• chaparall

Ska man köpa ut alkohol till sin tonåring?

Nu har Systembolaget tydligen anlitat ett gäng experter som ska guida oss föräldrar rätt. Man kan livechatta nu kl 21-22 med Bengt Grandelius och andra experter andra dagar i veckan. Bara ett tipz. *förvirrad tonårsförälder*

www.systembolagetkampanj.se/janej/chatt/ 

• Svar på tråden Ska man köpa ut alkohol till sin tonåring?
  • Majken

Nej jag tycker inte att ska köpa ut alkohol till minderåriga!! Dels visar man då att man struntar i lagen och dels sanktionerar man att det är ok att dricka - vilket det ju inte är om man är omyndig?!

Har inte och kommer heller aldrig köpa ut till någon minderårig!! Det har inte på något sätt skadat min nu 22-åring...

• Humhum

Aldrig i livet! Forskning visar dessutom att de som får alkohol av föräldrar dricker mer och har större tendens att hamna i missbruk!

• Severus

Idioti att köpa ut till tonåringar!

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • Hokuspokusan
    Humhum skrev 2012-06-04 22:58:05 följande:
    Aldrig i livet! Forskning visar dessutom att de som får alkohol av föräldrar dricker mer och har större tendens att hamna i missbruk!
    Forskning visar även att man kan få cancer av frysta pommes.

To make a point, om man kommer ihåg hur det var att vara ung vet man med sig att det är "roligare och farligare på ett spännande adrenalinpumpande sätt" att skaffa sig alkohol själv. OM man är på dessa banor dvs.
    De flesta tjejer i åldern 13-17 kommer nån gång känna att man vill vara med dem som dricker.
    Att veta man inte får för föräldrarna gör det hela mer spännande..
    Spänningen tar slut vid 20 års ålder, det är inte lika roligt att dricka då när man väl får köpa lagligt.
    kompisar kommer alltid att köpa ut, killar som tjejer. När man är ute träffar man en massa folk som man blir mer bekant med..
    Så, när jag väl får barn kommer mina barn hellre få hemifrån. Man vet aldrig vad för fulsprit dom får tag i.
  • RedRoses

Såklart ska man inte köpa ut till någon under 18 år i alla fall. Men att bjuda på alkohol till någon över 18 år tycker jag är okej. Jag är själv 20 i vinter och drack första gången när ja gick i åk 6 (12år) inte hemma.

Det är bara min åsikt, men tycker som sagt de är 1000 ggn bättre att få alkohol hemma av sina föräldrar än köpa ful-sprit för du kan inte lita på att de är rätt gjort och rätt innehåll i de och de kommer då sluta väldigt illa..

• Majken

Så om man INTE köper ut, så är enda alternativet "fulsprit"??
    Jag vill inte på något sätt bidra till mina barns fylla, ska de gå bakom ryggen på mig och dricka ändå - ja då får det gärna vara lite mer omständigt för dem att skaffa sin alkohol!

• Hokuspokusan
    Majken skrev 2012-06-05 09:05:29 följande:
    Så om man INTE köper ut, så är enda alternativet "fulsprit"??
    Jag vill inte på något sätt bidra till mina barns fylla, ska de gå bakom ryggen på mig och dricka ändå - ja då får det gärna vara lite mer omständigt för dem att skaffa sin alkohol!
    Det är nog inte så omständigt att skaffa alkohol som du tror.
    Alla känner någon som är över 20 som de kan be, och även fast man inte ska köpa ut är det på ett sätt inte acceptabelt att neka någon.
     Det är lika lätt att be någon köpa ut nuförtiden som att köpa tuggummi i affären.
  • Virriga Vera
    Hokuspokusan skrev 2012-06-05 16:12:58 följande:
    Det är nog inte så omständigt att skaffa alkohol som du tror.
    Alla känner någon som är över 20 som de kan be, och även fast man inte ska köpa ut är det på ett sätt inte acceptabelt att neka någon.
     Det är lika lätt att be någon köpa ut nuförtiden som att köpa tuggummi i affären.
    Och då skall man som förälder göra det ännu lättare att få tag på sprit?
Svar på tråden Ska man köpa ut alkohol till sin tonåring?