Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik

Arbetsbien skrev 2012-06-11 20:02:03 följande:
    Cloudyberry: Nej jobbet är inte viktigast av allt, det är barnet. Det är därför det är så viktigt att han får en lika bra och nära relation till sin pappa som till mig, och det tror jag är jättesvårt att åstadkomma om man inte delar på föräldraledigheten.

AnnaJ01: jag har tänkt samma sak, och funderat på hur det går för barn som tex adopteras bort i den här åldern och hur man gör då. Jag hoppas det är som Straw2008 säger, att det går om det måste.

Dripdrop: Nej, det verkar inte vara någon skillnad på om jag är i närheten eller inte. Jag ska försöka jobba kortare dagar i början, och så kan de komma in på lunchen, men min son äter såpass ofta att det inte fungerar att de kommer in vid varje måltid tyvärr. Jag hoppas du har rätt i att det kommer gå om han är hungrig, men när vi provat vänta tills han blivit hungrig har han bara blivit jättearg och vägrat se åt flaskan.

Attflaskmata: Jag tror inte han blir mätt för stunden, för han dricker så lite (10-25 ml) och är oftast hungrig efter bröstet direkt efteråt.
    Men tack för tipsen, det går lite bättre när vi använder pipmuggen som har större hål.

-----------
    Vi har varit borta i helgen, och jag glömde resväskan med bl a pumpen och flaskan i hemma, så det har fått ta en liten paus tills idag.
    Nu kändes det som om vi hade en jättebra flaskmatningsstund, han var glad och lekte med flaskan och verkade suga en hel del, men när jag kollade hade han ändå bara ätit 10 ml. Jag provade mata i liggamningsställning också, men det gick likadant som när vi satt.
    Vi har provat hemmagjord morotspure och köpt havregröt nu idag också. Morotspuren var inte alls populär, men gröten åt han några skedar av så den ska vi fortsätta med.
    Kan inte pappan  "häcka"   nära din arbetsplats medan du arbetar?    Så gjorde Eva Röse  -  enligt ,media,  känner inte henne,   när hon fått barn och var kontakterad för en filminspelning.
  • sirisdotter
    Daeminimon skrev 2012-06-12 16:00:39 följande:
    Fast det är ju inte exakt det TS ber om här...
    Som jag uppfattat Ts  vill hon att pappan ska bli/vara  lika viktig för barnet som mamman.   Min erfarenhet är att risken finns att pappan  kommer att känna sig otillräcklig med en  skrikande baby som bara vill ha mammas bröst och inte alls utpumpad mjölk i flaska.

Jag är övertygad om att pappan kan bli lika viktig för barnet som mamman -  efterhand.
  • sirisdotter
    MalinEddie skrev 2012-06-12 22:32:18 följande:
    Finns det någon som helst möjlighet att du kan börja arbeta något senare? Ofta blir det lättare när barnet börjar äta fast föda. Då kan ni också ge bröstmjölk i pipmugg t.ex. Kopp finns ju också. Har ni provat det? Jag har själv smakat på ersättning och sempers är bra mycket godare och sötare än Nestle. Jag kan tänka mig att många ammade barn tycker det också med tanke på att bröstmjölk är sött. Dessutom är det dumt att stödja Nestle om det fungerar med annan ersättning med tanke på deras hemska marknadsföring i tredje världen.
    Ersättning -  har de planerat att ta till det -  jag trodde det gällde utpumpad bröstmjölk,,,,,
  • sirisdotter

Ser nu  att de gjort något försök med ersättning också.

• sirisdotter
    MalinEddie skrev 2012-06-12 23:07:33 följande:
    Hon säger att de har provat ersättning i TS så jag trodde det var ett alternativ. Varför ens prova annars? Var står det att detta bara gäller utpumpad bröstmjölk? Får väl tillägga att jag endast läst TS.
    De provar flaskmatning för att de tänker  sig att barnet ska känna sig lika  tryggt med båda föräldrarna och därför vill dela  på föräldraledigheten.   Ts skriver ingenting om att de planerar att  sluta ge barnet bröstmjölk.
  • sirisdotter
    Daeminimon skrev 2012-06-14 16:04:55 följande:
    Måste och måste. Eddie började på dagis vid 10 månader, fick varken flaska eller ersättning. Bröstmjölk ur kopp.

TS, har du pratat med din arbetsgivare? Jag förstå att det är en svår sits, men om du förklarar läget kanske de kan ha förståelse? Prova föra en dialog med dem.
    Arbetsgivaren?   Både Ts och arbetsgivaren vet säkert att man har rätt  att amma på  arbetstid.   Men mitt föslag till Ts att pappan tar sig till jobbet så att babyn kan ammas har lämnats utan kommentar.

Det  verkar inte alls vara arbetsgivaren som kräver att Ts  ska börja arbeta igen efter så kort föräldraledighet.
  • sirisdotter
    Daeminimon skrev 2012-06-14 16:56:28 följande:
    TS sa i ett senare inlägg att det inte går att förlänga ledigheten med 2 veckors varning, det var detta jag syftade på.
    Kom på det,   ja.
Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik