• Knirps

Ni som valt att åka hem direkt efter förlossningen...

...vilka för- och nackdelar har detta haft för er?

Eftersom jag inte alls har någon lust att stanna på sjukhuset flera dagar utan min man, funderar vi på att åka hem igen bara några timmar efter förlossningen om allt går som det ska. Jag trivs ju bättre i hemmiljö, men vilka andra fördelar kan det ha? Finns det nackdelar?

Det är mitt första barn, men eftersom jag inte anser mig vara sjuk känns det ändå inte så nödvändigt att bli inlagd på sjukhus. Hur har ni resonerat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-22 14:13:41:
    Ifall vi skulle åka hem tidigt skulle en barnmorska komma hem till oss och hjälpa till med amningen och liknande. Från oss är det ungefär en halvtimmes bilfärd till sjukhuset.

• Svar på tråden Ni som valt att åka hem direkt efter förlossningen...
  • lilla tessan

jag åkte 16 timmar efter att han var ute..

nackdel:
    ingen lagade maten åt en hemma

fördel:
    Sov bättre hemma..
    Kan slappna av och röra mej fritt i kök/på toa
    har något att göra.. timmarna på bb var så otroligt långtråkiga..

• MARIA99

Med andra barnet åkte vi hem lite efter ett dyng efter förlossningen.. Såg inga nackdelar med detta förutom att åka tillbaka 5 mil nån dag efter för att göra PKU testet då.
    min amning funkade från början , annars kanske jag stannat längre men trivs verkligen inte i sjukhusmiljön & saknade andra dottern som var hemma så mkt.

• ebben

Bestäm inget utan avvakta tills du fött. Man vet ju aldrig hur man mår.......
    Nä,man är inte sjuk för att man fött,men man kan vara lite yr o svag.........
    Jag har åkt hem rätt så fort,men inte DIREKT efter förlossningen.
    Med ena barnet stannade vi exakt 2 dygn,o med den andra ett o ett halvt!
    med den vi stannade 2 dygn VILLE vi hem fortare-men fick inte pga att han hade något hög sänka.........
    med den vi stannade 1½ dygn så tog han inte bra tag om bröstet-så vi ville se att det funkade innan vi for......
    MEN det räknades tydligen ändå som "tidig hemgång" båda gångerna......
    Tycker bara du ska vara noga med att bebben tar ett bra tag om bröstet.Men annars är det bara att åka hem-jag föredrar absolut det än att vara på BB.Långtråkigt o trist!
    Men varför måste du vara utanm din man? Får de inte vara där? Det får de här i mån av plats......

• Katie

Hade också velat åka hem så fort som möjligt.. Men så blev det akutsnitt och vi blev tvugna att vara kvar i 3 dygn

Vi var inte det minsta förberedda på att en förlossning skulle kunna sluta i ett akut snitt, hade inte ens tänkt tanken.

Så det är mitt råd..förbered dig på allt!!!

Men jag mådde mycket bättre sen när vi väl fick åka hem!

• Stora

Vi åkte hem samma dag. Ella föddes kl 8 på morgonen och vi åkte vid 17 tiden. Och det pg av att vi fick vänta på lärkarundersökningen annars hade vi fått åka redan efter 6 timmar.
    Jag hade betämt mig innan att jag ville åka hem pg av att det var osäkert om Daniel skulle få sova över - och eftersom allt gick bra så var det jätteskönt att åka hem...fast jag hann o sprina in i en klädaffär och sen så tog vi MC Donnalds drive in på hemvägen..kanske inte att rekomendera affärsbesök men jag var helt speedad efter förlossningen.
    Men det var jätteskönt att komma hem o sova i sin säng osv...
    Därimot typ 2-3 dagar senare hade de gäran fått lägga in mig för då fick jag den klassiska 3 dagars deppen tåraran o mjölken rann brösten var som två betongklumpar o jag hade 1000 frågor: Men vi hade telefonkontakt m BB tre dagar de ringde varje dag - så även om amn åker hem blir man inte "utskriven" förrns efter 3 dagar i vårt län och det var skönt sen kom man tillbaka på tredje dagen och gjorde läkarundersökning o PKU test.
    Jag är nöjd med det valet vi gjorde. Jag hade inte sovit gott i sjukhussängen och jag kanske förknippade det med negativa upplevesler efter som jag hastigt blev inlagd i v 25 pg av värkar och fick ligga på förlossningen för det var fullt på förvården....inte så kul...
    Lycka till!!

• MayaS

Men får man verkligen åka hem direkt efter förlossningen??

Funderar själv på tidig hemgång nu när jag ska föda eftersom jag har två barn hemma och absolut inte ser någon mening med att ligga på BB men här i Umeå finns det en regel som säger att man tidigast får åka hem efter 6 timmar och då bara om allt är normalt och ser helt ok ut och förlossningen gått problemfritt.

• ebben

6 timmar tror jag är överallt!
    Det "räknas" som "direkt" efter........

• Knirps

Tack för snabba svar!

På vårt sjukhus kan pappan sova över i mån av plats, men det kostar en del, och man kan som sagt inte vara säker på att han får plats. Vi var där och tittade igår, och det såg så trist ut. Jag vet inte vad jag skulle ägna mig åt förutom att ta hand om mitt barn. Dessutom har jag svårt att sova i främmande sängar.

lilla tessan: Var det ditt första barn? Funkade amningen genast?

• CeeJay

Tror att man "ska vara kvar" minst 6 timmar pga läkarkoll av bebisen osv. Om de inte hinner med det får man ju åka tillbaka kanske fler gånger för återbesök?

Jag var kvar ca 36 timmar efter första förlossningen och i efterhand skulle jag nog valt att vara kvar lite längre. Fick väldigt ont i kroppen och var väldigt svag, höll på att svimma. Min sambo fick ju vara med och även sova i samma rum på BB men jag fick jätteont i svanskotan av deras hårda sängar så jag valde att åka hem.

Andra förlossningen åkte jag hem efter ca 15 timmar. Då fick jag dela rum med en annan mamma och jag kunde inte sova en sekund den natten.

Så nackdelar att åka hem tidigt: Man behöver tid att återhämta sig och då kanske det känns bättre att göra det där man kan få hjälp med allt.
    När man är förstagångsförälder känner man sig ibland lite tafatt när det gäller skötsel osv och då är det guld att ha bm att fråga.

Fördelar med att åka hem tidigt: Att få sova i egen säng. Att själv få ta hand om sitt barn från "första stund" om man känner sig säker. Om man inte har sambon/mannen hos sig på BB så är det en stor fördel att få komma hem.

Lycka till

Svar på tråden Ni som valt att åka hem direkt efter förlossningen...