Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Tips på adoptionsbyråer

Välkommna till Adoptionsvärlden!

TS, du her fått många kloka tips och jag vill bara komplettera med en grej. Till dig, TS och andra som läser detta o är i startgroparna så vill jag berätta att det från allt fler länder mestadels är barn som har någon form av SN som behöver föräldrar (SN = Special Needs/I förväg kända särskilda behov , i förtsättningen använder jag förkortningen SN).

Att redan i ett tidigt stadium veta att det är mycket längre köer (oftast) om man inte känner att man vill ha ett barn med någon "skavank" kan ju motivera till att ta reda på fakta kring olika SN för att kunna känna efter vilken typ av SN som skulle kännas OK för de blivande föräldrarna. Mänga känner till en början att det är ett barn utan "skavanker" man vill adoptera men som så mycket annat i livet så kan inställningen förändras genom kunskap. Om ni redan nu känner att SN-barn är vad ni tänker er så är det ju också bra att passa på att lära mer nu i väntan på medgivandet.

LYCKA TILL!

• fabbemam
    Bläckfisken skrev 2012-06-06 21:31:42 följande:
    Du har helt rätt = Det är dumt att ljuga.

Bättre att vara ärlig och välja antingen adoption eller ivf. Göra era IVF klara och ansök sedan om adoptionsmedgivande. Stå så länge som medlemmar i en adoptionsorganisation så samlar ni kötid.

Tänk på att:
    Det handlar om att ett föräldralöst och övergivet barn efter mycket om och men äntligen blir matchat med lämpliga föräldrar. Och då drar sig föräldrarna ur för att de lyckats med IVF. Barnet hamnar då långt bak i kön igen för att bli matchade med nya lämpliga föräldrar eftersom det är en lång process även för barnet. Barnet får vara kanske ytterligare ett halvår till ett år på barnhem...och hinner blir ett halvår till ett år äldre innan det får flytta till sina nya adoptivföräldrar.

Medgivandeutredarna ska ju ha barnets rättigheter och intresse i fokus, vilket är helt rätt. Därför ska man inte ljuga.

Så känn efter i hjärtat när ni är redo för adoption och gå in på det till 100%.

De som tipsar om att ljuga i vissa trådar tycker jag inte är seriösa och inte ser barnets bästa utan bara sitt eget... Jag hoppas att de inte blir godkända adoptivföräldrar som tänker så egoistiskt.

Lycka till! Glad
    Fast  om man känner att man vill ha barn fortast möjligt och inte bryr sig om ifall det kommer magvägen eller genom adoption är det ju inte fel att köra parallelt tills den dagen men väljer att skicka papper till ett land ELLER att göra fler IVF. Att fortsätta med IVF medan man går föräldrakursen och väntar på att få medgivande ser jag inget fel i...

Handläggarna på socialtjänsten är skyldiga att se till att inte de blivande föräldrarna adopterar som ett SÄMRE alternativ till BIO-barn, att de nöjer sig med ett adoptivbarn medan de fortsätter sin strävan efter att bli biologiska föräldrar. Av den anledningen vill många att man lagt IVF försöken bakom sig men om det är så som jag skrev ovan att man vill ha barn oavsett på vilket vis men att man tänker att IVF KAN gå fortare så BORDE de lyssna på det och förstå att det inte ligger någon värdering i det. Jag skriver att de BORDE tänka så för jag tror dessvärre att många handläggare skulle neka medgivande om inte IVF -processen var avslutad.

Jag håller helt med Bläckfisken att man inte ska fortsätta med IVF när man väntar barnbesked i ett land, då anser jag att man även bör använda preventivmedel för att inte riskera att få avbryta adoptionen pga en graviditet.
  • fabbemam
    Thunderkatten skrev 2012-06-06 15:23:04 följande:
    Tack för tipset! Har funderat på det en hel del senaste dagarna. Självklart vill man att ens barn ska vara friskt, tycker det är jättejobbigt bara min dotter är förkyld, när jag ser att hon lider. Men man kan inte få allt man vill. :)

Känner personligen att fysiska SN är ett mycket mindre hinder än psykiska. Har verkligen noll erfarenhet av hur man hanterar psykiska handikapp. Vad gäller tex gomspalt så har vi ju alldeles utomordentligt skickliga plastikkirurger i Sverige så det ser jag inte som något problem.

Shit vad jag har mycket att plugga på!! Tack för all hjälp, återigen. :) 
    Jag kan verkligen rekomendera Kina som adoptionsland om ni känner att det är OK med SN och vill ha barn FORT och från Asien. Du kan läsa mer här, på tal om att plugga på!:

www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Allmant/

Och här:

www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Container/Kina-specialneeds/

O så en film!

Svar på tråden Tips på adoptionsbyråer