• amia01

Orolig och nervös hund

Vi har två hundar, en på 2 år och en på 5 år. Det har funkat bra mellan dom hela tiden ända tills nu...
    De senaste veckorna har den äldre hunden tydligt visat att något inte är ok. Han är allmännt rastlös, piper och skäller. Dessutom väldigt retsam med den yngre hunden som han slickar/nappar, försöker para sig med, bråkar med honom under promenader, skäller på honom när han går undan mm  mm Känns som den äldre hunden stressar upp sig i någon typ av "dominanskamp", vilket den yngre lyckligtvis inte verkar fatta ett dugg av

Det är två hanhundar av olika ras. Någon som kan förklara lite vad som händer? Och några bra tips på vad vi kan göra?

Det vi gjort hittills är att försöka dela på hundarna lite oftare, för att den äldre ska få lugna ner sig, men det brukar oftast bli tvärt om att han då istället stressar upp sig och gnäller vid dörren för att få komma ut till den andra hunden och börja "tjafsa" igen.

Gör i övrigt ingen större affär av det, utan tror på att dom löser det bäst på egen hand. Säger ifrån när dom tjafsar och försöker stå ut med gnällandet. Men nu har det hållt på så länge att vi börjar tröttna...

Ingen av hundarna verkar må dåligt i övrigt. Äter bra och får långa promenader varje dag. Samsas också om samma mat och vatten och där funkar det jättebra.

Tips snälla!        

• Svar på tråden Orolig och nervös hund
  • Vissla

Innan ni börjar analysera dominans m.m vill jag rekomendera att ni tar kontakt med en veterinär. Allänt rastlös, pipig, otrevlig mot flocken kan vara tecken på sjukdom.
    Hade det varit min hund så skulle jag ta honom till vet för en koll, hittas inget där skulle jag ta kontakt med en duktig etolog. 

• amia01

Har också funderat på sjukdom, men som jag skrev så finns det inga tecken på att något skulle vara fel. Tycker också att hundar som mår dåligt/har ont brukar försöka söak sig till vila/lugn och ro om de får chansen. Här är det tvärt om så att han hela tiden är "på" den andra hunden och blir rastlös av att vi försöker dela på dem och hålla dom åtskilda. Den äldre ha rinte heller visat några aggresiva eller tjuriga tendenser, vilket jag tycker ofta brukar bli fallet med stressade sjuka djur, däremot utstrålar hela han nervositet och oro. Kan tänka mig att det kan leda till dåligt humör om det får fortsätta, så därför funderar jag på vad det kan bero på.
    Det som tala för sjukdom är å andra sidan att det kommit "plötsligt", efter att allt funkat bra så länge. Men å andra sidan, kan det inte ha med mognaden på den andra hunden att göra? Att konkurrensen och rollerna ändras när unghunden växer? Är mer inne på det spåret... + att vi märker att det är frusterande för båda hundarna att det är länge sedan de fick springa lösa, men nu är det bara ett par månader kavr, så kanske det blir bättre sen  

• Vissla
    amia01 skrev 2012-06-05 11:07:03 följande:

Har också funderat på sjukdom, men som jag skrev så finns det inga tecken på att något skulle vara fel. Tycker också att hundar som mår dåligt/har ont brukar försöka söak sig till vila/lugn och ro om de får chansen. Här är det tvärt om så att han hela tiden är "på" den andra hunden och blir rastlös av att vi försöker dela på dem och hålla dom åtskilda. Den äldre ha rinte heller visat några aggresiva eller tjuriga tendenser, vilket jag tycker ofta brukar bli fallet med stressade sjuka djur, däremot utstrålar hela han nervositet och oro. Kan tänka mig att det kan leda till dåligt humör om det får fortsätta, så därför funderar jag på vad det kan bero på.
    Det som tala för sjukdom är å andra sidan att det kommit "plötsligt", efter att allt funkat bra så länge. Men å andra sidan, kan det inte ha med mognaden på den andra hunden att göra? Att konkurrensen och rollerna ändras när unghunden växer? Är mer inne på det spåret... + att vi märker att det är frusterande för båda hundarna att det är länge sedan de fick springa lösa, men nu är det bara ett par månader kavr, så kanske det blir bättre sen  

Stress, oro, rastlöshet, nervositet, plötslig personlighetsförändring, bråkar, skäller, slickar, naffsar, juckar är tydliga tecken på att nånting är fel.
    Alla sjuka hundar blir inte aggresiva..
    Men när du skriver att det bara är några månader kvar tills dom får springa lösa igen så undrar jag hur du aktiverar hundarna, kan det vara så enkelt som att han är understimulerad   
  • amia01

För våra jakthundar finns ingen träning som kan kompensera jakten i skogen. Spår, lydnad mm gör dom mest uttråkade... Tränar mycket trots det, både lydnad, spår och kondition. Men det gör ingen nytta för gamlingen, tvärt om så reagerar han som ett trotsigt barn när han blir trött, och blir om möjligt ännu envisare med att reta unghunden...

Och visst är det så att alla sjuka hundar reagerar olika, men jag tycker ändå att hans "förföljelsemani" av unghunden rimmar illa med sjukdom. När vi försöker ge honom lugn och ro ensam så får han nästan panik i sina försök att komma in till unghunden. Varför är han så "på"? Varför kan han inte lämna unghunden i fred? Märks ingen nervositet eller oro mot oss andra i familjen, andra hundar eller djur, utan det är helt klart kopplat till unghunden där hemma. Fattar bara inte varför det kommer nu efter att dom levt 1,5 år tillsammans?     

• Vissla

Framgick inte att det var jakthundar det handlade om men då är ju allt som det ska med aktiveringen iaf.

Det är svårt att svara på varför han beter sig som han gör. Just därför skulle jag börja med vet undersökning och sen fortsätta därifrån och det är tyvärr det enda rådet jag kan ge. Det är omöjligt att analysera varför nån annans hund gör som den gör via internet 

• amia01

Jo, visst är det svårt. Svårt att beskriva det nervösa beteendet  också... Kom just på att det kanske inte är den äldre hunden vi ska ha extra koll på, utan det kanske kan vara unghunden som inte mår bra? Har iofs inte märkt något annorlunda med honom heller, men däremot märksdet tydligt på den äldre hunden då unghunden skadat sig i skogen, att han blivit väldigt "på" och "nervös" och försökt slicka och nappa i skadan hela tiden.  Har faktiskt tack vare det upptäckt flera små skavanker på unghunden i tid
    Kanske gamlingen helt enkelt ser sin chans att återta "reviret" när den större unghunden varit skadad? Och det kanske är unghunden som av någon anledning inte riktigt är på hugget just nu som stör balansen mellan dom?

Svar på tråden Orolig och nervös hund