• Blivande mamma 74

Delad vårdnad när pappan har slängt ut sin gravida kvinna i vecka 18?

Ja, precis som frågan lyder; en som har utan någon vidare anledning bestämt sig för separation och slängt ut sin gravida sambo i vecka 18, mitt i vinter, inte hör av sig hela graviditeten fram till knappt 3 veckor före BF och vill nu ha
    delad vårdnad och umgänge. Har visat ett ostabilt och oempatiskt beteende i allra högsta grad. Hur stor chans kan han ha att få delad vårdnad om han ansöker de till domstolen?

• Svar på tråden Delad vårdnad när pappan har slängt ut sin gravida kvinna i vecka 18?
  • Queenie70

Antar att du menar gemensam vårdnad. Och det har han väldigt stora chanser att få. Det krävs mycket mer än att ni två har relationsproblem för att man ska förlora rätten till vårdnaden. Hur man är som partner avspeglar inte nödvändigtvis hur man är som förälder.

Umgänge är det väl jättebra för barnet om ni har. Däremot så rekomenderar man inte växelvis boende för barn under 3 år, och särskilt inte för spädbarn, så det är nog inte lämpligt. Vårdnadsformen har mycket lite med umgängesformerna att göra. Man kan ha vårdnad utan att ha rätt till umgänge, och man kan ha rätt till fullt umgänge fast man inte har vårdnaden.  

• Blivande mamma 74

Problemet är att jag litar inte ens på honom att han ska vara ensam med barnet ens en timme! Han har starka narcissistiska drag och mycket instabil personlighet.

• La Lola
    Blivande mamma 74 skrev 2012-06-06 22:53:38 följande:
    Problemet är att jag litar inte ens på honom att han ska vara ensam med barnet ens en timme! Han har starka narcissistiska drag och mycket instabil personlighet.
    Märkte du inget av det innan ni bestämde er för att skaffa barn ihop?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • helene 355
    La Lola skrev 2012-06-06 23:00:48 följande:
  • Uddabus

Det är inte lika lätt att få gemensam vårdnad om ett barn längre...

I vilket syfte behöver han gemensam vårdnad?

Mår barnet bra av det?

Ring advokat o rådfråga.

• Blivande mamma 74
    La Lola skrev 2012-06-06 23:00:48 följande:

Självklart inte!
  • La Lola
    Blivande mamma 74 skrev 2012-06-07 09:10:48 följande:
    Självklart inte!
    Oj, hur lyckades han dölja nåt sånt där?! Förvånad

Jag håller nog med Queenie.
    Han kan ju vara en bra pappa trots allt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Blivande mamma 74
    Uddabus skrev 2012-06-07 05:07:35 följande:
    Det är inte lika lätt att få gemensam vårdnad om ett barn längre...

I vilket syfte behöver han gemensam vårdnad?

Mår barnet bra av det?

Ring advokat o rådfråga.

Det är jättebra fråga, i vilket syfte vill han ha det? Bara för att vara stolt och visa upp barnet för sin bekanta och addrea det som ännu en merit till sin ´CV"? Tyvärr är detta min uppfattning.
    Han säger att det är bra för barnet att växa upp med båda föräldrarna. Självklart är det mycket bättre så men en person som inte ens har förmåga att samarberta med en vuxen människa gällande barnet, hur kan vara kapabel att ta hand om ett barn?
  • mia maria

Ang. vårdnad o umgänge så är det mkt som spelar in, o det är omöjligt för oss att säga hur en domstol skulle döma.

Har ni stora samarbetssvårigheter så är det möjligt att den ena av er tilldöms enskild vårdnad, men dock kommer umgänget med all säkerhet att kvarstå.
    Pappan kan tex tilldömas regelbundet umgänge även om det är du som har vårdnaden om barnet.

Som jag har förstått det så är barnet inte fött ännu?
    Avvakta o se hur det fortlöper, det är mit ttips.
    Kanske är inte pappan så intresserad sen när det väl kommer till kritan - eller så blir det tvärtom o han visar sig ta ett jätteansvar för erat barn.

Men försök att ha som utgångspunkt att barnet har lika stor rätt att få lära känna sin pappa, o det är din skyldighet som boendeförälder att medverka till ett regelbundet umgänge mellan barnet o hans/hennes pappa.

Att du anser att pappan har "starka narcissistiska drag och mycket instabil personlighet" är tyvärr inget som påverkar hans umgängesrätt med barnet.

• Blivande mamma 74
    La Lola skrev 2012-06-07 09:17:31 följande:
    Oj, hur lyckades han dölja nåt sånt där?! Förvånad

Jag håller nog med Queenie.
    Han kan ju vara en bra pappa trots allt.

Om du slår upp ordet, narcissism kan du förstå hur han lyckades gömma det!
    Jag tycker att det är mycket svårt att tro att han kan vara en bra pappa när han inte kan visa empati till sin omgivning (då menar jag förstås inte enbart till mig), hans verklighetsuppfattning är totalt vriden och jag kan inte se hur man kan vara en bra pappa trots allt!
Svar på tråden Delad vårdnad när pappan har slängt ut sin gravida kvinna i vecka 18?