• Anonym (undrande)

ägenmäktigtförfarande??

Har en pågående vårdnads tvist,tingsrätten dömde till min ex fördel fast han inte är i närheten av en ansvarsfull förälder, bara för att man flyttat ut från gemensamma bostaden  så  väger det tyngre en att se till barnets bästa.Min dotter ( 2,5 år ) säger uttryckligen att hon inte vill vara hos pappa,är ledsen, vägrar äta,blir nedstämd vid byten till pappan. Det känns som om jag sviker henne djupt och tvingar henne till det som hon inte vill och det blir värre för varje gång. Vi har ett avtal från tingsrätten och jag undrar vad händer om jag tillgodoser mitt barns vilja och låter henne vara hos mig??

• Svar på tråden ägenmäktigtförfarande??
  • sanna8501

Är man 2,5 år vet man väl kanske inte vad man behöver, utan vad man vill. Håll inte barnet ifrån sin pappa, gå i så fall via ditt ombud och försök få till stånd ett annat beslut.

Att gå emot ett sånt beslut kan aldrig vara bra. 

• puss

Att någon flyttat väger inte alls tyngre än barnets bästa.

• Anonym (undrande)

Det handlar inte om att hålla ifrån barnet från pappan,hon visar tydligt att hon  känner sig tryggare,och har starkare anknytning,tillit till mig, hennes vilja är att beakta,inte nonchalera. Är det bättre att svika sitt barn fast hon är bara 2,5 år , hur bäddar det för hennes psykiska hälsa i framtiden?? Bara för att man kommer hem till gemensam bostad som visar sig vara "fel adress" efter förlossningen så är det inte hugget i sten när man beslutar sig att gå skilda vägar. Nu heter det att hon är uppvuxen där och rotat sig helt sjuk vilka lagar vi har i Sverige, vadå barnets bästa  det existerar inte när man inte kommer överens, myndigheter fokuserar alt förmycket på att vi skall samarbeta o i väntan på det så mår barnen jätte dåligt. Jag är skyldig att skydda mitt barn om jag ser att det mår dåligt, står det i lagen men hur gör man det i en sån situation?, jag vill att hon ska ha  umgänge med sin pappa  men inte vara ifrån mig som det är nu 9 dagar hos pappan o 4 hos mig, det är helt sjuk hur domstolen resonerar med tanke på hennes låga ålder.

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-06-05 22:04:37 följande:
           Har en pågående vårdnads tvist,tingsrätten dömde till min ex fördel fast han inte är i närheten av en ansvarsfull förälder, bara för att man flyttat ut från gemensamma bostaden  så  väger det tyngre en att se till barnets bästa.Min dotter ( 2,5 år ) säger uttryckligen att hon inte vill vara hos pappa,är ledsen, vägrar äta,blir nedstämd vid byten till pappan. Det känns som om jag sviker henne djupt och tvingar henne till det som hon inte vill och det blir värre för varje gång. Vi har ett avtal från tingsrätten och jag undrar vad händer om jag tillgodoser mitt barns vilja och låter henne vara hos mig??

det är samma här. Tur det inte bara jag som går igenom detta. Det är såhär varje umgänge så blev hon ledsen grät inte sova eller inte äta m.m. Nu när jag drog in på umgänget mådde hon bättre. Så var vi i tingsrätten men han får träffa henne ändå. Fast han är stirri o nervös o blala.

Maila gärna mig om du vill o känner. 
  • Anonym (pom tideli pom)

Du har inte fått 4 dagar av 13 för att du bor på fel adress utan för att rätten anser att pappan ska ha det huvudsakliga boendet för flickans bästa.
    Att du tycker att man ska lyssna på en 2,5-åring i vart hon vill bo ger en tydlig hänvisning om varför du inte får den huvudsakliga tiden med barnet.

• Anonym
    Ingen förstår en ingen förstår när man lämnar sin dotter till så kallade pappan alltså umgänget lämnar jag mitt barn till.Hon gråter så när jag lämnar henne o hon gråter när jag hämtar henne o skriker o vill inte jag sk röra henne hon vill inte äta eller sova. När jag drog in umgänget så fick jag tillbaka min glada flicka igen. 

Pappan har varit till o från sen hon var 3 månader.

Hur kan Ts tycka detta är bra för barnet    
    Anonym skrev 2012-06-06 12:37:12 följande:
    Ingen förstår en ingen förstår när man lämnar sin dotter till så kallade pappan alltså umgänget lämnar jag mitt barn till.Hon gråter så när jag lämnar henne o hon gråter när jag hämtar henne o skriker o vill inte jag sk röra henne hon vill inte äta eller sova. När jag drog in umgänget så fick jag tillbaka min glada flicka igen. 

Pappan har varit till o från sen hon var 3 månader.

Hur kan Ts tycka detta är bra för barnet    
    Tyvärr så gråter små barn vettu. Det behöver inte betyda att umgänget med pappan är dåligt eller skadligt.
  • Anonym
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-06-06 12:41:49 följande:
    Tyvärr så gråter små barn vettu. Det behöver inte betyda att umgänget med pappan är dåligt eller skadligt.

Jag vet att små barn gråter så dum i huvudet är jag inte. Men såg du inte vad jag skrev eller. Pappan är stirri person o nervös person. När han hälsade på sin dotter i min lägehet so hotade han mig stryk o han puttade mig. Han hotade mig när jag höll min dotter o han gapade. Hur bra är det för ett litet barn jag sa flera gånger ut härifrån för jag ville inte ha bråka när dottern såg på. Men han lyssnade inte.

Jaja  
  • Anonym (undrande)

Återigen, "flickans bästa"  är inte huvudsakliga boendet utan hennes trygghet, tillit till sina föräldrar.
    Tycker du att man skall nonchalera  barn som tydligt talar om verbalt o fysiskt att  det känner sig tryggare hos  sin mamma, det handlar inte om att  "förminska" pappan på något sätt.

Anonym (undrande) skrev 2012-06-06 12:45:53 följande:
    Återigen, "flickans bästa"  är inte huvudsakliga boendet utan hennes trygghet, tillit till sina föräldrar.
    Tycker du att man skall nonchalera  barn som tydligt talar om verbalt o fysiskt att  det känner sig tryggare hos  sin mamma, det handlar inte om att  "förminska" pappan på något sätt.

Ja om barnet är 2,5 så ska man ignorera det. Du borde istället fundera på varför du fått en dom som ger dig en tredjedel av den tid pappan fått.
Svar på tråden ägenmäktigtförfarande??