• emelielj

Ni som kan BLW, behöver tips och råd :)

Min lilla kille är 10 månader och är inte jätteförstjust i mat.
    Välling och ersättning äter han mer än gärna. Pureer och att matas med sked går bra ett par tuggor sen vill han inte ha mer, alltså han äter sig inte mätt på det utan vill ha flaskan efter ändå.

Läste lite om blwmetoden och såg att det är ganska vanligt och vettigt sätt att introducera maten!

Vet att han är tio månader redan och många börjar tidigare med detta men det borde väl gå lika bra att börja nu? Antar att han inte kommer äta sig mätt på detta heller i början men successivt kommer väl mindre och mindre mat hamna på golvet och han vänjer sig?
    Han sätter gärna i halsen av stora bitar nu, är det en dålig ide att testa med detta då?

Vill mest få honom att tycka om maten mer och snart kunna byta ut flaskmålen mot riktig mat istället.
    Verkar som om vi är så sena med det fast är väl inte direkt stressad heller.
    Så, tips och råd mottages varmt!
    Gärna förslag på mat som är bra att börja med också :)

• Svar på tråden Ni som kan BLW, behöver tips och råd :)
  • stickkontakt

Visst kan du börja nu! Ge honom riktigt stora mjuka bitar som han enkelt kan greppa och gnaga av bitar ifrån. Och ha lite is i magen när det gäller att sätta i halsen. Det är skillnad på att kväljas och sätta i halsen på riktigt. Eftersom han är så stor kommer det nog att gå ganska fort för honom att lära sig äta bitar själv, blir ju lättare än för en 6 månaders som inte har pincettgreppet. Fortsätt ge honom ersättning efter varje måltid så länge han vill det.

• IceCloud

Vi började också sent med blw. Egentligen började han rata pure vid 5 1/2 månad men vi trugade på och vid ca 8 månader öppnade han knappt munnen längre även om det var en god fruktpuré.
    Måste förtydliga att vi tvingade aldrig in skeden i munnen!
    I alla fall så kom han in i perioder på upp emot 10 dagar då bara välling och ersättning dög.
    Frän 6 månaders ålder har han har fått plocka med smörgås, rån, majskrokar, gurka osv men vid 9 månader gav jag upp matandet och har inte värmt en endast tallrik med puré.
    Vi gick helt över till plockmat och skulle lika gärna kunna slänga alla skedar nu.
    Det går jättebra. Han satte i halsen ganska lätt också en period men det händer nästan aldrig längre. Han får samma mat som vi äter.
    Vi har kört detta fullt ut i 3 1/2 vecka nu. Prova att göra pannkakor och ge. Det är en riktig storfavorit här hemma :)

☆ Vincent ☆ 110817
  • emelielj

Tack för tipsen!
    Idag fick han smaka köttfärs och igår ärtor. Det gick bra och jag blev så himla glad att han inte satte i halsen!
    Han tuggar lite bättre sedan han fick majskrokar så det är också bra.
    Senare idag satte han i halsen igen och kräktes men det är på bättringsvägen så jag borde bara fortsätta ge honom plockmat då?
    Han måste ju öva antar jag?
    Det kommer ta lång tid innan han kan äta sig mätt på riktig mat så han får äta ersättning eller välling tills vidare.
    Pannkakor ska jag absolut testa! :)

• IceCloud

Jag tycker du ska fortsätta att ge plockmat. Han låter precis som min son. Åt bara några tuggor av purén och sen vände han bara bort huvudet och ville inte ha mer. Men med blw blir allt så himla lätt!
    Ok, det är inte lätt med all mat som hamnar överallt och som ska städas bort. Men ungen äter iaf! :)
    Prova även blodpudding i kuber. Bara att värma lite grann i micron.
    Kalvsylta, också i kuber.
    Äggröra.
    I mataffären när man handlar har de ju ibland att man får ta en banan och ge till barnen. Och just då när jag gick och matade honom med en banan som han själv bet bort bitar ifrån kände jag mig så nöjd över att blw finns och att man inte måste ge puré!

☆ Vincent ☆ 110817
  • emelielj

Maten som hamnar på golvet kan jag leva med, så länge han börjar äta :)
    Det känns så jobbigt att han fortfarande sätter allt i halsen och det gör att jag tycker det är lite jobbigt att ge honom plockmat. Men å andra sidan så sätter han puréer med småbitar i halsen också så det spelar ju ingen roll.
    Äggröra låter jättebra att ge honom nu i början!
    Han tycker om mat och vill smaka på allt så kväljningarna försvinner förhoppningsvis snart!

• I969

Vår lille började äta plockmat i den åldern, menyn såg då ut ungefär så här:

Hemlagade köttbullar Hemlagade fiskbullar Klibbigt något överkokt jasminris lite mosat med gaffeln och rullat till bollar (med smör på fingrarna) Matiga pannkakor med grönsakspuréer i (tex majspuré) Makaroner, makaroner, makaroner... (bästa form och konsistens har Girandorle torsades) Bröd Broccoli, det övre blomståndet Överkokta haricotverts Mogen avokado i bitar Banan Apelsin
     Det dröjde till över 1-årsåldern innan han blev ordentligt haj på att äta själv
  • IceCloud

Kan ju skriva upp det min äter också. Han är ju 10 månader om en vecka.
    Blodpudding
    Kalvsylta
    Pannkaka
    Lax
    Äpple
    Päron
    Banan
    Gröna ärtor
    Broccoli
    Hemgjorda fiskbullar (ibland går det bra)
    Kycklingaladåb
    Potatis
    Jasminris
    Pasta (makaroner, skruvar, risoni)
    Avokado
    Macka
    Leverpastej
    Kiwi
    Mango
    Majs
    Riskaka
    Äsch, kan nog hålla på ett tag.
    Är han hungrig när vi äter får han en portion av det om det inte är kryddstarkt (taco).

☆ Vincent ☆ 110817
  • emelielj

Kanon! Massa bra tips :)
    Min Bvc sa att han kan äta allt förutom honung och vara försiktig med salt och rena mjölkprodukter.
    Hur lång tid tar det innan dom äter sig mätta på maten? Förstår ju att det är individuellt men på ett ungefär?

• IceCloud

Vincent äter sig mätt nu vissa måltider. Middag och kvällsmat går så där fortfarande, ibland får vi komplettera med välling.
    Spenat, mangold, rödbetor och rabarber rek heller inte innan 1 år.

• emelielj

Okej, bra att veta!

Nu gav jag oliver mjukt bröd med leverpastej i småbitar men tre av tre sattes i halsen och kom upp igen.. Jag gav upp för nu. Får se om han vill äta lunch istället.

Svar på tråden Ni som kan BLW, behöver tips och råd :)