Om uf betalar mer=mer umgänge?
Om uf tjänar väldigt bra och bf begär mer än minimum i underhåll. Innebär det då att uf har rätt att träffa barnet mer? Jag är väldigt nyfiken om det är så.
Om uf tjänar väldigt bra och bf begär mer än minimum i underhåll. Innebär det då att uf har rätt att träffa barnet mer? Jag är väldigt nyfiken om det är så.
UF har rätt att träffa barnet lika mycket som BF oavsett vad UF betalar.
Men om UF betalar mer och har barnet mer så minskar underhållet..
Barnet har lika mycket rätt till båda sina föräldrar!
Det handlar inte om barnets rättighet just nu. Kravet här är mer pengar, mer umgänge. Mindre pengar = inte lika viktigt att träffa barnet. Förstår du?
Eller hotar UF med vilja träffa barnet om BF kräver mer underhåll?
Nej nej, förutsättningen för pengar är utökat umgänge. Om jag inte begär mer pengar så finns heller inget intresse för utökat umgänge.
Han har fått det han har begärt. De håller på att lära känna varandra så det är lugnt men jag tar för givet att det blir mer så småningom. Men jag känner i och med det här att han inte alls bryr sig utan endast ska träffa för att han ändå måste betala. Det känns inte så tryggt. Han tjänar väldigt bra men hjälper aldrig till och när jag frågade så ställde han barnet emellan. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till detta.
Vad tusan har umgänge med pengar att göra??
Men strunta i att kräva mer underhåll om UF bara tänker träffa barnet för det!
Det finns ingen koppling mellan pengar och umgänge. Det är utpressning!
Alla föräldrar är skyldiga att försörja sina barn utifrån ekonomisk förmåga. Hög inkomst = högt uh, låg inkomst = lågt uh eller inget alls. Umgänget handlar om barnets rätt till kontakt med båda sina föräldrar och omfattning bedöms utifrån barnets bästa!
men va? Uf är inte så smart då va? Ju mer barnet är hon honom/henne, desto mindre får ju h*n betala i vardagskostnader för barnet. Så då blir ju underhållet lägre. Om intresse för umgänge inte finns med det lägre underhållet, varför ska h*n då ha barnet mer?? Trams tycker jag!
Men å andra sidan, kanske smart drag från din sida. Uf kanske kan knyta ann till ert barn mer så sätt, och därmed slutar fokusera på en maktkamp. Vem vet? Ju mer tid vi spenderar med våra barn, desto bättre väl?! Både för barn och förälder...
Än så länge kan det inte handla om något slags delat boende då barnet är litet och inte känner sin biopappa. Jag tycker också att det är tramsigt och även mycket märkligt att han blandar in umgänget i hur mycket han ska betala. Han har verkligen råd att betala mer och han skröt verkligen om hur välbetalt jobb han har.. Att han vill träffa barnet mer är en sak men inte när intresset kom när jag ville ha mer hjälp ekonomiskt. Vad ska jag säga till honom då?