• Anonym (S)

va fan bor vi i för jävla land!!!!!!

Anonym (hjälp) skrev 2012-06-05 13:14:48 följande:
    Nej de är sjukt :( jag blir bara så förbannad. man hamnar ju liksom mellan systemet man har pengar men man får ingen lägenhet, men skulle man va missbrukare så hjälper dom en ....
    Och då undrar jag hur du vet att missbrukare får hjälp? När min fd var i sitt narkotiamissbruk utan bostad så fick inte han någon bostad av socialn. Varför skulle han det? Det boende som de flesta missbrukare brukar bli erbjudna, är tillfälliga boenden där ofta andra missbrukare också bor. Inga trevliga ställen om man besökt ett sådant ställe.

Ni kan också bli erbjudna tillfälligt boende. Men att soc fixar fram lägenheter till folk är nog ganska ovanligt. Det får var och en fixa själva. Sedan undrar jag varför arbetande ska ha hjälp? Att man satt sig i klistret själv har man ju sig bara sig själv att skylla. Tänkte på skulder i ert läge.

• Anonym (S)
    Barbamamah skrev 2012-06-05 19:41:27 följande:
    Man har faktiskt rätt att ha klagomål om Sveriges urusla bostadspolitik. I Stockholm är det en omöjlighet att etablera sig på bostadsmarknaden om man inte har fått med sig sparkapital hemifrån. Höga priser på bostadsrätter, ockerhyror för andrahandslägenheter och decennier i bostadsköer. Det finns massor med människor som inte är höginkomsttagare eller prickfria med helt legitima önskemål om ett eget boende. Vi bor ju ändå i ett välfärdsland och inte i Afrika.
    Måste alla bo i Stockholm? Man kan faktiskt söka jobb i andra städer. Sedan så förstår jag att hyresvärdar inte är så villiga till att hyra ut till folk med betalningsanmärkningar.
  • Anonym (S)
    Barbamamah skrev 2012-06-05 19:46:54 följande:
    Nej men det är rätt komplicerat att flytta nån annanstans om man redan har arbete i Stockholm, barn i skolan och släkten och vänner likaså. Ska man behöva flytta till sin lyxiga och centralt belägna etagevåning i Bromölla och gå arbetslös och deprimerad för att man är socialt isolerad från sina nära och kära??
    Om jag bott i Stockholm eller i en annan storstad i andra hand så hade jag också vetat hur svårt det är att få ett förstahands kontrakt och hade börjat att kolla på både arbete och bostad på annan ort.

Vad folk är rädda att flytta. Barn är ju ändå de som brukar anpassa sig bäst och släkt kan man åka och hälsa på.

Man har faktiskt ett personligt ansvar. Allt ansvar ligger inte på samhället.
Svar på tråden va fan bor vi i för jävla land!!!!!!