• Nezzie

Trotssyndrom

Hej!

Finns det nån mer som har det som vi?? Har en 13-årig dotter som sedan hon var liten varit lättretad, fått utbrott för småsaker...En period när hon var 8-9 år hade hon problem med olika ritualer som skulle utföras, hon kunde bara ha vissa kläder, gosedjuren skulle ordnas exakt på sin plats vid läggning mm. Vi fick inte ta henne på huvudet eller ryggen, fortfarande får vi periodvis inte ta henne på ryggen. 
    Vi har aldrig kunnat göra en biltur utan bråk eller utbrott, alla semestrar har varit en plåga, troligen pga ändrade rutiner.
    Hon har jätteproblem med sömnen, somnar inte på kvällen fast hon är trött, kl kan bli 12 innan hon samnar och sedan är hon trött nästa dag och då blir ju utbrotten värre - en ond spiral. 
    Har gått hos skolans kuratorer, Bup i två omgångar (första gången fick vi höra att det var min mans och mitt fel att hon var så här) har därför dröjt med att söka igen, nu går vi på bup igen och hon ska utredas till hösten. De säger att vi ska berömma henne översvallande när hon gör nåt bra och i möjligaste mån låta henne göra som hon vill för att undvka konflikter. 
    självklart försöker vi berömma henne MEN det är svårt för hon är så stöddig, dryg och ibland elak.
    Vi har två barn till som blir lidande av alla konflikter och bråk, de är rädda för henne, hon kan slå till dem utan anledning.
    Om det ska funka någolunda får vi andra fyra i familjen tassa på tå och försöka att inte göra något som retar henne, lillebror råkade nudda osten med sitt finger en dag - då blev hon galen.
    Senaste halvåret har hon börjat slå mig när hon blir riktigt arg och får utbrott, hon har kastat en sko på fönstret, sprungit runt och slagit på huset, listan kan göras lång.
    Det går inte att spela spel hon blir tokig om hon förlorar.
    Hon har haft stora problem och har fortfarande jobbigt med att ta på sig kläder och skor, det får inte vara veck allt ska sitta perfekt, skorna måste sitta superhårt på fötterna.  
    Hon fungerar i skolan nu, hade problem i 1-3:an men det försvann sedan tack och lov. Många i vår närhet släkt och vänner förstår oss inte för hon uppför sig toppen när vi hälsar på någon.
    Nu har jag läst om trotssyndrom ODD och det är som att läsa om vår dotter!!  
    Jag älskar min dotter och hon är en fin tjej, har empati, gillar småbarn och har humor.

Känns som att detta blev lite virrigt :)  Men finns det någon som går igenom samma sak som vi eller har gått igenom detta och kan komma med tips och råd är jag tacksam!!!!!!                   

• Svar på tråden Trotssyndrom
  • Litet My

Jag tänker inte trotssyndrom i första hand av vad du beskriver utan min första tanke är en tjej som är noga med sina ritualer och rutiner och när det blir fel i hennes värld dvs inte blir som hon föreställt sig så blir det kaos-dvs konflikter och ilska. Har ni provat med fast struktur där dagen redan är inrutad och planerad och varje moment redan är förutbestämt? Har själv en pojke med atypisk autism där tydlighet, struktur osv är jättenoga dvs hans värld måste vara förutsägbar annars blir det utbrott när det blir fel i hans värld och planering. Många med tex högfungerande autism är jättenoga med att kläder inte får skava eller vara veck på och allt ska vara i en viss ordning och vara efter ett visst mönster. Så min tanke drar mer åt det hållet än trots.

• Little Ms Chatterbox

Vill bara tipsa om höga doser med Omega! PlusEPA och kanske även lägga till MorEPA mini eller Eye Q. PlusEPA på morgonen och det andra till kvällen. Be läkaren på BUP att få testa Circadin för sömnen, det är det kroppsegna hormonet, Melatonin som gör att man blir trött. Om det inte funkar med Circadin så be om att få rent Melatinin utskrivet. Det krävs lite engagemang från läkaren, söka licens och sånt men är ingen omöjlighet. Det kan även behövas en kombination av både Melatonin och Circadin för att det ska funka ordentligt med sömnen. 

Sen håller jag med Litet My, låter mer som Autism, men jag är ingen läkare. Be BUP att få remiss till Svenny Kopp i GBG om det inte håller med dig om Autism om det känns rätt för er.
    Man kan ha, eller utveckla trotssyndrom när man han ADHD och/eller Autism. När allt blir så mycket kan det vara svårt att hitta huvudorsaken innan man har fått iordning på den hela problematiken. 

Bra bok att läsa är Explosiva Barn av Ross W Greene, den ger en bra bild om hur personer med NPF (samlingsnamn för neuropsykriatiska funktionshinder, ADHD, Autism, Tourettes osv...) fungerar och brukar reagera i de flesta vardagliga situationer. 

Rutin och struktur är väldigt viktigt för att personer med NPF ska må bra. Schema över dagen och händelser, förberedelser och att skala bort allt oviktigt. Se till att det är kläder som inte har skavande valkar, låt henne ha trivsamma hemmakläder så det inte blir så jobbigt hela tiden och under vissa tider kan det faktiskt vara bättre för alla om man inte äter tillsammans om det är många incidenter runt matbordet.
    Man får omvärdera sina regler, normer och rutiner och se vad som funkar i er familj. Inte så att ni bara ska låta henne styra men som det är nu så tassar ni redan på tå för henne och om man gör vissa förändringar så kanske alla blir mer nöjda och man behöver inte anpassa sig till 100%, Win-Win-situation.

Om det är något du vill fråga om så svarar jag gärna
    Ha en bra dag{#emotions_dlg.flower}

• Nezzie

Tack för tipsen, Eye-Q har hon ätit för ngr år sen ska börja med det igen. Jag läser och läser om olika diagnoser och visst finns det säkert mer än bara trotssyndrom. Bup lyssnar nu och tar oss på allvar iallafall, synd att det är kö till utredningen bara...Vi går just nu hos familjebehandlare (tror jag att de kallas ) för att hålla oss över ytan.

Jag tycker synd om vår dotter för att folk inte har lyssnat på oss tidigre och förstått att allt inte har stått rätt till, så många år när vi trott att hon bara varit dum, så mycket bråk som kanske skulle ha kunnat undvikas.Förstår ju nu ju mer jag läser att hon inte kan rå för att hon "är som hon är".

• pcalma

Se framåt!!! Ni förstår nu att det ligger svårigheter bakom beteendet! Bättre sent än aldrig!
    Jag tänker också autismspektrum när jag läser din beskrivning!

Jag har 4 barn varav 3 har autism. Jag bloggar och har skrivit ett inlägg som heter trotssyndrom.
    Läs gärna!

www.orkidemamman.blogspot.com

• ttparet

Min son har oxå trottssyndrom och ADHD käner igen mig i mycket då han är ofta arg våldsam och får utbrott för att det är fel remoladsås hemma.
    Pojken är 11 år och vi har även stora problem i skolan, han äter bara medicin (conserta och catapresan) ingen anna behandling, hur funkar er familjebehandlin på dottern? hjälper det?

kämpa på!    

Svar på tråden Trotssyndrom