• Tångräkan

Borrelia eller bara en sträckning?

Vaknade idag till en hund som verkar stel i bakdelen. Han har jättesvårt att lägga sig ner och resa sig upp. Han går utan problem, möjligtvis lite stel men svårt att avgöra. Är rädd att det kan vara borrelia? Förutom stelheten kan vi inte se några andra symptom ännu men orolig. Vet inte om jag oroar mig i onödan, kanske har han bara sträckt sig i bakbenet eller något?

Nån som vet nåt typiskt symptom för borrelia som man ska hå lite koll på? Och hur akut är det, bör man åka och kolla redan nu eller avvakta? Som sagt stelheten i bakdelen är enda symptomet.

Om det är en sträckning ska man låta honom vila då eller försöka få honom att röra på sig. Sträckte lite på benen men han verkade inte ha ont då iaf. Det är en goldenblandis på 5 år.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Borrelia eller bara en sträckning?
  • Joico

Ptja...
    Borrelios: "Tiden det tar innan sjukdomen uppträder från att hunden fått fästingen kan variera från 2-5 månader. Symptomen kan också variera. Hunden kan få nedsatt allmäntillstånd, feber, bli trött, avmagra, få ömma och stela leder samt bli halt. Denna hälta kan ibland förflytta sig mellan olika ben. I sällsynta fall kan även neurologiska symptom och oregelbunden hjärtrytm förekomma."

Är det en sträckning så är det vila som gäller. Korta rastningar, inga promenader, inte leka, absolut inte springa lös. Ta det lugnt under dagen, håll koll på hunden och ring veterinär imorn iaf. Om det inte blir värre förstås! 

• Schwanna
    Tångräkan skrev 2012-06-06 09:09:58 följande:
    Vaknade idag till en hund som verkar stel i bakdelen. Han har jättesvårt att lägga sig ner och resa sig upp. Han går utan problem, möjligtvis lite stel men svårt att avgöra. Är rädd att det kan vara borrelia? Förutom stelheten kan vi inte se några andra symptom ännu men orolig. Vet inte om jag oroar mig i onödan, kanske har han bara sträckt sig i bakbenet eller något? Nån som vet nåt typiskt symptom för borrelia som man ska hå lite koll på? Och hur akut är det, bör man åka och kolla redan nu eller avvakta? Som sagt stelheten i bakdelen är enda symptomet. Om det är en sträckning ska man låta honom vila då eller försöka få honom att röra på sig. Sträckte lite på benen men han verkade inte ha ont då iaf. Det är en goldenblandis på 5 år. Vad tror ni?
    Ring vet! 
  • dezibel

Är det en fästingrelaterad sjukdom bör behandling påbörjas så fort som möjligt!! Jag skulle åka och ta prover och be vet kolla höfter,rygg mm. Det kan vara ett diskbråck, en "vanlig" sträckning, borellia, smärta pga dåliga höfter eller artros/pålagringar osv så en ordentlig veterinär undersökning är på sin plats.

• Hultan

Hur gammal är hunden? Hur länge har han haft besvären?
    Jag tror inte att du måste ha så bråttom om han verkar må bra annars.

Typiska symtom är i regel vandrande hälta ( dvs hälta förflyttar sig)  och feber.

Är han en äldre hund så är det mer troligt med artrosförändringar, framförallt om han värmer ur och rör sig bättre efter att ha varit igång ett tag. Hundar med artros brukar vara som mest stela precis efter att dom legat ett tag.

Vila, ta tempen. Om besvären inte går över efter 1-2 veckor, eller om han på något vis blir sämre, kontakta veterinär.

• Tångräkan

Tack för tipsen allihop, det hängde i 1,5 dag sen var han redan bättre och dagen efter det sprang han på som vanligt :) Vi tror att han hade sträckt sig på något vis. Skönt att det inte var värre!

Svar på tråden Borrelia eller bara en sträckning?