• Anonym (ssss)

Blir man verkligen tjock av vin?

jag har ökat i vikt de senaste åren. och jag har oxå druckit så himla mycket mer. 
    har festat flera gånger i månaden. Nu ska jag sluta med det för att det känns så FEL.

men blir man fet av vin , eller är det bara myt? 

• Svar på tråden Blir man verkligen tjock av vin?
  • Emmeliina

Alkohol är ju många kalorier men att du ska öka i vikt enbart av vin känns ju lite overkill. Men det beror ju på hur mycket du dricker också. En flaska på helgen eller 3 flaskor om dagen är ju lite skillnad :)

• Ripper500

Ja det innehåller ju kolhydrater. Men är säkert något annat i din kost som är boven.

• Anonym (#1att dra ned på)

Jupp, alkohol är för många värsta boven, och måga brukar också bli lite "uppsvält" tjocka om du förstår hur jag menar? Så vill du slimma till lite så skulle jag iaf om jag var du, börja med att dra ned på vinet! (Om inte annat så finns det ju fler hälsoskäl till det också..)

• Anonym (ssss)

jag äter nog rätt nyttigt men som sagt festat för mycket. varje helg ofta fre lör och även nån gång mitt i veckan.
    men nu är det slut på det. och min mage har liksom sjunkit mer i hop och blivit lite fladdrig sedan jag slutade med dricka så mycket. 

• TjockaSara

En gång i tiden gick jag ner flera kilo bara av att sluta dricka alkohol helt. Drack ingen alkohol alls på ca 5 månader och gick ner omkring 3 kilo utan att göra några andra förändringar alls (dvs käkade lika mycket godis och snabbmat som innan). Så visst blir det en hel del onödiga kalorier på lång sikt!

• 1022

Jag gick ned ca 11kg när jag slutade dricka alkohol. Började gå ned när jag vart utan i ca 2,5 månad så det startade inte omedelbart men jag drack rätt häftigt också. Dricker inget idag dock.

• Anonym (Anna)

Vin och vin, det beror på vilket vin du dricker. Jag dricker vin nästan dagligen, men väljer viner med ca 2g socker per LITER (rödvin) och jag går ändå ner i vikt. Generellt gäller att ju lägre alkoholhalt på rödviner - ju mindre socker innehåller de. Sockerhalten kan du kolla på systemets hemsida.

Sedan är det ju det här med själva alkoholen. Alkoholen förbränns först i din kropp, den ger inte speciellt mycket energi som "lagras", utan det mesta blir värmeenergi. Därför kan man känna att man blir väldigt varm när man dricker alkohol, och på vintern kan man se folk stå ute och röka i linne/ T-shirt utanför krogen ex.

MEN, eftersom alkoholen förbränns först så bör man vara aktsam med vad man stoppar in i munnen samtidigt. Jag skulle ex. inte ätit så kaloririk föda i samband med vinintag. Alkoholen kan också leda till att du blir sugen/hungrig om du dricker för stora mängder eftersom kroppen bara förbränner just alkohol då som inte ger så mycket energi till din kropp.

• Anonym (Anna)

Ja just det - själva fettförbränningen går ner när du intar alkohol eftersom kroppen då lägger resurser på att förbränna alkoholen.

• Anonym

Ja, du kan gå upp i vikt av alkohol, även om du väljer kalorisnåla alternativ (det handlar om mängden). Ett glas vin gör dig inte tjock, men utekvällar flera gånger i månaden kommer göra det.

1. Kalorierna i sig
    2. Fettförbränningen går ner
    3. Du okynnesäter mer, både under tiden och bakisäter efteråt
    4. Alkohol höjer insulinhalten i blodet och mer socker i alkholen lagras som fett.

• Anonym

Stor skillnad mellan vin och vin i sockerhalt, mycket stor skillnad tom.

Svar på tråden Blir man verkligen tjock av vin?