• disturbed

Undersköterskestuderande - snabba tips tack!

Hejhopp!

Ni som läser till till Usk får gärna läsa igenom denna fallbeskrivning med tillhörande uppgift och komma med inputs hur jag ska tänka/agera. Tycker den e så jävla diffus och ställer mig en del frågor som jag tycker borde framgå av fallet, men ja - läs igenom, det kanske bara är jag som e lite trög

Fallbeskrivning - Medvetslöshet (etyl, ev skallskada)

Hasse  37 år
    som legat här några gånger tidigare finns nu igen på sal 15:3. Han är en känd etyliker och har under natten varit i slagsmål och kommer in nu på morgonen med en misstänkt skallfraktur och ev. en hjärnblödning.

Han är medvetslös men fortfarande påverkad av alkoholen. Vi kontrollerar vakenhet varje kvart. 

Han har varit på Datortomografi, vi väntar på svaret. Han ligger på sidan om han skulle kräkas.

Han har extravak därinne, vi vet inte hur han reagerar om han vaknar till.

Ev. hade han en liten kramp vid 5-tiden men det kan även ha varit någon liten frysning bara.

När Hasse vaknar till är han svag i höger sida men annars mår han ganska bra.

Han vill ha någonting att äta och också att dricka.

Uppgiften är då följande utifrån fallbeskrivningen 

Din uppgift är att redogöra för hur du planerar förflyttningar, elimination, nutrition, observationer, kontroller, förberedelser för undersökningar och ger information.

Beskriv även hur du ger god omvårdnad, med munvård, profylax för sänglägeskomplikationer, hygien och lägg även vikt vid det estetiska.

Och till mitt problem..  

Medvetslös
    - Vad pratar vi om för tid, mer än 30 min eller mindre (?) 

Nutrition - Etylpatient, ev skallskada/blödning, dvs ingen infusion eller analgetika ges öht. Men när han vaknat då, hur ska jag tänka fortsatt vård utan diagnos? En ev skallskada/blödning efter våld mot skallen kan ju försämras akut väldigt fort och därav borde han va kvar under obs minst 24 tim, fastande eller inte?

DT - Inget svar ang DT'n - vad ska jag utgå från att den visar, funderar mellan två alternativ; Akut subduralblödning alt Contusio cerebri - den förstnämnda är vanliga bland etyliker men alt 2 känns mer rätt me tanke på symptom osv. 

Allmäntillstånd; Eventuell kramp ELLER frossa, vilket av dom vore bra att veta tack (!?) Och vid ankomst är han medvetslös men har han spontan andning eller inte - därefter vet jag om han är intuberad eller ej.

Vid uppvak - Kvarstående neurologisk påverkan, svaghet hö sida.  

Mobilisering - Akut omhändertagade vid misstänkt skallskada är ju strikt sängläge med lätt höjd huvudända, och därefter ska jag utgå ifrån... (?)  

Elimination - Jag antar att han har KAD som sattes under natten - rätt/fel (?) 

Minne - Minnesbortfall eller inte?

Om JAG ska planera OMVÅRDNAD för en patient vill jag gärna ha konkreta diagnoser, symptom o ev infart/drän/KAD osv! Inte hitta på alltihop, känns överkurs och är för tidskrävande i nuläget..

Resterande omvårdnad hoppas jag nattpersonalen har fixat redan, såsom att tvätta av honom om han var blodig osv ;) Haha!

Jag kanske överanalyserar, men är de rimligt att JAG ska HITTA på omständigheter runtom, dvs om det var en kramp vid tidig morgon eller bara frossa, om han hade spontan andning eller inte, om han har KAD eller inte.. ja ni förstår nog min tankegång vid det här laget och jag behöver svar snarast! Kommer ingenstans just nu, totalt stopp!  

• Svar på tråden Undersköterskestuderande - snabba tips tack!
  • eulalian

Medvetande: Garanterat mer än 30 min. (han kom in inatt, har vak och man undersöker parametrar varje kvart)

Nutrition: Skulle ha han fastande. Det borde inte dröja innan svar på dt kommer och man vet aldrig om det behövs något ingrepp.

Dt. svar: Svårt att veta vad svaret kan bli. Men viktigt att hålla koll på parametrar. Tryck, puls, pupillernas storlek i båda ögon, andningsfrekvens, vakenhetsgrad, reagerar på smärta.

Han är inte intuberad, då hade du fått veta det? Det där var väl rapporten du fick av natten? Skulle han kräkas är det ju farligt med tuben så det hade du nog fått som ett stort OBS. Så har han ju övervak. Men för att ni inte vet hur han reagerar när han vaknar. Så han andas spontant.

Skulle oxå tro han har KAD. Han kan ju inte gå upp på toa själv och vid ett trauma är elimination SÅ viktigt! Urinmätning skulle jag säga.

Tycker inte att det är överkurs. Det här är något man ska kontrollera varje morgon, dvs om pat andas själv eller har andra avvikande parametrar. Sen ska nog inte du klura ut om det var en frossa/kramp. Utan bara mer att det är bra att veta om det dyker upp andra symtom så läkaren kan hjälpas med diagnos. Även bra att veta om det sker igen under ditt pass. Då är det bra för dej att veta om det hänt tidigare :)

//SSK

• disturbed
    eulalian skrev 2012-06-05 06:51:30 följande:
    Medvetande: Garanterat mer än 30 min. (han kom in inatt, har vak och man undersöker parametrar varje kvart)

Nutrition: Skulle ha han fastande. Det borde inte dröja innan svar på dt kommer och man vet aldrig om det behövs något ingrepp.

Dt. svar: Svårt att veta vad svaret kan bli. Men viktigt att hålla koll på parametrar. Tryck, puls, pupillernas storlek i båda ögon, andningsfrekvens, vakenhetsgrad, reagerar på smärta.

Han är inte intuberad, då hade du fått veta det? Det där var väl rapporten du fick av natten? Skulle han kräkas är det ju farligt med tuben så det hade du nog fått som ett stort OBS. Så har han ju övervak. Men för att ni inte vet hur han reagerar när han vaknar. Så han andas spontant.

Skulle oxå tro han har KAD. Han kan ju inte gå upp på toa själv och vid ett trauma är elimination SÅ viktigt! Urinmätning skulle jag säga.

Tycker inte att det är överkurs. Det här är något man ska kontrollera varje morgon, dvs om pat andas själv eller har andra avvikande parametrar. Sen ska nog inte du klura ut om det var en frossa/kramp. Utan bara mer att det är bra att veta om det dyker upp andra symtom så läkaren kan hjälpas med diagnos. Även bra att veta om det sker igen under ditt pass. Då är det bra för dej att veta om det hänt tidigare :)

//SSK
    Ok, medvetande är jag med på - resonerade så själv men skönt o höra. 

DT - Inne på samma bana där, dvs fastande. Men det jag menar är att JAG inte har ngn "rapport" om parametrar osv, nada. Om AT, om ev kräkning, om sår i skallen osv - utan det måste jag då "hitta på" och därefter sätta diagnos, typ contusio cerebri. 

Nej, jag får inte veta ngt om andningen - om han är intuberad ska jag ge omvårdnad utifrån det, om han inte är så behöver jag inte tänka på rutiner o handhavande kring det. 

KAD - Ja viktigt med negativ diures vid trauma så som jag skrev utgår jag från att han har det. 

Absolut ska jag kontrollera patientens parametrar på mitt pass, men då vill jag ha konkret rapport kring tidigare omvårdnad, kontroller osv. Eftersom han vaknar sen och ber om mat så andas han, haha. Men det är ingenting i fallbeskrivningen som ger mig något att gå efter specifikt, är du med? 

Jag kan absolut hitta på omständigheterna, spontanandning, DT svar osv - men jag kan inte beskriva denna patients omvårdnad om jag inte utgår ifrån någon diagnos. Det är inte samma vård och kontroll jag ska ge vid ex commotio cerebri som vid contusio cerebri, eller akut subdural. Förstår du? :) Vid commotio kan han mobiliseras o ja kan planera nutrition, men vid contusio eller akut subd kanske ja ska ha obs istället o därav ingen nutrition eller mobilisering pga blödningen akut kan försämras....

Det jag vill få fram är att jag inte kan skriva en uppgift där jag ska planera omvårdnad utifrån ett specifikt tillstånd/diagnos utan mer info om det. Om en pat ligger med drän och syrgas - då kan jag inte mobilisera den pat fritt eftersom ex pleuradränet är kopplat till injektorsugen i väggen, kan koppla 10 m slang på men ingen fri mobilisering på avd, utan kanske till toa o ev fåtölj isf. Då VET jag ju det, men när jag inte vet sånt kan iafl inte jag skriva bra om hur ja ger omvårdnad för jag vet inte om ja ska ta hänsyn till ngt spec. 
  • Mantrasina

Alltså, hela poängen med uppgiften är väl att ingen vet den korrekta diagnosen än? Även om man saknar diagnos måste man ju ta hand om patienten på bästa tänkbara sätt och ge så god omvårdnad som möjligt under de förutsättningar som föreligger. Uppgiften är ju att göra exakt det utifrån de kunskaper du har - jag ser inte alls problemet? Snarare är det ju en fullt rimlig bild av hur det kan vara i verkligheten.

/ssk

• eulalian

Sen är det ju ingen undersköterska som ställer en diagnos? Står det någonstans att ni ska ställa den?

Känns som om du fokuserar för mycket på det och för lite på själva omvårdnaden.

Och man har inte alltid alla fakta, då får man istället vara lite flexibel och logisk.

• GuldNougat
    disturbed skrev 2012-06-05 01:52:37 följande:
    Hejhopp!

Ni som läser till till Usk får gärna läsa igenom denna fallbeskrivning med tillhörande uppgift och komma med inputs hur jag ska tänka/agera. Tycker den e så jävla diffus och ställer mig en del frågor som jag tycker borde framgå av fallet, men ja - läs igenom, det kanske bara är jag som e lite trög

Fallbeskrivning - Medvetslöshet (etyl, ev skallskada)

Hasse  37 år som legat här några gånger tidigare finns nu igen på sal 15:3. Han är en känd etyliker och har under natten varit i slagsmål och kommer in nu på morgonen med en misstänkt skallfraktur och ev. en hjärnblödning.

Han är medvetslös men fortfarande påverkad av alkoholen. Vi kontrollerar vakenhet varje kvart. 

Han har varit på Datortomografi, vi väntar på svaret. Han ligger på sidan om han skulle kräkas.

Han har extravak därinne, vi vet inte hur han reagerar om han vaknar till.

Ev. hade han en liten kramp vid 5-tiden men det kan även ha varit någon liten frysning bara.

När Hasse vaknar till är han svag i höger sida men annars mår han ganska bra.

Han vill ha någonting att äta och också att dricka.

Uppgiften är då följande utifrån fallbeskrivningen 

Din uppgift är att redogöra för hur du planerar förflyttningar, elimination, nutrition, observationer, kontroller, förberedelser för undersökningar och ger information.

Beskriv även hur du ger god omvårdnad, med munvård, profylax för sänglägeskomplikationer, hygien och lägg även vikt vid det estetiska.

Och till mitt problem..  

Medvetslös - Vad pratar vi om för tid, mer än 30 min eller mindre (?) 

Nutrition - Etylpatient, ev skallskada/blödning, dvs ingen infusion eller analgetika ges öht. Men när han vaknat då, hur ska jag tänka fortsatt vård utan diagnos? En ev skallskada/blödning efter våld mot skallen kan ju försämras akut väldigt fort och därav borde han va kvar under obs minst 24 tim, fastande eller inte?

DT - Inget svar ang DT'n - vad ska jag utgå från att den visar, funderar mellan två alternativ; Akut subduralblödning alt Contusio cerebri - den förstnämnda är vanliga bland etyliker men alt 2 känns mer rätt me tanke på symptom osv. 

Allmäntillstånd; Eventuell kramp ELLER frossa, vilket av dom vore bra att veta tack (!?) Och vid ankomst är han medvetslös men har han spontan andning eller inte - därefter vet jag om han är intuberad eller ej.

Vid uppvak - Kvarstående neurologisk påverkan, svaghet hö sida.  

Mobilisering - Akut omhändertagade vid misstänkt skallskada är ju strikt sängläge med lätt höjd huvudända, och därefter ska jag utgå ifrån... (?)  

Elimination - Jag antar att han har KAD som sattes under natten - rätt/fel (?) 

Minne - Minnesbortfall eller inte?

Om JAG ska planera OMVÅRDNAD för en patient vill jag gärna ha konkreta diagnoser, symptom o ev infart/drän/KAD osv! Inte hitta på alltihop, känns överkurs och är för tidskrävande i nuläget..

Resterande omvårdnad hoppas jag nattpersonalen har fixat redan, såsom att tvätta av honom om han var blodig osv ;) Haha!

Jag kanske överanalyserar, men är de rimligt att JAG ska HITTA på omständigheter runtom, dvs om det var en kramp vid tidig morgon eller bara frossa, om han hade spontan andning eller inte, om han har KAD eller inte.. ja ni förstår nog min tankegång vid det här laget och jag behöver svar snarast! Kommer ingenstans just nu, totalt stopp!  

För att planera omvårdnaden behövs ingen diagnos eller symtom.
  • Scream2

TS. du räknar inte med att patienten befinner sig på IVA? Iom att han initialt i texten är medvetslös.

Skallskada utesluter inte anagletika och eg inte heller dropp. Det är ju beroende på vad han har för blodtryck och andra vitala parametrar.

Glöm inte bort epiduralhematomet...och en vanlig commotio...

Tills DT svaret kommer (hmm CT?) så får han ju ligga där han ligger och vara immobiliserad. Syrgas ska han ha, och jag skulle nog kolla BT och rubbet var femte minut om det ändå sitter vak där inne. Vaknar han och vill ha att dricka måste ju det ju först kollas om han har sväljningsfunktion kvar och mer brådis än att han kan vänta på CT svaret är det ju inte.

Risk finns ju att han kan bli aggressiv, både pga abstinens och sin ev skada. Alt rejält förvirrad även om han mår bra just nu.         

• disturbed
    Scream2 skrev 2012-06-06 13:39:41 följande:
    TS. du räknar inte med att patienten befinner sig på IVA? Iom att han initialt i texten är medvetslös.

Skallskada utesluter inte anagletika och eg inte heller dropp. Det är ju beroende på vad han har för blodtryck och andra vitala parametrar.

Glöm inte bort epiduralhematomet...och en vanlig commotio...

Tills DT svaret kommer (hmm CT?) så får han ju ligga där han ligger och vara immobiliserad. Syrgas ska han ha, och jag skulle nog kolla BT och rubbet var femte minut om det ändå sitter vak där inne. Vaknar han och vill ha att dricka måste ju det ju först kollas om han har sväljningsfunktion kvar och mer brådis än att han kan vänta på CT svaret är det ju inte.

Risk finns ju att han kan bli aggressiv, både pga abstinens och sin ev skada. Alt rejält förvirrad även om han mår bra just nu.         
    En vanlig commotio säger du (+) Han är dock medvetslös mer än 30 min, kvarstående neurologisk påverkan, dvs svaghet hö sid vid uppvak, och ev frossa/kramp - det tycker inte jag tyder på "vanlig" hjärnskakning, endast. Har du annan åsikt så förklara gärna varför :)

Epiduralhematom (?) - Vid EPH då pat är medvetslös är det akut op som gäller, och lilla Hasse har då inte varit på ngn op, än Detsamma gäller iofs vid Akut subdural.. 

Vätska per os eller iv till etylpat som kanske behöver rehydreras (pga alkohol) - hur blir det med ev skallskada då när man vill ha negativ vätskebalans (?) (diuretika?) tillförsel av vätska kan väl öka de intrakraniella trycket (?) 

Analgetika + alkohol = ökar risken för andningsdepressivitet vid vissa prep? (Irrelevant i uppgiften kanske, but still.....)

Syrgas + KAD är det jag kan utgå ifrån iallafall. 

Nutrition vid uppvak - om de inte är commotio skulle jag hålla honom fastande och inte mobilisera honom pga ev blödning som kan försämras..

Parametrar enl CVS / RLS var 15e minut 12-24 tim - men om han är på IVA (NIVA) brukar väl pat va övervakad av medicinsk utrustning... 
  • disturbed
    eulalian skrev 2012-06-06 07:29:01 följande:
    Sen är det ju ingen undersköterska som ställer en diagnos? Står det någonstans att ni ska ställa den?

Känns som om du fokuserar för mycket på det och för lite på själva omvårdnaden.

Och man har inte alltid alla fakta, då får man istället vara lite flexibel och logisk.
    Jag ska inte ställa diagnosen, nej. Men jag ska enl läraren utgå ifrån pat symptom och då ev diagnos för att sen skriva uppgiften utifrån det, eftersom omvårdnaden skiljer sig vid olika typer av skador/blödningar i hjärnan..

Och ja, jag vet att jag säkerligen överanalyserar som ja skrivit men jag kan inte utgå för hur ja ska planera för patienten om ja inte har ngt mer konkret, och som fallbeskrivningen är gjord måste jag i princip "hitta på" saker runtom, ex hur hans parametrar varit under natten, hur AT är och hur ja ska planera för honom under dagen. 

Det är mitt stora problem i övrigt, att se en patients behov runt omvårdnad, ex hudkostym, renbädda säng eller ej, nya kläder, en dusch osv.. Haha Jag började studera till SSK men avbröt studierna då jag blev gravid med diverse komplikationer, sökte istället in till USK utbildning då som ja kunde plugga på distans, är klar nu imorn med den och börjar förhoppningsvis på syrrautb i höst igen, eller till nästa vår. De är det ja siktar mot, och därav "ser" jag nog inte allt o kan tänka utifrån en undersköterskas perspektiv i alla lägen, vad som ska kollas osv, ser mer det andra medicinska typ. Även det kollegerna på min praktikplats påpekade allt som oftast, att dom trodde jag var syrrastudent o inte uskstudent, "jag pratade som en syrra" osv enligt dom, o att det jag brast i emellanåt var just OMVÅRDNADSSYNEN Men ja jobbar på det!  
  • Scream2
    disturbed skrev 2012-06-06 18:03:18 följande:
    En vanlig commotio säger du (+) Han är dock medvetslös mer än 30 min, kvarstående neurologisk påverkan, dvs svaghet hö sid vid uppvak, och ev frossa/kramp - det tycker inte jag tyder på "vanlig" hjärnskakning, endast. Har du annan åsikt så förklara gärna varför :)

Epiduralhematom (?) - Vid EPH då pat är medvetslös är det akut op som gäller, och lilla Hasse har då inte varit på ngn op, än Detsamma gäller iofs vid Akut subdural.. 

Vätska per os eller iv till etylpat som kanske behöver rehydreras (pga alkohol) - hur blir det med ev skallskada då när man vill ha negativ vätskebalans (?) (diuretika?) tillförsel av vätska kan väl öka de intrakraniella trycket (?) 

Analgetika + alkohol = ökar risken för andningsdepressivitet vid vissa prep? (Irrelevant i uppgiften kanske, but still.....)

Syrgas + KAD är det jag kan utgå ifrån iallafall. 

Nutrition vid uppvak - om de inte är commotio skulle jag hålla honom fastande och inte mobilisera honom pga ev blödning som kan försämras..

Parametrar enl CVS / RLS var 15e minut 12-24 tim - men om han är på IVA (NIVA) brukar väl pat va övervakad av medicinsk utrustning... 
    Kan du seriöst bedömma en kvarstående neurologiskt påverkan på nån som är berusad?

Iom att du har en  patient som är etypåverkad KAN DU INTE utesluta nåt, varken det värre eller det enklare.  Man kan aldrig  vet att det är ett epidrual utan CT ändå eg. Absolut inte på nån som är full. Fritt intervall vet du...han kanske knappt var medvetslös efter slaget, kom gående till akuten och blev medvetslös igen, pga fylla eller pga skadan? HUR medvetslös är han egentligen innan han vaknar?

Vad är det som säger att han inte har en svaghet på höger sida sen tidigare? En svaghet säger ju inget om att han inte kan gå tex

Vätskan får ju baseras på vitala parametrar! Men han lär inte vakna om BT börjar skena...

Fast är du på sjukhus så är ju inte andningsdepression nåt man ska bli rädd för, det fixar man. Värre att låta en patient ligga och ha ont! Då är det ju isåfall värre med att sänka medvetenadet pga analgetika så man har svårt att bedömma RLS...men då snackar vi troligen större mängder morfin.

KAD...han var i slagsmål på natten och verkade ha kommit in på frampå morgonkvisten. Kanske är du som ska sätta KAD? Eller erbjuda flaskan om han vaknar till?

Haka inte upp dig på 30 min, för det vet du inte. Han kom in på morgonen och är medvetslös..kan han ju varit i fem minuter, han fick en go säng och sjönk snabbt ner i en djup berusad sömn

Du kan alltid tänka ABCDE

Fri luftväg, andning, cirkulation, medvetandegrad och titta över patienten. Vad är det som gör att man misstänker skallfraktur? Var sitter skadan? Har han nåt rejält sår som kanske behöver läggas om?

Han lär inte vara intuberad om han ligger på sidan pga kräkrisk.

OCH han kräks inte med tuben...för inteuberar man en icke fastande patient sätter man även en D-sond            

Svar på tråden Undersköterskestuderande - snabba tips tack!