förra inlägg blev kapat. Ibland hatar jag den där mobilappen, men det är en annan historia. Vi försöker via datorn istället.

När vi har ätit lchf så har även vår son ätit det. Dock inte på samma vis som vi. 

Det vi plockat bort har varit vitt mjöl (har använt dinkelmjöl om det behövts redas något, sojamjöl vid pajdeg), socker (vilket vårt barn visserligen aldrig får förutom i fruktsockervarianten) och potatis.

Vi äter dock ingen extremvariant av lchf på nåt sätt, utan har ätit det pga att vi är två med ibs och magen har funkat bättre med lchfkost. Och vi märker också på sonen att hans mage inte är lika svullen o att bajseriet funkar bättre när han inte får massa pasta.

Han har fortfarande ätit sin kvällshavregrynsgröt, äpple eller kiwi till mellis, smörgåsrån ibland (dock är det mest när det behövts en nödlösning) och knäckebröd.

Han dricker aldrig något annat än vatten. Vill att han ska lära sig att dricka vatten ordentligt och se det som måltidsdryck. Dock utesluter vi inte mjölkprodukter i annat. Han har mjölk i gröten och vi har grädde osv i sås till maten.

Vi äter inte potatis eller pasta till våra köttbullar. Vi kokar broccoli eller blomkål alternativt gör mos. Stuvar vitkål eller äter kokta morötter. Reder inte såsen (om vi inte ska ha gäster) och gör den på grädde, creme fraiche eller philladelphiaost. 

Äter precis som vanligt i princip fast utan vitt mjöl, potatis, socker. Bakar bröd ibland på frön. Gör pannkakor på grädde, ägg o fiberhusk. Äter färska bär till. 

Kan inte på nåt sätt förstå hur detta skulle vara skadligt för ett barn. Särskilt inte när det anses vara ok att ge 1.5 åringar glass och kakor. Och halvfabrikat i mängder.

Men jag håller med om att barn inte ska ha nån extremvariant av lchf.                    

• dec2010
    skogsvitter skrev 2012-06-02 18:31:06 följande:
    Glutenfri kost är väldigt fattig på vitaminer så barn vars kost är glutenfri behöver få extra tillskott, detta gäller ännu mer i de fall då barnen också äter mjölkfritt vilket är vanligt vid LCHF. Varför begränsa barnets näringsintag och ge glutenfritt helt i onödan?! Det övergår mitt förstånd.

Jag tycker det är sjukligt att sätta barn på en så här extrem diet, det är inte normalt. Det är en sak att äta enligt GI, att undvika raffinerat socker och raffinerat vete, en helt annan att begränsa barnets näringsintag så gravt som man gör vid LCHF. Barnet får helt enkelt inte i sig de näringsämnen som behövs om man ger sådan kost.

Bröd är naturligtvis inte nymodernt, som redan påpekats, det raffinerade sockret och raffinerade vetet är det däremot. Det kan vi absolut klara oss utan. Det finns mjölsorter som inte är raffinerade.

Men varför i hela friden anses det ok att ge godis som inte är annat än socker och tillsatser, men inte normal föda full på vitaminer och näringsämnen som ett växande barn behöver?! Sjukt är ordet. Snedvriden reaktion på de osunda kostvanor som generellt har utvecklats i samhället.
    Blir inte riktigt klok på dig. :) Å ena sidan så är du totalt emot den så kallade lchfbiten till barn. Samtidigt så ifrågasätter du att man ger socker till barn. Vilket ju är det som lchf handlar om. Att inte ge socker.

Det man framförallt tar bort till barn är ju just socker och vitt raffinerat mjöl (som är i princip lika illa). 

Anna Hallén har mycket sunt att säga om det där med att ge barnen lchfvariant på kosten.

http://www.annahallen.se/mormors-husmanskost-vs-dagens-husmanskost här är en intressant jämförelse tillex. 

• dec2010

Kolhydraterna i sig hade nog inte varit så farliga om de inte hade förädlats i så många led att näringsämnena modifieras till nåt helt annat. Likaså fettet. Man ska äta bra o nyttigt fett. Inte massa skitfetter.

Livsmedelsverket har jag inte mkt för. De anser o rekommenderar barn att äta margarin typ lätta o lätt o lagom o annan skit på mackan. Det är vansinne! När de börjar rekommendera rena produkter då ska jag med gå på deras råd.

Man kan även fundera på vilka som sitter i styrelsen på livsmedelsverket o även vilka företag som står bakom all forskning..

• dec2010

kapad. IGEN! aja. datorn är min vän. så kör väl här igen då.

För det första: En jättebra bok om hur man kan äta lchf i hela familjen och anpassa efter både barn o bantande förälder är boken Lchf för familjen. Av Anna Hallén. 
      http://www.kostdoktorn.se/nu-ar-den-har-lchf-for-familjen/ här kan man läsa 22 utvalda sidor utav boken.

För det andra var det bilden då ang smör o margarin. Länken fungerade ju så klart inte.. surprise surprise. Men jag ska försöka ladda upp bilden här. Så hoppas vi att det fungerar...

• dec2010
    skogsvitter skrev 2012-06-02 23:02:10 följande:
    Håller dock helt med om detta, fattar inte varför de har kvar rekommendationerna om lättprodukter och margarin, sjukt förlegat och de hade ju aldrig stöd för dessa rekommendationer över huvudtaget.

Tack :)
  • dec2010

Jag tycker att på dem man pratar med som faktiskt ger sitt barn enligt "lchf" gör det på samma avslappnade sätt som oss i tråden.

Men sen sitter det alltid någon annan o tycker att de gör nåt annat. För att de bara hör att man ger barnen enligt lchftänket. Lchf för barn är ett annat tänk än för vuxna. Och missar man den detaljen så är klart att det kan tyckas väldigt osunt. Särskilt om man tänker på dem som extremäter ett tag för att få igång förbränningen.

Vi har aldrig varit nitiska o alltid ätit vad som serveras när vi är borta. Dock med vetskapen att vi kommer ha ont i magen sen. Och kanske inte utav kakan till kaffet då det är lättast att få tillbaka suget utav.

Så är ju inte alla. Har en bonusförälder som Blivit sur när vi haft exempelvis smörgåstårta på kalas o inte tänkt på honom (han har ätit till o från o när han äter så gör han det all in o just den ggn visste vi inte att han inte åt. Nu löste det sig ändå men är ändå fel tycker jag. Iaf när man är på kalas med kanske 20 pers).

• dec2010

Som kostrådgivare vet man väl att en diet är en kosthållning o inte en bantningsmetod. Det är nog fler lchfare som ger av den kosten till sina barn för att de uppriktigt tror att de mår bättre o vill sina barn väl än att de tycker dem är för tjocka.

Iom att både jag o maken lider av ibs så känns det ganska troligt att våra barn också kan må bättre av samma kost.

För oss båda var det en aha-upplevelse att må bra i magen genom så enkla ändringar. O sonen som är 1,5 märker vi också skillnad på i magen beroende på kosten. Dock "fuskar" vi ju mer med honom. O det märks så väl när han ätit mkt pasta osv.

Vi äter med lchf som utgångspunkt o anpassar efter vad vi känner påverkar oss positivt.

Fresten ang glutenfritt. om någon är gluten äter den ofta potatis- och majsstärkelse baserade produkter. Det gör du ju inte i lchf. Däremot fiberhusk är ju också väl använt inom både gluten o lchf.

Svar på tråden LCHF för barn