• FlyMeAway

Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?

Kan man ha denna klänning på ett bröllop? (Inte jag på bilden Tungan ute)
    Eller borde jag kolla efter en annan klänning i en annan färg?
    Kan man ha svart på ett bröllop?
    Det är min syster som gifter sig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-03 18:30
    Har varit lite frånvarande då jag varit borta på middag. Har inte hört med min syster än vad hon tycker. Men känner jag min syster rätt så bryr hon sig inte bara man kommer någolunda uppklädd. Frågade henne tidigare om det var nån klädkod eller så men det var det inte. "men det är ju trevligt om man kommer uppklädd" sa hon.

Men har funderat lite själv då jag läst allas kommentarer. Ska kolla efter en klänning med lite färg i iallafall. Känns roligare då.

Ville ju ha denna klänning fast i mattrosa men den var utsåld.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-03 19:12
    Då har jag beställt den svart klänningen, fast i lila.

Jag som då har noll koll på kombinationer osv.. Vilka färger passar till lila?
    Den lila klänningen finns på bild i inlägg nr 85 (tror det var 85, eller nära omkring iallafall)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-04 08:28
    för er som frågat vart klänningen finns:
    bonprix.se
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?
  • jessin

Absolut men välj en sjal eller kanske ett skärp i någon ljusfärg.

T ex ljusrosa skor och sjal. 

• aldrigmer

Nej, svart anses etikettmässigt vara fel då det är sorgens färg. Enligt etikettgurun Ribbing ska minst 1/3 vara av annan färg än svart. Klänningen är snygg men finns den i annan färg -inte vit, det är brudens färg - så ta den.

• La Lola

Helsvart skulle jag undvika.
    Men jag gifte mig delvis i svart o har burit delvis svart på ett bröllop.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • jossaan

Nej tror inte att man ska ha helsvart på ett bröllop, kör på nått ljusare. 

• kallevallevanna

Jag brukar inte var så mycket för etikettsregler, men nej. Inte en enfärgad svart klänning på bröllop. Det skulle inte jag valt. Den är verkligen snygg, men en annan färg är nog att föredra. För även om du har kofta/bolero, skor och väska i annan färg så blir det ett väldigt mörkt intryck. Anser jag Glad

Mamma till Elenor (april -09) och Teodor (augusti - 11)
  • stickkontakt

Det beror ju på brudparet också. Om jag hade haft några gäster på mitt bröllop hade jag inte kunnat bry mig mindre om någon haft svart klänning. Andra skulle se det som en personlig förolämpning och nog för att säga upp bekantskapen.

Om du inte tror att din syster bryr sig så otroligt mycket om gamla regler är det klart att du kan ha den. Som andra skrivit kan du ju ta en färgglad sjal, väska och skor. Om det är vigsel i kyrkan är det bra att ha något över axlarna eftersom man enligt etiketten inte ska vara baraxlad i kyrkan och folk kan bli lite stötta av det. 

• jessin

Har varit på över tio bröllop de senaste två åren med klädkod mörkkostym Det har varit minst 1 tjej med svart klänning på alla bröllop men med accesoarer i färg.

• Scream2

Jag skulle ha frågat min syster, hur hårt hon vill ha etiketten på SITT bröllop!

Svar på tråden Kan jag ha denna klänning på ett bröllop?