• Anonym (orolig)

Ska jag begära ensam vårdnad?? hjälp tack

ursäkta att det är långt men tacksam att ni tar er tid. Jag är så trött på detta med vårdnad och vet inte hur jag ska göra. och vill gärna ha era tips och erfarenheter.

jag och min dotters pappa separerade när hon var 10 månader. jag har under hela vårt förhållande tagit hand om honom. hans ekonomi, skött hemmet, samtal med myndigheter osv ganska precis allt som rör vardagen. han har mått dåligt psykiskt och varit sjukskriven för depression. han kan inte hålla ett jobb för han har världens sämsta arbetsmoral utan tycker att man säger upp sig om det är tråkigt eller jobbigt. och i o med detta så har han ju inte rört ett finger när det kommer till vår dotter. 1 bajsblöja och det var för att jag var hos läkaren. jag har fått bett om lov för att han ska ta henne då ja behövt gå ner i tvättstugan osv. han tycker det är jobbigt och krävande att ha henne. så när vi gick isär trodde inte jag att han skulle finnas där för henne så mycket. vilket jag hade rätt i. jag bor ihop med min sambo som jag träffade när pappan och jag gick isär. och pappan ville komma hem till oss och träffa henne nån gång i veckan. det var ok i början men han kom inte för att va med henne utan han kom och satte sig i soffan drack kaffe o pratade med oss när hon ville upp så gav han henne nåt annat att göra, och när jag sa till att hon vill ju upp säger han att "jag vet men jag är varm och orkar inte nu". så efter att ja satte ner foten och sa att han får vara med henne och inte med oss så gick det till varannan vecka och då tog han ut henne 10 min på gården eller liknande. hon är 16 månader nu. han bor inneboende för tillfället så jag har sagt att jag inte vill att hon sover där vilket han förstår bla eftersom han som äger lägenheten röker på. och att jag vet att pappan inte orkar med henne. jag gav honom en stor chans till umgänge här om veckan då han skulle sova över här och ta hand om henne för vi var tvungna att åka bort över en natt. det hade gått bra sa han men han ringde 10 gånger klagade på hur trött han var och frågade hur man gjorde olika saker osv. detta trots att ja gjort ett A4 med instruktioner (vilket en vuxen människa inte ska behöva).  han hjälper gärna till om vi vill ut osv och passar henne. men tar inga egna initiativ. och ringer inte jag för att erbjuda att han kan komma och träffa henne kan det lätt gå 2 veckor.  och nu har han börjat sätta stopp för mig och dottern tex. hon har bara pappans efternamn och jag vill att hon ska heta som jag eftersom hon bor hos mig och kommer alltid ha bäst kontakt med mig.självklart får hon ha faderns oxå men då sa han bara NEJ hon ska ha mitt efternamn punkt slut och att jag ska inte få ta henne ifrån honom. (hur han nu kunde tycka det eftersom jag bara ville lägga till mitt efternamn). sen så vill vi, jag och min sambo flytta ut på landet vilket betyder kanske till en annan stad fast ändå närliggande den stad vi bor i eftersom husen blir billigare då. då sa han bara att det kunde jag glömma och att han aldrig skulle godkänna det. och säger då att jag är knäpp som vill ta hennes pappa ifrån henne. (vilket jag inte allt vill men man måste ju tänka på vad som blir bäst för henne).  sen nu ska hon börja dagis och man ska skriva på ett intyg då orkar han inte göra det för vädret och ber mig fota pappret så han ser att det inte är nåt lurt osv med andra ord han bara krånglar och det är så jobbigt.  så frågan är bör jag ansöka om ensam vårdnad?
     hon bor hos mig heltid han har ALDRIG gett henne nån ting jag har stått för allt från början. han träffar henne sporadiskt. jag hör aldrig honom uttrycka att för hennes skull eller hon skulle må bra osv utan det är alltid jag vill inte, jag kan inte osv.
    jag vet att han skulle kämpa tappert emot mig om jag ansökte om ensam. han skulle ta det som att han aldrig får träffa henne. trots att jag säger att det får han. det värsta är att han är så manipulativ och skulle säkert få rätten och ta hans parti.

så vad tycker ni??

• Svar på tråden Ska jag begära ensam vårdnad?? hjälp tack
  • Anonym

Ja men vad har du för anledning som skulle få tr att ge dig ev för det krävs bra mycket mer en att han inte ger ungen saker och ber dig fota ett papper

• Anonym (Wildrat)

Jag tycker du ska söka ensam vårdnad. Hur du gör vet jag inte men jag gissar att det går via tingsrätten.

Vårdnaden har inget men umgängesrätt att göra, även om du har hela vårdnaden så har han lika stor rätt att träffa sin dotter som innan. Skillnaden är bara att du slipper få hans påskrift på alla papper när ni ska göra nånting.   

• Anonym

Han får inte ha umgänge hemma hos sig och du tycker inte att han gör tillräckligt? Hur skulle det kunna ge dig ensam vårdnad?

• Millicent

Men vad vill du uppnå med ensam vårdnad? Vad blir bättre? Du säger själv att han skulle ta det som att han inte skulle få träffa dig och att han skulle kämpa tappert... Jag förstår att det här är kämpigt för dig, det är inte det, men om du nu utlöser en stor konflikt för att slippa krångla om blanketter ibland... så låter det inte som att det är värt det.

Har ni varit på samarbetssamtal?

Ni har inte varit separerade särskilt länge trots allt. Är det något man behöver så är det tålamod för mycket brukar ge sig efterhand i alla fall om man inte har med en väldigt konfliktsökande fd att göra. Namnfrågan kan behöva mogna och du kanske kan komma med fler argument där. Att det är viktigt för barnet att känna tillhörighet till båda föräldrarna genom namnet? Att ditt namn kan vara mellannamn och hans efternamn? Du kan också ringa familjerätten och be om deras synpunkter på det hela och om de har några tips.

Nu är det lätt att tänka att eftersom du hela tiden ordnar umgänge för ditt barn med pappan för barnets skull (man kan se det som att du curlar honom, eller som att du månar om ditt barn) att han automatiskt ska förstå att du inte vill klippa bort honom ur livet men det är inte alls säkert. Namn och vårdnad etc är laddade saker. Särskilt om du flyttat ihop med någon annan som tillbringar mycket tid med ert barn. Brukar du berätta för honom att du inte tänker ta barnet ifrån honom? Om du kan trygga honom i det så får du honom mer med dig än om du kör med konflikt som arbetsmetod. Jag vet att jag presenterar ett sätt här som lägger ansvar på dig som han kanske borde ta men samtidigt så verkar han ju inte vara en elaking och att göra ett jobbigt läge ännu värre känns inte heller rätt. Mest av allt så gör du det ju för barnets skull om du fortsätter lirka och bjuda in. Sen funkar det inte i längden kanske men medan barnet är litet så är det nog smart så länge det inte rör sig om en elak eller farlig pappa. Känner de varandra så är förutsättningarna bättre för mer kontakt när barnet blir större och kan prata och interagera mer tydligt och självständigt. Och risken för att det blir jobbiga konflikter om övernattning hos en pappa hon inte känner blir mindre. Så småningom när dottern är äldre kommer han förstås att få visa sitt barn hur och vem han är med förtjänster och brister. Då kan du kliva tillbaka mycket mer och lägga ansvaret där det egentligen hör hemma. Hos honom.  

• Millicent
    Millicent skrev 2012-06-02 15:26:17 följande:
    Men vad vill du uppnå med ensam vårdnad? Vad blir bättre? Du säger själv att han skulle ta det som att han inte skulle få träffa dig och att han skulle kämpa tappert... Jag förstår att det här är kämpigt för dig, det är inte det, men om du nu utlöser en stor konflikt för att slippa krångla om blanketter ibland... så låter det inte som att det är värt det.
    Eeh träffa barnet skulle det stå... Skäms
  • Anonym (orolig)

Vill bara poängtera att jag INTE vill ta ifrån honom kontakten med hans dotter. och han får gärna träffa henne och det vore ju jätte roligt om han klarade av att ta ansvar så han kunde ha henne varannan helg eller liknande.

Anonym skrev 2012-06-02 15:19:07 följande:
    Han får inte ha umgänge hemma hos sig och du tycker inte att han gör tillräckligt? Hur skulle det kunna ge dig ensam vårdnad?
    Han vill inte heller ha sin dotter i ett hem där folk sitter och röker på. så där är vi eniga. men vadå är det mitt ansvar då att låta honom komma hem hit till som tätt. och tro att han kan få allt serverat?? och till min familj. nä det har jag då fått höra från dom flesta att det är långt ifrån normalt...

och när jag inte tycker han gör tillräckligt menas med att han kan ju hämta henne och hitta på saker. åka och träffa hans släkt med hans dotter osv och inte bara 10 min i lekparken 1 gång i månaden. det finns mycket man kan hitta på. för att få tid med ens dotter.
    Millicent skrev 2012-06-02 15:26:17 följande:

Har ni varit på samarbetssamtal?

Ni har inte varit separerade särskilt länge trots allt. Är det något man behöver så är det tålamod för mycket brukar ge sig efterhand i alla fall om man inte har med en väldigt konfliktsökande fd att göra. Namnfrågan kan behöva mogna och du kanske kan komma med fler argument där. Att det är viktigt för barnet att känna tillhörighet till båda föräldrarna genom namnet? Att ditt namn kan vara mellannamn och hans efternamn? Du kan också ringa familjerätten och be om deras synpunkter på det hela och om de har några tips.

Nu är det lätt att tänka att eftersom du hela tiden ordnar umgänge för ditt barn med pappan för barnets skull (man kan se det som att du curlar honom, eller som att du månar om ditt barn) att han automatiskt ska förstå att du inte vill klippa bort honom ur livet men det är inte alls säkert. Namn och vårdnad etc är laddade saker. Särskilt om du flyttat ihop med någon annan som tillbringar mycket tid med ert barn. Brukar du berätta för honom att du inte tänker ta barnet ifrån honom? Om du kan trygga honom i det så får du honom mer med dig än om du kör med konflikt som arbetsmetod. Jag vet att jag presenterar ett sätt här som lägger ansvar på dig som han kanske borde ta men samtidigt så verkar han ju inte vara en elaking och att göra ett jobbigt läge ännu värre känns inte heller rätt. Mest av allt så gör du det ju för barnets skull om du fortsätter lirka och bjuda in. Sen funkar det inte i längden kanske men medan barnet är litet så är det nog smart så länge det inte rör sig om en elak eller farlig pappa. Känner de varandra så är förutsättningarna bättre för mer kontakt när barnet blir större och kan prata och interagera mer tydligt och självständigt. Och risken för att det blir jobbiga konflikter om övernattning hos en pappa hon inte känner blir mindre. Så småningom när dottern är äldre kommer han förstås att få visa sitt barn hur och vem han är med förtjänster och brister. Då kan du kliva tillbaka mycket mer och lägga ansvaret där det egentligen hör hemma. Hos honom.  
    det som blir bättre är att jag slipper rätta mig efter hans pipa för att han ska få det så lätt och bekvämt. och jag får ju inte flytta utan hans medgivande även fast hon får det bättre. jag slipper pappers påskrifter osv.
    jag vill verkligen inte curla honom eller att han ska tro det..
  • Anonym

Flytta får du men stämmer pappan dig kan du förlora boende och även vårdnad, men ingen hindrar dig att flytta

• Anonym (orolig)
    Millicent skrev 2012-06-02 17:48:44 följande:
    Fast flytta får du ju...
    Anonym skrev 2012-06-02 18:30:11 följande:
    Flytta får du men stämmer pappan dig kan du förlora boende och även vårdnad, men ingen hindrar dig att flytta
    försöker ni vara lustiga nu eller??

dottern är mitt allt och skulle inte göra nåt som resulterar i att jag förlorar henne. isf tar jag vårdnaden innan
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-02 18:34:22 följande:
    dottern är mitt allt och skulle inte göra nåt som resulterar i att jag förlorar henne. isf tar jag vårdnaden innan
    Dottern är inte din ägodel och hon har rätt till en bra kontakt med sin pappa. Vårdnad är inget man "tar". Du är väl medveten om att det är riskabelt att lämna in stämningar? Det är inte alltid man får som man vill när domen faller.
Svar på tråden Ska jag begära ensam vårdnad?? hjälp tack