• Hjärtegärna

Surr/pirr i livmodern - vad betyder det?

Jag har en surrande/pirrande/vibrerande/fladdrande känsla i livmodern som jag hoppas någon kan förklara för mig.

Har haft känslan i ett par dagar, hade ÄL i torsdags. Till saken hör att jag hade samma känsla för ett par månader sedan, för första gången i mitt liv. Då visade det sig att jag var gravid som tyvärr slutade i tidigt missfall. Detta pirrande höll dock i sig ca två veckor efter missfallet och har inte återkommit efter det - förrän nu.

Jag frågade min barnmorska och hon sa att hon aldrig hört talas om något liknande trots att hon varit aktiv i 35 år.

Jag hoppas innerligt på att vara gravid igen men samtidigt rädd för att detta 'surr' betyder att något är fel. Någon som har varit med om något liknande och har en rimlig förklaring?

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Surr/pirr i livmodern - vad betyder det?
  • kamikirimusi

Hej!

Jag har precis samma känsla som du! Hade ÄL för en vecka sedan och inseminerades för 6 dagar sedan. Började känna att det vibrerade när jag satt i soffan i går kväll, som att jag hade en mobil ovanför blygdbenet. Tänkte först det var nån sorts muskelryckning (brukar ha såna) men det var mer som att det vibrerade "inifrån". Har verkligen aldrig känt så tidigare. Om man söker på nätet så är det många som har upplevt samma sak, och i många fall har det varit graviditetsrelaterat.
    Efter 2,5 års fruktlösa försök utan ett endaste litet plus har det börjat kännas rätt hopplöst, men nu börjar jag ju hoppas jättemycket!!! Tänk om det verkligen har gått vägen den här gången...vore ju helt fantastiskt. Men man ska inte ropa hej än, man kanske kan ha så där ändå, men i vilket fall som helst så tror jag absolut inte att det är något att oroa sig för! 

• Sara 751

Jag kände precis så när jag blev gravid.

• Hjärtegärna
    kamikirimusi skrev 2012-06-04 11:56:21 följande:
    Hej!

Jag har precis samma känsla som du! Hade ÄL för en vecka sedan och inseminerades för 6 dagar sedan. Började känna att det vibrerade när jag satt i soffan i går kväll, som att jag hade en mobil ovanför blygdbenet. Tänkte först det var nån sorts muskelryckning (brukar ha såna) men det var mer som att det vibrerade "inifrån". Har verkligen aldrig känt så tidigare. Om man söker på nätet så är det många som har upplevt samma sak, och i många fall har det varit graviditetsrelaterat.
    Efter 2,5 års fruktlösa försök utan ett endaste litet plus har det börjat kännas rätt hopplöst, men nu börjar jag ju hoppas jättemycket!!! Tänk om det verkligen har gått vägen den här gången...vore ju helt fantastiskt. Men man ska inte ropa hej än, man kanske kan ha så där ändå, men i vilket fall som helst så tror jag absolut inte att det är något att oroa sig för! 
    Åh, jag håller tummar och tår för att vi båda är gravida.

Gillar din liknelse med mobiltelefon - precis så känns det!! Och som sprittande kolsyra - läsk eller varför inte champagne.. :)

Lite skumt bara att min barnmorska aldrig hört om något liknande...
  • Hjärtegärna
    Sara 751 skrev 2012-06-04 12:04:25 följande:
    Jag kände precis så när jag blev gravid.
    Tack! Vad glad jag blir! Du ger mig hopp... :)
  • kamikirimusi
    Hjärtegärna skrev 2012-06-04 12:46:07 följande:
    Åh, jag håller tummar och tår för att vi båda är gravida.

Gillar din liknelse med mobiltelefon - precis så känns det!! Och som sprittande kolsyra - läsk eller varför inte champagne.. :)

Lite skumt bara att min barnmorska aldrig hört om något liknande...
    Ja ååååh vad jag håller tummarna nu för oss båda! 
     "Några sätt att beskriva växtvärk kan vara; molande mensvärk, ilningar, stickningar, hugg, kittel, pirr etc etc. Det kan kännas obehagligt men är varken onormalt eller farligt".
    Hoppas hoppas att det är våra livmödrar som växer!!! 
  • Maho81

Åh! Exakt så kände jag när jag blev gravid! Började 2 dagar efter ÄL och nu är jag i vecka 32 (33 i morgon) =D Har du fått missfall/gjort skrapning någon gång förut, alternativt fått barn förut? Min bm förklarade varför jag kände pirr/krypningar istället för mensvärk med att en skrapning jag gick igenom efter ma har efterlämnat ärrvävnad som för att det känns så istället för "vanlig" värk. =) STORT LYCKA TILL!!

• Hjärtegärna
    kamikirimusi skrev 2012-06-04 13:19:23 följande:
    Ja ååååh vad jag håller tummarna nu för oss båda! 
     "Några sätt att beskriva växtvärk kan vara; molande mensvärk, ilningar, stickningar, hugg, kittel, pirr etc etc. Det kan kännas obehagligt men är varken onormalt eller farligt".
    Hoppas hoppas att det är våra livmödrar som växer!!! 
    Tack!! Låter sååå lovande.. :)

Jag har börjat få ömma bröstvårtor redan. Brukar dock ha det innan mens så det kanske inte är ett tecken att lgå efter men nu har jag känselspröten på och tolkar alla små fysiska förändringar.. hoppas, hoppas..
  • Maho81

Åt mig kändes det som tusen myror och kilade omkring i livmodern + pirr och kill =)

• Hjärtegärna
    Maho81 skrev 2012-06-04 13:25:49 följande:
    Åh! Exakt så kände jag när jag blev gravid! Började 2 dagar efter ÄL och nu är jag i vecka 32 (33 i morgon) =D Har du fått missfall/gjort skrapning någon gång förut, alternativt fått barn förut? Min bm förklarade varför jag kände pirr/krypningar istället för mensvärk med att en skrapning jag gick igenom efter ma har efterlämnat ärrvävnad som för att det känns så istället för "vanlig" värk. =) STORT LYCKA TILL!!
    Tack så jättemycket för ditt svar!

Jag fick missfall tidigt i vecka 5 och behövde inte skrapas och har inte varit gravid förut. I februari gjorde jag ett VUL som visade att allt såg ok ut men det är ju förvisso inte allt man ser med ett VUL. Det var också före mitt mf som skedde i april. Jag hoppas att det inte blivit någon ärrbildning men nästa gång hos gyn ska jag ta upp det. Som sagt, jättetacksam för din input.

Lycka till med resterande 7 veckor! :)
Svar på tråden Surr/pirr i livmodern - vad betyder det?