Du måste logga in för att svara i en tråd.

• gealach

Karamellfärg, utgångsdatum

Hur farligt är det att använda karamellfärg där bäst före-datumet gått ut?

Jag har en flaska som gick ut i oktober 2011, och det är rätt mycket kvar. Vågar jag använda den? Tänkte att det är synd att slänga den om den går att använda (Det är dessutom blå färg, som är lite svårare att få tag i...)

Någon som vet hur det förhåller sig? 

• Svar på tråden Karamellfärg, utgångsdatum
  • Lena

Jag har aldrig sett du har utgångsdatum. Har använt färg som är fem år minst utan problem.

• gealach

Ok, det låter ju lovande. Det står datum på locket på alla mina flaskor, och datumen finns ju av en anledning, så jag vågade inte testa utan att kolla...

• schizoliv
    jenesaispas skrev 2012-06-04 22:45:44 följande:
    Ok, det låter ju lovande. Det står datum på locket på alla mina flaskor, och datumen finns ju av en anledning, så jag vågade inte testa utan att kolla...
    Ja, för att tillverkaren är tvingad att skriva ett datum på flaskan.
  • Mumin80

Hygieniskt är det antagligen ingen fara. Däremot kan det kanske vara bra att "provfärga" nån liten sats för att se att färgen inte påverkats på något sätt. 

• annca

Oj, har inte ens tänkt på att det finns bäst-före på karamellfärg, men det är klart, det måste det ju finnas. Nu för tiden.

Misstänker att de flaskor jag har är så jäkla gamla att det var innan datummärkningens tid

SJÄLVKLART är den OK att använda. Om du inte pillat med använda skedar *I* flaskan så...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Karamellfärg, utgångsdatum