• Sanna o Ryan

Kan man ha höga "barstolar" vid matbordet?

Jag hittade en bild på hemnet på ett otroligt vackert kök och blev så inspirerad av deras köksbord + stolar! 

Nu till frågan... Kan man verkligen ha köksbord och stolar som är såhär "hög" utan att bli less och tycka det är jobbigt i längden? Finns ju en del problematik till exempel så får ju korta personer "klättra" upp och någon kanske är högfärdig eller helt enkelt rädd för att ramla? 

Vi har en utbyggnad i köket/vardagsrummet så det skulle fungera att ha två matbord (ni vet säkert hur jag menar ) men tanken var att vi skulle ställa dit en "myshörna" istället där man bara kan koppla av..

Såhär ser bordet/stolarna ut som jag såg i annonsen, men det kommer troligtvis inte bli samma modell..

(Ber om ursäkt om ägaren till bostaden läser detta, ta det positivt med lite smygreklam
    2012 Adam & Oliver 2012
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man ha höga "barstolar" vid matbordet?
  • Nina 566

Jag gillar inte det.......hade ett liknade i en lya för många år sedan men det var superjobbigt att sitta där och äta osv.

• Sanna o Ryan
    Nina 566 skrev 2012-06-04 21:28:01 följande:
    Jag gillar inte det.......hade ett liknade i en lya för många år sedan men det var superjobbigt att sitta där och äta osv.
    Det var det jag misstänkte :-/ 

Men rekommenderar du att köra på ett högt som används vid mer festliga tillfällen eller att man inte äter middag där utan kanske lunch eller för "umgänge"? Eller ska vi ta ett lågt istället och göra myshörna av "matsalen"? 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Butterscotch

Jag skulle inte vilja ha det, det verkar inte särskilt bekvämt. Tacka vet jag klädda matbordsstolar med ganska hög rygg och med armstöd, där skulle jag gärna sitta i många långa timmar och äta, prata och ha det allmänt gott

• Kodia

Jag tycker att det känns fel med högt bord och barstolar om det inte behövs. Att ha ett fristående högt bord som skall användas till middagar etc blir konstigt.

Om man däremot har  en vinklad köksbänk med upphöjd skiva som man har ett par barstolar vid (så man hamnar mittemot den som lagar mat) är det fint. 

• tahira

Vi hade barstolar och en del av köksbänken som "frukostbänk" i förra lägenheten. Min pappa har också upphöjt bort för mer avslappnade tillfällen, som frukost och mellanmål, och vi har en del vänner som har det så.

Men jag slipper helst att sitta där, det är inte alls bekvämt. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Sanna o Ryan
    Kodia skrev 2012-06-04 21:35:08 följande:
    Jag tycker att det känns fel med högt bord och barstolar om det inte behövs. Att ha ett fristående högt bord som skall användas till middagar etc blir konstigt.

Om man däremot har  en vinklad köksbänk med upphöjd skiva som man har ett par barstolar vid (så man hamnar mittemot den som lagar mat) är det fint. 
    Hm, det skulle faktiskt funka men bordsskivan är så smal att man endast skulle kunna sitta där! 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Sanna o Ryan
    tahira skrev 2012-06-04 21:39:18 följande:
    Vi hade barstolar och en del av köksbänken som "frukostbänk" i förra lägenheten. Min pappa har också upphöjt bort för mer avslappnade tillfällen, som frukost och mellanmål, och vi har en del vänner som har det så.

Men jag slipper helst att sitta där, det är inte alls bekvämt. 
    Ok tack för din åsikt! =)
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Nina 566
    Sanna o Ryan skrev 2012-06-04 21:30:08 följande:
    Det var det jag misstänkte :-/ 

Men rekommenderar du att köra på ett högt som används vid mer festliga tillfällen eller att man inte äter middag där utan kanske lunch eller för "umgänge"? Eller ska vi ta ett lågt istället och göra myshörna av "matsalen"? 

Visst kan ni ha en ett sådan bord också, att käka vid när ni har gäster osv. Ett hängbord =)
  • Themis

Kan kan man väl, men bekvämt var det då inte.

Vi hade bardiskkök i förra boendet och det slutade med att vi åt frukosten framför TV:n i vardagsrummet... Solig

Men vems jobb är det att göra ditt liv lyckligt då?
  • knäckehäxa

jag tycker det är skitsnyggt!
    har dock aldrig haft det så jag vet inte om det är bekvämt..

men det borde väll finnas bekväma höga stolar? :)

• Vinterankan

Om man ska ha den typen av bord så borde det finnas någon praktisk funktion med att ha det också. Vi har tex en stor köksö med stolar på båda sidor så man sitter som vid ett vanligt bord mittemot varandra (alltså inte bara bredvid varandra som man ofta gör). Vi har provat ut riktigt sköna stolar och äter nästan alla våra måltider där. När vi har gäster så blir det också så att vi hamnar där när vi sitter och hänger efter middagen (har ett till vanligt bord också). Om det är så att ni har nytta av ett högt bord (typ gillar att stå och hänga, kan använda det som arbetsbänk eller liknande) så tycker jag att ni ska ha det så, men om det bara är för att det ska vara snyggt så känns det bättre med ett vanligt. Eller om det är så att ni hur som helst ska ha ett till bord så kan ju det ena vara högt för det kan ju bli lite menlöst med två bord med precis samma funktion väldigt nära varandra.

• Fru Bult

Jag hade ett högt bord med barstolar i mina två senaste lägenheter. I den första lägenheten åt jag alltid vid barbordet och det funkade väl, förutom att det var svårt med långdragna middagar pga benkramp och sovande fötter... I den andra använde vi inte det sällan, utan åt vid vardagsrumsbordet. Det var inte heller en hit, så det största glädjen när vi flyttade var att vi skulle få ett riktigt kök med ett riktigt bord och sköna stolar...

• cloudberry79

Jag har vänner som har haft ett sånt bord i köket och ett större, normalhögt bord i matsalen. Det är skitjobbigt att ta sig upp och ned från barstolar om man är kortvuxen (eller barn för den delen), även om det är snyggt. Skulle aldrig välja det som enda bord, då hade vi nog suttit i soffan och ätit middag var och varannan dag

Sur, grinig och på smällen.
  • Khaleesi

Nej nej nej! Visst kan det se läckert ut på bild, emn det är ju så satans obekvämt och opraktiskt, och köket är väl ändå ett rum som det är ganska viktigt att man trivs i? Visst, barn kanske tycker att det är kul att klättra upp i sådana där helvetesstolar, men alla andra då?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • La Lola

Så länge man inte har små barn funkar det ju.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Sanna o Ryan
    La Lola skrev 2012-06-05 08:51:29 följande:
    Så länge man inte har små barn funkar det ju.
    Vi har småbarn men vi tänkte i så fall att bordet ska användas vid mer festliga tillfällen eller t.ex lunch och som "hängbord" som en skrev.. 

Men nu tror jag att vi kör på ett lågt och en myshörna istället som det var tänkt från början! =)
    2012 Adam & Oliver 2012
  • La Lola
    Sanna o Ryan skrev 2012-06-05 09:58:50 följande:
    Vi har småbarn men vi tänkte i så fall att bordet ska användas vid mer festliga tillfällen eller t.ex lunch och som "hängbord" som en skrev.. 

Men nu tror jag att vi kör på ett lågt och en myshörna istället som det var tänkt från början! =)
    Jaha...
    Jag är kanske gammal som tycker att det är roligare att duka vid ett stort vanligt bord när det är fest.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Kan man ha höga "barstolar" vid matbordet?