• Anonym (Utarbetad mamma)

Åka ifrån mammig 1åring?

Hej, Jag är en uttröttad 2 barnsmamma. Har varit hemma i snart 4 år pga av föräldraledighet men också arbetslöshet. Detta har börjat tära rejält på mig, samt att jag inte fått sova mer än 2 timmar i sträck i snitt det senaste året.Min yngsta på ett år är extremt mammig och har egentligen alltid varit det. Han vaknar fortf flera ggr per natt.Den äldre dottern på tre år vill givetvis också ha mamma och speciellt när lillebror också är där. Detta leder till ständiga bråk om vem som ska vara med mamma. Pappan jobbar så detta är under dagen när han inte är hemma. Jag är nu trött, har inget tålamod, tappar humöret och skäller på barnen jämt känns det som. Känner mig inte som en bra mamma och behöver komma ifrån allt ansvar och tjafs.min fråga är om det ärskadligt för min yngsta på 1 år att jag åker bort 1 vecka för att vila upp mig, speciellt då han är så mammig?

• Svar på tråden Åka ifrån mammig 1åring?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att det låter som ett utmärkt förslag under förutsättning att båda barnen blir omhändertagna av personer de känner väl.
    Det kan också vara bra att träna lite inför frånvaron och kanske vara borta över natten eller helgen med samma personer som tar hand om barnen.
    En veckas bortovaro är säkert vad du behöver, men du ska också tänka på att kanske göra några små ändringar i din vardag som kan ge dig ett drägligare liv när du sedan kommer hem.
    Förskola för 3-åringen kan vara ett sätt att hantera konkurrensen mellan syskonen. Annars finns det ju barn-
    aktiviteter som kan ge dig möjlighet att endast vara med ett barn i taget under några timmar. 
    En mammig 1-åring är mitt uppe i aknytnings-frigörelseprocessen och jobbar hela tiden med att hålla fast mamma. Om barnet då kan få hjälp att hitta flera bra anknytningar så tar det också ett steg i utvecklingen mot större självständighet. 
    Din 1-åring kommer säkert att protestera och reagera, men detta är bara tecken på att han har byggt upp en god anknytning till dig .
    När du sedan kommer hem kan lite jobb med nattvanorna leda till att du får lugnare nätter och därmed orkar med dagarna lite bättre.
    Ha det så trevligt på din semester!
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Åka ifrån mammig 1åring?