• Anonym (Blivande student)

Blivande student

Hej!

Jag har försökt forska mig runt angående att förstå mig på alla regler kring föräldrarpenning. Jag och min sambo längtar efter barn och vill börja planera vår familj nu. Dock vill vi försöka planera in det så att vi inte förlorar för mycket pengar givetvis.

Till våren börjar jag studera en utbildning på 4 terminer (2 år). Jag arbetar idag och har en fast anställning (anställd sedan 2009). Kommer innan jag börjar studera vara tjänstledig i 4 månader för en resa med volontärarbete.

Det vi funderar över är om jag ska bli gravid under perioden jag studerar och ta ett års uppehåll, för så som jag har förstått det som behåller jag då min sjukpenningsgrundande inkomst som jag har idag ( -4 månader?)
    Samtidigt har vi funderat på om det är enklast för mig att bli gravid i slutet av min utbildning och föda barnet precis när min examen är tagen, alltså ta ett års uppehåll innan man söker arbete. Och det är mest där jag blir förvirrad över hur jag ska räkna ut föräldrarpenningen. Behåller jag då min tidigare mammapenning som jag hade innan jag började studera?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Blivande student
  • Försäkringskassan

Hej!
    Svar på frågan:

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är skyddad så länge du arbetar, är arbetssökande på Arbetsförmedlingen, får studiemedel eller gör ett kortare avbrott, mindre än tre månader, från arbetet.

Om du tar tjänstledigt fyra månader direkt före studierna (inte går tillbaka till arbetet före studierna), så gäller inte din SGI om du begär föräldrapenning eller blir sjuk under studietiden eller direkt efter studierna.

Läs mer på vår hemsida: www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text/

Hälsningar
    Sune, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Ett förtydligande på svaret till din fråga.  Du nämner volontärarbete i fyra månader, det framgår inte om det är fråga om biståndsarbete. 

Din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) skulle kunna vara skyddad om det handlar om biståndsarbete.
    Du kan läsa lite om detta i våran vägledning på sidorna 262 - 263  www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05_1_.pdf

Jag råder dig att kontakta vårat kundcenter på telefon 0771 - 524 524 om du har ytterligare frågor.

Hälsningar
    Linus, handläggare 

Svar på tråden Blivande student