• FrökenEster

När är rökning farlig för spädbarn

Jag vet att risken för plötslig spädbarns död ökar om barnet utsetts för rökning. Men vad menas med att utsättas egentligen?

Vi har en anhörig
    som röker och hon vill alltid hålla i barnet när vi träffas. Hon röker inomhus hemma hos sig men dock inte när vi är där. Hon bruka lyfta upp barnet direkt efter att hon varit ute och rökt. Denna människa träffar vi ungefär 3-4 gånger per månad och ett besök är kanske fem timmar långt.

Kan hennes rökning vara skadlig för vårt barn eller är det bara skadligt med passiv rökning om den är mer regelbunden? Det är ju knappast farligt att möta en rökare på vägen när man är ute och går med vagnen men det är ju farligt att bo med en rökare så var går gränsen egentligen; när blir rökningen farlig för ett spädbarn?

Jag har googlat men hittar inte något bra.

Min mobil bör ansvaret för samtliga stavfel och för alla omotiverade versaler.
  • Svar på tråden När är rökning farlig för spädbarn
  • Helia

Det är nog inte farligt men hon kanske skulle ha en annan tröja över när hon röker, som hon tar av sig sen. Det är väl om man röker under graviditeten som risken för psd ökar har jag för mig.

Man kan aldrig påstå att en människas värderingar och känslor är fel
  • tmaw

Hur farligt det är kan man nog inte veta men eftersom att du oroar dig över det så gör något för att förhindra det. Hon behöver väl inte hålla bebisen direkt efter hon har rökt? Hon kan ju vänta en stund och byta tröja och tvätta händerna innan hon rör bebisen.

• eulalian

Man andas ut alla farliga partiklar 20 minuter efter sista blosset. Antar att hon andas på sin bebis då?

Sålänge man luktar rök så är det dom farliga partiklarna man känner. Precis som när man känner en parfymdoft, då är det ju faktiskt parfymen man andas in. Folk brukar ha lite svårt att fatta det...

• Madame Mom

Alltså..  det måste väl ändå vara upp till dig som förälder att bestämma huruvida folk ska lyfta upp din unge eller ej...  

• BELLAm2

BVC sa till mig en gång för 100 år sedan att även rökiga kläder på en person som varit utomhus räknas som "utsättas för". Är ni dessutom i ett hem där det vanligtvis röks hejvilt sitter det i jämt. (alla textilier som gardiner, soffan, mattorna osv)

Svar på tråden När är rökning farlig för spädbarn