Inlägg från: Thunderkatten |Visa alla inlägg
  • Thunderkatten

Tips på adoptionsbyråer

Hej

Precis som trådrubriken säger så söker jag tips på adoptionsbyråer. Jag är helt ny på området så allt är välkommet.

Min bakgrund: Jag är 34, mannen 39, vi har ett gemensamt (biologiskt) barn på snart 3 år som kommit till via hormonbehandling. Vi försöker skaffa syskon, ivf, men det vill sig inte. Vi har nu "sommarlov" från kliniken och jag tänkte börja dra i adoptionsspåret. Vi vill så gärna att vår dotter ska få ett syskon.

Av någon anledning (varken mannen eller jag vet riktigt varför) har vi alltid sagt att om vi får möjlighet att adoptera så vill vi helst att det blir från asien. Är det lättare/svårare att bli godkända för det jämför med till exempel afrika? Väljer man adoptionsbyrå utifrån var man bor (Uppsala i vårt fall) eller är det fritt fram? Jag har i nuläget väldigt många fler frågor än svar...

Tacksam för all hjälp. :)   

• Svar på tråden Tips på adoptionsbyråer
  • Thunderkatten

Vi gifte oss 2007, så check på den. :) Låter som jag måste gräva ner mig lite i kraven. Se om det är nåt som går att förbättra.

Föräldrautbildning lät ju spännande. :) Man måste gå den även om man har barn sen tidigare alltså?  

Tack för hjälpen!  

• Thunderkatten
    fabbemam skrev 2012-06-06 07:19:19 följande:
    Välkommna till Adoptionsvärlden!

TS, du her fått många kloka tips och jag vill bara komplettera med en grej. Till dig, TS och andra som läser detta o är i startgroparna så vill jag berätta att det från allt fler länder mestadels är barn som har någon form av SN som behöver föräldrar (SN = Special Needs/I förväg kända särskilda behov , i förtsättningen använder jag förkortningen SN).

Att redan i ett tidigt stadium veta att det är mycket längre köer (oftast) om man inte känner att man vill ha ett barn med någon "skavank" kan ju motivera till att ta reda på fakta kring olika SN för att kunna känna efter vilken typ av SN som skulle kännas OK för de blivande föräldrarna. Mänga känner till en början att det är ett barn utan "skavanker" man vill adoptera men som så mycket annat i livet så kan inställningen förändras genom kunskap. Om ni redan nu känner att SN-barn är vad ni tänker er så är det ju också bra att passa på att lära mer nu i väntan på medgivandet.

LYCKA TILL!
    Tack för tipset! Har funderat på det en hel del senaste dagarna. Självklart vill man att ens barn ska vara friskt, tycker det är jättejobbigt bara min dotter är förkyld, när jag ser att hon lider. Men man kan inte få allt man vill. :)

Känner personligen att fysiska SN är ett mycket mindre hinder än psykiska. Har verkligen noll erfarenhet av hur man hanterar psykiska handikapp. Vad gäller tex gomspalt så har vi ju alldeles utomordentligt skickliga plastikkirurger i Sverige så det ser jag inte som något problem.

Shit vad jag har mycket att plugga på!! Tack för all hjälp, återigen. :) 
  • Thunderkatten
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-06 10:56:17 följande:
    Jag vill gärna tipsa om adoptionsorganisationen Barnens vänner: www.bvadopt.se/
    De är väldigt service-inriktade, trevliga och till stor hjälp! De förmedlar adoptioner i från 4 länder i Asien.  
    Lycka till!  

Bra bra, egna erfarenheter låter det som? :)
  • Thunderkatten
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-06 19:40:45 följande:
    Yes! Vi adopterar från Taiwan genom dem. Väntar Resebesked nu!
    Åhh vad spännande!! Lycka till!
  • Thunderkatten

En fråga förresten. En tjej i en av IVF-trådarna skrev idag att om man ska bli godkänd för adoption ska man inte säga att man håller på med IVF på sidan om. För då tror de att man ska hoppa av om IVF:en går fortare än adoptionshandläggningen.
    Är det så? Det känns ju fel att ljuga tycker jag. Men oddsen för att de tror på att man vill ha "båda" barnen kanske är dåliga? Vad tror ni?

• Thunderkatten
    Hjärtat längtar skrev 2012-06-06 19:40:45 följande:
    Yes! Vi adopterar från Taiwan genom dem. Väntar Resebesked nu!
    Hur lång tid har er adoptions-resa tagit hittills?
  • Thunderkatten
    Pulkåkarn skrev 2012-06-07 13:10:36 följande:
    Med tanke på föräldrautbildningen: Försök att hitta en kurs där flera har barn sedan tidigare. Vi hade ett barn när vi gick kursen. Tyvärr fokuserades mkt på barnlängtan och barnlöshet och där var ju inte vi riktigt. Vi fick bidraga med kunskap om hur man tex reser och flyger med barn. Detta blev på bekostnad av andra saker som vi borde ha fått ältat tex anknytningstekniker, separationsångest, sömnproblem mm. Det har vi fått tillägna oss själva men hade ju varit kul att diskutera i grupp. Sedan är det ju en stor sak för storasyskonet och hur man tar hand om dess tankar och stress. Efter 2 veckor hemma med lillasyster tyckte storasyster (då 5 år) att vi allvarligt skulle överväga att sända tillbaka lillasyster. Socialen eller  BUP har inte heller varit till något stöd vad gäller syskonkonfikter utan vi har haft mkt stöd utav vänner och andra adoptivfamiljer med liknande familjesammansättning. 
    Nu slut på det negativa . Adoption är ett fantastiskt sätt att få syskon och man knyter hela familjen till ett nytt land. Välj med omsorg! Låt storasyskonet vara med i processen och ta till vara på allt positivt. Lycka till!
    Jag var 4 när jag fick en lillebror (biologisk), försökte tydligen ta kål på honom efter några veckor hävdar mamma. Så det är nog svårt att komma ifrån. Hur gammal var er lillasyster när ni fick henne? Tror du att det är skillnad beroende på ålder eller är det konkurrensen som är boven oavsett? Kram
  • Thunderkatten
    Emeli skrev 2012-06-07 00:02:10 följande:
    Om en graviditet skulle inträffa när man har ett barn utsett kan det innebära att adoptionen måste avbrytas eftersom medgivandet inte  längre gäller. Utsätt varken er själva eller barnet för denna risk.
    Vet du varför medgivandet inte skulle gälla längre? I vårt fall så vill vi ju ha ett syskon så det finns ju redan ett biologiskt barn med i bilden. Om det sen skulle hinnas med ett till innan adoptivbarnet kommer tycker jag bara skulle vara trevligt. Men så ser alltså inte utredarna på det?
Svar på tråden Tips på adoptionsbyråer