• lillakatten

kokning av vatten till ersättning

måste man koka vattnet som man blandar ersättningen med på spisen, eller går det lika bra i mikron eller vattenkokaren?

dessutom hörde jag att man inte behöver koka vattnet om det är kommunalt, stämmer detta även om bebisarna som ska äta det bara är några veckor gamla?

• Svar på tråden kokning av vatten till ersättning
  • Sealander

Det går lika bra att koka upp i vattenkokaren. Det har jag gjort, men precis som du så undrade jag och jag frågade på BVC och de sa att det inte var några alls problem med att använda vattenkokaren istället. Det funkar lika bra som att koka upp det på spisen

• twentyone

Jag har kommunalt vatten och kokar inte vattnet till Alice, orkade inte hålla på med det och vi har så bra vatten, lite skit rensar magen . Hon har inte fått några problem pga av det. Men man ta så kallt vatten det går.

Jag tar kallt vatten i flaskan, värmer det till lagom temperatur i micron och blandar sen i pulvret och skakar om.
    Ibland förberede jag flaskor - tre stycken, då tar jag kallt vatten i en shaker, i med pulvret, låter det skunkar, och skakar, ganska länge eftersom pulvret löser sig svårare i kallt vatten, sen häller jag på flaskor och ställer in i kylen, och så är det färdigt att värma bara.
    Det råder skillda åsikter om det där, men för oss funkar det.

• Spegel

Om man inte kokar vattnet men värmer det i micron.. varför tar man inte bara varmt vatten ur kranen direkt?

• Erika23

Jag har hört att varmvattnet går genom kopparrör, och kan vara jätteskitigt... Att man absolut inte ska dricka det, inte ens vi vuxna.. Vet inte om det stämmer, men så har jag hört...

• twentyone

Japp, som erika säger. Det är det jag har hört också.

• Fabians mamma

Varmt vatten från kranen räknas inte som livsmedel (dricksvatten) och behöver inte uppfylla de krav som ställs på dricksvatten. I det varma vattnet kan bakterier och svamp (mögel) tillväxa samt att det, som ni påpekat, kan finnas fällningar från rören.

• Jofimiel

Har tre flaskmatade barn och jag har ALDRIG kokat upp nåt vatten!!

Endast de med egen brunn har jag hört bör göra det....

Jag värmer vatten i 30 sek i micro och blandar sedan i pulver....

• Sar

Rekommendationen är att man bör koka vattnet tills barnet är 6 månader (oavsett om du har egen brunn elle kommunalt. Antingen kokar du upp en ordentlig mängd vatten, låter det svalna och häller upp på stora 1,5 l urdiskade läskflaskor, då har du alltid vatten i kylskåpet tillgängligt. Ska du använda vattnet för kokning av ersättning är det smart att koka upp vatten, blanda i en hel påse babysemp som du sedan häller upp i flaskor som förvaras i kylskåp. Perfekt att sedan värma upp i mikron till önskad temperatur.
    Många barn klarar säkert att dricka okokat vatten men man skulle knappast förlåta sig själv om en riktigt litet barn fick magproblem på grund av att man är för lat/okunnig för att koka upp vatten, det tar ju ingen tid alls.

• Läängtande

Färdigblandat håller ca 6 timmar. Det rekommederas att man kokar upp det tills de är 4 månader, står på Sempers. Som ovanstående sagt, skulle man förlåta sig om bebin blev sjuk av det?
    Vatten från varmvattenkranen ska INGEN dricka, som sagt. Det kan finnas koppar och lekionella i rören har jag hört.

• softsofie

jag kokar mitt vatten i vattenkokaren.
    kokar ganska mycket å häller över i en kanna,
    jätte lätt och bara ta från kylen och värma i mircon.
    Då e det klart på nångra sekunder

• lilla tessan

Vi kokade fram tills eddie var 2 månader..
    Nu kör vi 35 sekunder i micron..

• Barbarmamma

Jag kokar vatten..låter det svalna..blandar sedan 4-5 flaskor å ställer in i kylen. Enligt han vi har på bvc håller det sej i 24 timmat blandat i kylskåp, så det kör vi på.

• Mamma 80

Gud vilken bra tråd...funderade precis på hur vi ska göra med ersättningen..orkar inte stå o koka upp vatten varje gång Felix ska ha mat, kräver lite planering:)
    Som det låter på er så verkar det alltså var aok att förvara färdig välling i kylen tills det ska värmas upp. Då borde man kunna fixa en dags mat på en gång och sen bara plocka fram när det behövs.

Är det någon av er som använder en sån 'flaskuppvärmare' som jag har sett finns att köpa? Kanske onödigt med tanke på att man har micro?!

• versan

Totalt onödigt med flaskuppvärmare om man har micro
    Och vi gör likadant kokar vatten häller upp på flaskor låter svalna blandar i pulver och låter stå i kylen i max 24 tim.
    Bara att ta fram och värma i micron.
    Snabbt smidigt och enkelt.

• Puck76

Vi kokar upp vatten, låter svalna till lagom temp och häller över på termos. Har sen bra tepererat vatten att hälla på flaska och blanda i pulver när saga blir hungrig. Har även en liten termos att ha med i skötväskan när man ska ut, så slipper man klydda med att hitta vatten och så... praktiskt tycker vi i alla fall!

• Katie

Vi har kokt varmt vatten i termos ca 6 timmar inte längre. Sen har vi kokt kallt vatten i kylskåpet (max 12 t.). Vid matdax blandar vi kallt och varmt vatten så att det blir rätt temperatur. Tex lagar jag 120 ml blandar jag pulver med ca 60 ml varmt vatten (60gr.) sen tar jag kallt vatten och då brukar det bli en temp på kring 42 grader = matdax!!

Vi använder en termometer från Clas Ohlsson. En grå digital med en sticka man sätter ner i nappflaskan, jättesmidig. Kostade 98 kr.

Vi använder aldrig micro! Vill inte ge micrad mat.. En del tycker säkert vi är gammalmodiga..men jag är emot micrad mat till barn. Svärmor som är dietist avråder oss från att använda micro för att laga mat till vår bebis i.

• Sar

Mamma80: det är ersättning (babysemp-nan) som diskuteras i tråden. Välling blir fort dålig och man bör göra ny till varje mål MEN man kan ju ha färdigkokt vatten i kylskåpet så att det bara är att blanda i pulvret (finns färdiga vällingdoserare om man vill), skakar, in i micron- så är det färdigt. Efter 6 månader (när man får börja med välling) behöver man dock ej koka vattnet längre men det skadar ju inte att vara extra noga. Hälsningar Sar

Svar på tråden kokning av vatten till ersättning