• Cecilia 913

Ledsna rödmunstetror

Jag har ett 50-litersakvarium med sex rödmunstetror, fyra slöjstjärtar, två dalmatinermolly och två riktigt små malar. Jag har bara haft det i cirka en månad. I början var rödmunstetrorna riktigt röda och fina om huvudet, med röda streck ner mot gälarna, som de tydligen får när de trivs.

Nu senaste dagarna har de blivit blekare och blekare och simmar inte i sitt lilla gäng längre.

Dottern övermatade dem i går, hällde i säkert en kvarts (liten) burk, kan det påverka deras humör? Ska vi byta vatten?

Mycket tacksam för tips.  

• Svar på tråden Ledsna rödmunstetror
  • Takex

Jag har ingen erfarenhet om fiskarna du har men först och främst så låter det som mycket fisk i ett sånt litet akvarium, så jag hade dubbel kollat om jag inte haft för mycket fisk i.

Självklart påverkade din dotters lilla påhitt fiskarna. Hon skitade ner vattnet otroligt och jag hoppas du dammsög upp allt du kunde direkt när det hände. Nu har det gått 10 dagar så jag är lite sent ute men om något sånt händer igen ska du genast dammsuga upp överbliven mat och vara beredd att göra en "partial water change" alltså att du byter ut en viss procent vatten precis som du annars förhoppnings vis gör varje vecka/varannan vecka.

Som sagt oroar jag mig för att du har mer fisk än vad bio-filtret i din tank klarar av, detta kan göra dina fiskar "ledsna" då vattnet är för smutsigt och också för att fiskar behöver visst utrymme. Dock är det det smutsiga vattnet som är det värsta. Det mest självklara och bästa i ett sådant läge är att flytta på en del av fiskarna så det blir mer plats men om/medan det inte får så måste du byta vatten oftare.

OBS, byta vatten betyder inte att allt vatten ska bytas, utan en så kallad PWC, partial water change, jag vet inte vad det uttrycket heter på svenska. Det ska man göra helst varje vecka framför allt om man inte har koll på sitt bio filter och handlar oftast om 20-30% av vattnet. Absolut inte allt vatten.

Svar på tråden Ledsna rödmunstetror