Inlägg från: Rebecca 215 |Visa alla inlägg
  • Rebecca 215

föräldralediga mammor i söderort?

Hej, vi har en sin på 1mnd och bor i Östberga. Försöker oxå hitta nya kontakter att umgås med under ledigheten

• Rebecca 215

Vi åker på semester imorrn, så jag står över Bdknapp, bor du i gamla Östberga eller Östbergahöjden?

• Rebecca 215

Jag kommer vara föräldraledig till 1maj, därefter tar min käre sambo över och är hemma till augusti då han ska skolas in antigen på förskola eller hos dagmamma Hur går era tankar kring barnomsorgen, har ni bestämt vilket av de två alternativen och vart samt när de ska börja?

• Rebecca 215

Ja, det stämmer Missciss, vid 6mnd ska man lägga in sin ansökan (om man vill), men man kan lägga in redan dagen då man fött barnet oxå. Men det spelar ingen roll om man gör det tidigare, för före i kön kommer man iaf inte

• Rebecca 215

pmb, jag gick på förskola när jag var liten, men fick sluta efter 6mnd då jag bara grät sa mamma. Hon fick tag på en dagmamma istället och där trivdes jag som fisken i vattnet Grejjen med förskolan var att jag inte klarade av så många barn runt mig, blev för mycket och då blev dagmamma jätte bra då vi endast var 5 barn där Är förskollärare och jobbat i 4 år nu, sett barn som egentligen är mer lämpad att gå hos dagmamma, men sedan har vi en hel hög som älskar förskolan oxå. Allt beror på barnet, vad han/hon trivs bäst med Kan även flika in att jag arbetat 3 år på ur och skur förskolor och det är speciellt, helt underbart enligt min mening, men bara det inte är en förskola som har regler för hur många gånger de ska vara på utflykt per vecka och att deras filosofi är att allt kan göras utomhus. Självklart kan allt göras utomhus, men det kan gå för långt och lärarna kan känna "måsten" istället för att lyssna på barngruppen vad dem vill, för pärlor (finmotoriska färdigheter) kan inte göras med glädje under vintern. Jag tror vi kommer välja förskola och en sådan som är inspirerade av utomhuspedagogik och lagar egen mat. Maten är väldigt viktig för mig, så de inte serveras Sodexho mat, den är inge god och när den står i värmeskåp så länge. Nej usch!! Hmm, hoppas jag bidragit med något, blev ett väldigt långt och rörigt inlägg, haha

• Rebecca 215

Jag arbetar på en småbarnsavdelning, vi har haft 12 ettåringar och 3 tvååringar. Barnen reagerar olika, men självklart blir det en reaktion, det ha delar bara om när. Endel reagerar på en gång, medan det kan ta upp till 1mnd att reagera. De blir ledsna och gråter, jättejobbigt för föräldrarna, MEN det går över och gör det inte det, så då ringer man Det gäller att lyssna på lärarna vad man ska göra och lita på dem, de är där för ditt barns bästa och står något inte rätt till, ja då meddelar de dig Jag har oxå funderat på att ha min son hos dagmamma till han är 2-3 år ungefär, sedan förskola så de får det sociala. Jag anser att tryggheten är viktigast innan 2års ålder och att de inte är i behov av det lika mycket innan dess, om man är på lekland och andra aktiviteter samt träffar vänner är det tillräckligt enligt min mening. Men det är bara vad jag tycker, även om jag är förskollärare tycker jag att barngrupperna är alldeless för stora numera. Kan kännas väldigt rörigt för en del barn och då är det lättare för dem att vara hos en dagmamma och finna tryggheten i den lilla gruppen samt att stärka självförtroendet. Vid 2-3 år, då har de språket och kan få utbyte av varandra mera och då knyter de kontakter som de förhoppningsvis har ett bra tag framöver! Hmmm, återigen ett sjukt långt inlägg Kanske dax att ses sig omkring efter dagmammor och förskolor! Ses gärna jag med, men nu är vi borta i 3-4v.

• Rebecca 215

Mimosi10 vad roligt med en till förskollärare Vilke ålder arbetar du med och har er förskola någon inriktning? Jag var oxå väldigt skeptisk med 3dgrs inskolningarna, men jag tycker de är väldigt bra. Inte haft så mycket krångel alls med dem som med den klassiska metoden. Problemet fattisks var att 12st ettåringar inskolades samtidigt och det var rätt jobbigt då de alla skulle lämnas, hehe. Men det fungerade!

• Rebecca 215

Okej, hur fungerar det, jag tänker, ibland är ju vissa föräldrar lite svåra att ha att göra med Jag har jobbar privat och kommunalt, just nu kommunalt. Är en väldigt bra förskola, otroligt framåt i nya sker osv. Förskolan är inspirerad av utomhuspedagogik, IT och Reggio. Vi använder oss av datorer väldigt mycket och google, iPads och activeboards. Riktigt skojj, men kan även gå mig på nerverna med allt på webben, vi har inga papper och hemsidor till barnen m.m på Google. Hur har ni?

• Rebecca 215

Ni som bor i Stureby, ska ni möjligtvis börja gå på föräldrarträffarna på BVC Stureby idag? Det ska jag, bor i Gamla Östberga

• Rebecca 215

Öppna förskolan i Stureby ligger vid BVC/vårdcentralen Hadw gärna hängt med, men är uppbokad hela dagen. Men är Gärna med nästa grej eller om någon vill ta en promenad någon dag framöver

• Rebecca 215

Trulsis83, arbetar du i Stureby som förskollärare? Jag är oxå det, men jobbar norr om stan. Vart har du ditt barn? Du kanske kan komma med tips på förskolor, jag har noll koll på dem på denna sida

Svar på tråden föräldralediga mammor i söderort?