• SnuttanSnuttan

De där 10 pappadagarna....?

Vår son föddes en söndag och vi - jag, min sambo & sonen - låg alla kvar en natt på BB tillsammans. Till måndagen. Sen åkte pappan hem för att vara med storasyskonen. 

Jag & sonen låg kvar på BB en natt till och vi kom hem på tisdagseftermiddagen.

Nu undrar jag bara när min sambos 10 första pappadagar börjar räknas? Är det from. måndagen eller från tisdagen? Onsdagen? Eller väljer man det själv?

(är det ens möjligt att ta ut dagarna då sonen fortfarande är kvar på BB?)

Någon som vet? *annars får jag sätta mig i kö hos FK..... 

• Svar på tråden De där 10 pappadagarna....?
  • Chrome

Från försäkringskassans hemsida:

"Du frågar om tillfällig föräldrapenning i samband med ett barns födelse eller adoption, så kallade pappadagar. Dessa 10 dagar kan tas ut till och med 60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset och du måste avstå från ditt arbete när du tar ut dem. Dagarna behöver inte tas ut i en följd. Adoptivföräldrar har rätt till tio dagar från den dag man får barnet i sin vård. Dagarna fördelas jämt mellan föräldrarna. Adopterar man som ensamstående får man de tio dagarna själv."

• Havsjungfrun

Man väljer själv när man börjar att ta ut dem och självklart även ta ut dem när man är kvar på BB, om pappan är kvar vill säga.

• SnuttanSnuttan

Jasså? Det står ju "...60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset"

Hm. Kanske bäst att ringa FK ändå...? 

• Stövelkatten

Poängen är nog snarare att man avstår arbete för att vara med sin nyfödda, oavsett om man är på sjukhuset eller inte. Eller, hoppas jag i alla fall! Om pappan är borta från jobbet för att vara med de andra barnen är det ju en annan sak, men då återstår ju frågan hur sjutton FK skulle kunna kolla det.

• Havsjungfrun
    SnuttanSnuttan skrev 2012-06-05 10:51:55 följande:
    Jasså? Det står ju "...60:e dagen efter den dag barnet kommer hem från sjukhuset"

Hm. Kanske bäst att ringa FK ändå...? 
    Aj rackarns, det gjorde det ju. Borde ju inte spela någon roll, det viktiga är ju som sagt att tiden tillbringas med bebisen...
  • Pralina 81

Min sambo tog ut pappadagar när vi var på BB. Födde på en lördag och åkte hem på tisdagen. Han tog pappadagar från måndagen.

• AnkiC

Klart man kan ta det direkt även om mamma och bebis är kvar på BB. Så gjorde vi. Han är ju ledig för att vara med er på BB också.

• JPT
    Havsjungfrun skrev 2012-06-05 11:43:01 följande:
    Aj rackarns, det gjorde det ju. Borde ju inte spela någon roll, det viktiga är ju som sagt att tiden tillbringas med bebisen...
    Fast man kan också ta dagarna för att vara med syskon hemma... 

"Pappan eller den andra föräldern kan använda dagarna för att vara med vid förlossningen, vårda ett annat barn i familjen, delta i vården av det nya barnet på sjukhuset eller i hemmet eller för att sköta hemmet den första tiden efter hemkomsten från sjukhuset." 
  • skogsvitter

Han väljer helt själv under vilka dagar han vill ta ut dem. Men tar han inte på mån-tis så får han ju ingen lön/ersättning för de dagarna. Då är han alltså hemma helt utan pengar (om han inte tar semesterdagar eller nåt?). Så det handlar ju bara om hur han själv vill fördela dagarna.

• skogsvitter
    Pralina 81 skrev 2012-06-05 12:00:38 följande:
    Min sambo tog ut pappadagar när vi var på BB. Födde på en lördag och åkte hem på tisdagen. Han tog pappadagar från måndagen.
    Så gjorde vi också, vid första förlossningen.
    Andra gången åkte vi till BB på fredag fm, då hade pappan redan hunnit åkt till jobbet men kom hem när jag ringde och då tog han istället ut lite komptimmar resten av den dagen. Då kunde han ta pappadagarna from måndagen istället.
Svar på tråden De där 10 pappadagarna....?