Undersköterskestuderande - snabba tips tack!
Hejhopp!
Ni som läser till till Usk får gärna läsa igenom denna fallbeskrivning med tillhörande uppgift och komma med inputs hur jag ska tänka/agera. Tycker den e så jävla diffus och ställer mig en del frågor som jag tycker borde framgå av fallet, men ja - läs igenom, det kanske bara är jag som e lite trög
Fallbeskrivning - Medvetslöshet (etyl, ev skallskada)
Hasse 37 år som legat här några gånger tidigare finns nu igen på sal 15:3. Han är en känd etyliker och har under natten varit i slagsmål och kommer in nu på morgonen med en misstänkt skallfraktur och ev. en hjärnblödning.
Han är medvetslös men fortfarande påverkad av alkoholen. Vi kontrollerar vakenhet varje kvart.
Han har varit på Datortomografi, vi väntar på svaret. Han ligger på sidan om han skulle kräkas.
Han har extravak därinne, vi vet inte hur han reagerar om han vaknar till.
Ev. hade han en liten kramp vid 5-tiden men det kan även ha varit någon liten frysning bara.
När Hasse vaknar till är han svag i höger sida men annars mår han ganska bra.
Han vill ha någonting att äta och också att dricka.
Uppgiften är då följande utifrån fallbeskrivningen
Din uppgift är att redogöra för hur du planerar förflyttningar, elimination, nutrition, observationer, kontroller, förberedelser för undersökningar och ger information.
Beskriv även hur du ger god omvårdnad, med munvård, profylax för sänglägeskomplikationer, hygien och lägg även vikt vid det estetiska.
Och till mitt problem..
Medvetslös - Vad pratar vi om för tid, mer än 30 min eller mindre (?)
Nutrition - Etylpatient, ev skallskada/blödning, dvs ingen infusion eller analgetika ges öht. Men när han vaknat då, hur ska jag tänka fortsatt vård utan diagnos? En ev skallskada/blödning efter våld mot skallen kan ju försämras akut väldigt fort och därav borde han va kvar under obs minst 24 tim, fastande eller inte?
DT - Inget svar ang DT'n - vad ska jag utgå från att den visar, funderar mellan två alternativ; Akut subduralblödning alt Contusio cerebri - den förstnämnda är vanliga bland etyliker men alt 2 känns mer rätt me tanke på symptom osv.
Allmäntillstånd; Eventuell kramp ELLER frossa, vilket av dom vore bra att veta tack (!?) Och vid ankomst är han medvetslös men har han spontan andning eller inte - därefter vet jag om han är intuberad eller ej.
Vid uppvak - Kvarstående neurologisk påverkan, svaghet hö sida.
Mobilisering - Akut omhändertagade vid misstänkt skallskada är ju strikt sängläge med lätt höjd huvudända, och därefter ska jag utgå ifrån... (?)
Elimination - Jag antar att han har KAD som sattes under natten - rätt/fel (?)
Minne - Minnesbortfall eller inte?
Om JAG ska planera OMVÅRDNAD för en patient vill jag gärna ha konkreta diagnoser, symptom o ev infart/drän/KAD osv! Inte hitta på alltihop, känns överkurs och är för tidskrävande i nuläget..
Resterande omvårdnad hoppas jag nattpersonalen har fixat redan, såsom att tvätta av honom om han var blodig osv ;) Haha!
Jag kanske överanalyserar, men är de rimligt att JAG ska HITTA på omständigheter runtom, dvs om det var en kramp vid tidig morgon eller bara frossa, om han hade spontan andning eller inte, om han har KAD eller inte.. ja ni förstår nog min tankegång vid det här laget och jag behöver svar snarast! Kommer ingenstans just nu, totalt stopp!