Inlägg från: Daeminimon |Visa alla inlägg
  • Daeminimon

Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik

Jag tror också att du kanske får tänka om lite. Dels tar inte alla barn flaska, och sen handlar det ju inte bara om huruvida han svälter- amningen är ju så mycket mer än bara krubb.

Kan du förlänga din ledighet med ett par månader? Om han gillar gröten så kan ni ju testa det här med att byta igen om 2-3 månader, då han kanske äter ett par små portioner. Då spelar det ju mindre roll om han inte vill ta flaska eller kopp, han kan isåfall äta en portion gröt och lite mat medans du jobbar, och så kan du amma ikapp när du kommer hem, plus på morgonen innan du går.

• Daeminimon
    straw2008 skrev 2012-06-12 14:52:32 följande:
    Men vad larviga alla är som ska lägga sig i TS beslut att börja jobba ? Ni har ju ingen aning om varför hon ska jobba. O som sagt barn svälter inte ihjäl, kanske får pappan ett par jobbiga dagar men TS har ju ammat tills nu, hon har gjort sitt gällande amning. O vad ger amning mer än mat ? Tror ni på fullaste allvar att vi som inte ammar inte ger närhet till våra barn ? Det kan ni väl på allvar inte tro ?

Hur gör du den tolkningen? Du kan väl på allvar inte tro att vi säger det? Dock är amning mer än mat då det är närhet, trygghet mys också- vilket INTE betyder att ni som inte ammar inte ger de sakerna (måste ju uppenbarligen förtydliga det, personligen trodde jag det var självklart... Drömmer)

TS ber om råd- mitt råd är att se över om hon kan förlänga sin ledighet ett par månader tills problemet är löst, vad är det som är larvigt med det?
  • Daeminimon
    straw2008 skrev 2012-06-12 15:16:09 följande:
    Ja men den närheten o tryggheten försvinner ju inte för att bröstet försvinner så på vilket sätt är det bättre att hon är hemma ? O vem säger att det inte är lika svårt att vänja av med amningen om 2 mån ??

Just DEN närheten och tryggheten försvinner ju, jo. Sen att pappan kan ge närhet och trygghet, visst, men just nu får han ju väldigt mycket av det genom amningen.

På samma sätt ger jag aldrig rådet att mamman avlägsnar sig i trådar om "mammighet" eller där hon vill sluta nattamma (vad gäller nattamning brukar jag råda att mamman gör allt hon brukar göra-utom just amningen, innan du säger något om att jag ger råd att fortsätta amma till varje pris...). Jag tror helt enkelt inte på att metoden där mamman abrupt avlägsnar sig är det bästa för bebisen.

Om du läser mitt inlägg igen förklarade jag varför det kan vara lättare att göra det om ett par månader...

• Daeminimon
    Tangent skrev 2012-06-12 15:26:54 följande:
    Kan han börja med fast föda istället för att han får flaska?
    Började jonna när min pojke var 11 mån, då åt han inte speciellt mycket fast föda, men när han var ensam med pappa åt han mer. När jag kom hem från jobbet tog han igen förlorad amning och det blev mycket amning på kväll, natt och morgon.

5 månader är ju alldeles för litet för att ge såpass mycket fast föda.
  • Daeminimon
    stickkontakt skrev 2012-06-12 15:29:09 följande:
    De allra flesta barn börjar ju äta mer fast mat och amma mindre mellan 6 och 8 månader. Klart att det med största sannolikhet går bättre om ett par månader.
  • Daeminimon
    straw2008 skrev 2012-06-12 15:42:51 följande:
    Men om det är just amma mamman vill sluta med varför ge massa råd om hur hon ska kunna fortsätta amma ? Det finns ju mer amningsvänliga trådar, varför inte ge era råd där ?

Fast det är ju inte exakt det TS ber om här...
  • Daeminimon
    sirisdotter skrev 2012-06-12 19:25:30 följande:
    Som jag uppfattat Ts  vill hon att pappan ska bli/vara  lika viktig för barnet som mamman.   Min erfarenhet är att risken finns att pappan  kommer att känna sig otillräcklig med en  skrikande baby som bara vill ha mammas bröst och inte alls utpumpad mjölk i flaska.

Jag är övertygad om att pappan kan bli lika viktig för barnet som mamman -  efterhand.
    Lite så känner jag också. Det kommer, bara kanske inte NU på direkten.
  • Daeminimon
    MalinEddie skrev 2012-06-12 22:32:18 följande:
    Finns det någon som helst möjlighet att du kan börja arbeta något senare? Ofta blir det lättare när barnet börjar äta fast föda. Då kan ni också ge bröstmjölk i pipmugg t.ex. Kopp finns ju också. Har ni provat det? Jag har själv smakat på ersättning och sempers är bra mycket godare och sötare än Nestle. Jag kan tänka mig att många ammade barn tycker det också med tanke på att bröstmjölk är sött. Dessutom är det dumt att stödja Nestle om det fungerar med annan ersättning med tanke på deras hemska marknadsföring i tredje världen.
  • Daeminimon
    Åsapåsa skrev 2012-06-14 16:00:48 följande:
    Vilken jobbig sits ni är i. Mina 3 barn har också totalvägrat flaskan och ersättning. Eftersom jag inte behövde ge dem det så fortsatte vi inte, men ska man börja jobba så är det ju en annan sak.

Mitt tips kräver lite is i magen. Här i England där vi bor nu börjar mammorna oftast att jobba tidigare och då måste bebisen ta flaskan. Flera kompisar samt dagmammor har berättat för mig att de inte kunde få sina bebisar att ta flaskan men när de började dagis så efter mkt skrik och gråt tog de den till slut. Hungern tog liksom överhanden. I mångas öron låter säkert detta fruktansvärt, men har man inget val så har man inte.

I vilket fall önskar jag er lycka till!

Måste och måste. Eddie började på dagis vid 10 månader, fick varken flaska eller ersättning. Bröstmjölk ur kopp.

TS, har du pratat med din arbetsgivare? Jag förstå att det är en svår sits, men om du förklarar läget kanske de kan ha förståelse? Prova föra en dialog med dem.
  • Daeminimon
    sirisdotter skrev 2012-06-14 16:52:22 följande:
    Arbetsgivaren?   Både Ts och arbetsgivaren vet säkert att man har rätt  att amma på  arbetstid.   Men mitt föslag till Ts att pappan tar sig till jobbet så att babyn kan ammas har lämnats utan kommentar.

Det  verkar inte alls vara arbetsgivaren som kräver att Ts  ska börja arbeta igen efter så kort föräldraledighet.

TS sa i ett senare inlägg att det inte går att förlänga ledigheten med 2 veckors varning, det var detta jag syftade på.
Svar på tråden Han gillar inte flaskan, nu börjar det bli panik