Inlägg från: Anonym (tjockis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tjockis)

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

Jag slutade amma mitt andra barn i februari (då vart hon 1 år), hade ca 6 kg kvar till min vikt innan graviditeten ( jag har tränat lätt under amning, inte ätit socker, försökt gjort allt för att gå ner i vikt utan att svälta mig själv då det inte är bra när man ammar,) men ändå dom 6 kg satt kvar.. säkert som reserv jag vet. men vissa går ju ner även det.

Efter det jag slutat amma började jag plötsligt gå upp i vikt sakta men säkert .... så nu väger jag 12 kg ifrån min målvikt.... och jag går inte ner.. jag går snarare upp...  och jag har minskat mina måltider sen jag slutade amma..

Äter jag fel?, tränar för lite?. all min vikt sitter lite på rumpan (har ganska stor rumpa oavsett), mycket på låren, lite på armarna, och en aning över magen.(har ganska smal mage naturligt)

(barnen äter mellan mål och frukt osv, med detta räknar jag bara vad JAG äter)

Måltider.
    Jag börjar morgonen klockan 06 med kaffe o grädde (mellan grädde 15 %) en kopp.
    äter till det 2st lingongrova, med bregott och gurka. 

sen vid 09:30 sover min minsta, då brukar jag dansa zumba ca 20 minuter.  efter det kaffe med grädde.

sen vid 12:00 äter vi lunch olika då men vanligast., fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso nya rätter osv.
    Aldrig micro mat, jag lagar maten själv.  och ute mat så som pizza blir kanske 2-3 gånger i månaden.

efter lunchen brukar vi ner och handla, då promenad ca 30 minuter. sen städar jag tvättar börjar laga mat vid 16 tills sambon ska komma hem.

sen är  det middag vid 16:45 ca, då äter vi ganska rejält med middag. brukar vara samma ingredienser som lunchen.

sen efter det, ska barnen läggas osv. jag äter ibland. en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier.. varför går jag upp i vikt???

Jag tycker inte jag STOR äter (dock hetsäter) jag är inte direkt lat heller.. jag e oftast i fullgång hela dagarna.. 

Jag prövade lchf för ca 2 månad sen.. men gick upp 3 kg under den proccessen.. så slutade..

Hur ska jag gå ner dessa 12 kg och trivas med min kropp igen.. just nu har jag växt ur alla kläder, och känner mig ful och fet... 

Hjälp med tips! äta mer? äta mindre?äta annan mat?  äta oftare? träna andra tider? andra grejer? har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-09 18:56
    Nu har jag lagt upp lite strategi, Jag ska minska mina portioner, jag ska minska mitt intag av kolhydrater (mat kolhydrater) iallfall halvera all ris, potatis,fullkornspasta på tallriken, och öka på med grönsaker och kött istället.

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.
    Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Bröd ska jag sluta med helt
    Läsken ska jag sluta med helt.
    Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen.
    Chokladbiten på 86% kakao ska jag undvika, även fast choklad verkligen är min "lycka" här i livet haha
    Men om jag lägger upp detta tränings schema...
    Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-20 09:54
    JAG HAR GÅTT UPP 1 ½ KG.....!

Nu har jag kört crosstrainer varje dag på "lättaste" 5 dagar och lite tyngre i 2 dagar om veckan.
    kört zumba var 3e dag...

Slutat med mjukt bröd, inte ätit chokladen ens. och har kört mer lchf hela veckan... har inte ätit ris,pasta,bröd,fikabröd,glass,choklad eller dylikt.

bara kött, grönsaker,keso,grädde smör.knäckebröd.

varför går jag upp i vikt????

tränar crosstrainer 20 min per dag, och zumba 20 min 3 gånger per vecka..

jag tränar 3 timmar per vecka... och äter inte ris,pasta,bröd,socker,... varför går jag upp i vikt för....????

och det är inte i muskler...

• Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!
  • Anonym (tjockis)
    Ståaldrigstill skrev 2012-06-07 10:21:09 följande:
    Jag är knappast någon expert och du verkar äta helt ok och normal mat. Vi har alltid lagat rätt bra och nyttig mat men konstaterade att vi behövde se över vårt sockerintag och då började jag kolla på hur mycket socker det var i den mat vi åt. Trots mycket grönsaker och lite halvfabrikat visade det sig antyder smög sig in en hel del i det vi åt. Dessutom har jag aldrig lagat mat efter recept utan mer kastat ihop rätter på känn. Det blev ofta en extra dutt smör eller krydda och på sikt ger det mycket extra kalorier. Det går nästan inte att hitta ett bröd utan massa socker i. I korv, påläggsskinka mm är det massor av socker. Osv. Mitt råd är att börja hålla lite koll på kalorierna och försöka hålla dig till så rena råvaror som möjligt. För oss gjorde det stor skillnad snabbt. Att byta ut grädden i kaffet till mellanmjölk skulle kunna vara en liten sak att börja med.
    grädden har jag prövat byta ut.. problemet är då att jag antingen blir sötsugen eller mer hungrig på mat.. så typ grädden är mitt mellanmål och för att hålla mig borta från socker.

Ja kosten är jag noga med, socker har jag koll på exakt hur mycket det är i allt jag äter under dagen, alla kolhydrater osv. samt energi på allt jag äter.
  • Anonym (tjockis)
    Fridayyy skrev 2012-06-07 10:30:43 följande:
    Mitt tips är att väga maten med hushållsvåg och skriva in det på nån gratissida så får du svart på vitt hur många kalorier du får i dig. Förmodligen många fler än vad du tror. Det har hjälpt mig tidigare.
    Jag räknade kalorier förut. låg då kring 2000 kalorier per dag ca. behöver äta mindre är 2000kalorier för att stå still i vikt enligt såna räknare. och 1300 för att gå ner i vikt långsamt.

men när jag äter 1300 kalorier om dagen går jag hungrig konstant, samt inte har ork till träning. så det är ju en sorts svält diet och efter såna dieter går jag  upp ännu mer mer än jag vägde innan jag började... dock rasar jag ca 3-4 kg på 2 veckor, men sen går jag upp 8kg på mindre tid... om jag börjar äta vanligt.. så det är ju tyvärr inte hållbart.

skulle vilja kunna hitta något sätt att gå ner i vikt, stanna i vikt, utan att vara hungrig, eller orkeslös... kanske inte finns såna sätt ens.. 
  • Anonym (tjockis)
    Anonym skrev 2012-06-07 11:17:58 följande:
    Ts, jag gick ner 8 kg efter min graviditet. Det jag kan säga är att jag tror du äter fel. Du borde skära ner på bröd, godis och kolhydraterna. Inte ta bort dem helt, men välja annat i stället. Kolhydrater innehåller väldigt mycket kalorier, så minskar du dem så minskar du intaget automatiskt.

Här har jag gjort en jämförelse mellan dig och mig:

Frukost:
    Jag: 150 gram yoghurt 5 %, (ca 1.5 dl)  10 gram frön (1 msk) , 2 koppar kaffe med mjölk (1.5 %)
    Du: 2st lingongrova, med bregott och gurka, 1 kopp kaffe med grädde (15 %)

Mellanmål:
    Jag: En handflata nötter eller en bit brieost (20 gr)
    Du: Kaffe med grädde (15 %)

Lunch:
    Jag: En portion (ca 3 dl) vanlig mat (currygryta, köttbit etc) med max 1.5 dl ris/pasta/potatis + sallad.
    Du:  Fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso

Mellanmål:
    Jag: En handflata nötter eller en bit brieost (20 gr)
    Du: Inget

Middag:
    Jag: En portion (ca 3 dl) vanlig mat (currygryta, köttbit etc) med max 1.5 dl ris/pasta/potatis + sallad.
    Du: Fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso

Kväll:
    Jag: En kopp te
    Du: En bit choklad

Träning:
    Jag: Löpträning 3-4 ggr vecka, promenader (minst 1 timme)  5 dagar vecka
    Du: 20 min zumba + 30 min promenad
    tack väldigt konkret...

usch nu mår jag dåligt... jag önskar jag hade tid att träna så mycket som 3-4 gånger i veckan men det tror jag aldrig jag skulle hinna. mitt liv känns kaos jämt, och jag är sönder stressad redan över hur mitt liv är nu och jag har svårt nu att hinna med zumba. hur ska jag hinna 3-4 pass i veckan på gym?
    jag skulle ju vilja typ gymma (men inte för muskler, enbart fettförbränning) kanske 1-2 gånger per vecka om jag får in det i shemat.. men känns inte troligt eller realistiskt.

och kosten.. *suck* jag har ändrat den så många gånger, lchf, gi, shape up appen bara låga kalorier, ätit vegetariskt. ätit mera kött. det e så krångligt att få med en hel familj på dessa måltider.. och ska jag laga åt mig blir det dubbelt upp. jag håller ofta mina "dieter" men så fort jag går upp i vikt av dom tappar jag suget,, 

ps förlåt att jag låter negativ, känns bara som jag e totalt utbränd, och för fet och korkad för att kunna gå ner i vikt.

Kan tillägga att efter första barnet tog det några  år innan jag kunde gå ner i vikt, gick då ner 17kg på ett år, jag tränade inte alls, jag var ute och gick, cyklade, drack grädde och kaffe som bara den, dock inge choklad eller socker av något slag (glass fikabröd,chips,godis har jag inte ätit sen jag var gravid) inge bröd åt jag heller bara knäckebröd, men knappt mat heller, var nykär och kilona rasa och jag var så glad över min nya vikt.. sen höll jag den ett år, sen vart jag gravid igen och det är dom kilona jag försöker få bort nu.

Har försökt den gamla dieten men inte funkar den heller...
  • Anonym (tjockis)
    Anonym skrev 2012-06-07 11:09:14 följande:
    Amningen tar ca 500 kcal per dag. När du slutar amma bränner du då ca 500 kcal mindre (det motsvarar ca 1 timme löpning eller 45 minuter stepup).

När jag tittar på din mat så äter du alldeles för MYCKET och alldeles FEL. Jag skulle tippa (utan att ha räknat) att du äter över 2000 kcal om dagen och ska du gå ner i vikt så måste du ligga på ett underskott. Någon direkt träning ser jag inte heller. 20 minuter zumba och en promenad är inget att hänga i julgranen.

Så mina konkreta tips är:

1. Köp en hushållsvåg och väg allt du äter.
    2. Gå med i en viktklubb (matdagboken, shapupclub) och bokför allt du ätit.
    3. Träna mer (inte direkt nödvändigt men bra för psyket och hjälper till att hålla dig hälsosam).

I de flesta matdagböcker kan du ställa in hur mycket du vill gå ner och hur lång du är, och då får du tillbaka hur många kalorier du får äta.
    jag äter 3 mål om dagen..

Lingongrova 95kalorier per skiva =190 kalorier
    smör på båda, (vägt) 54 kalorier =108 kalorier
    kaffe+ grädde (grädden 160 kalorier per dl) =  ca 80 kalorier per kopp (skulle vara 60 kalorier om jag drack mjölk)

= 378 kalorier på frukost

mellanmål kaffe = 80 kalorier

lunch alla mina luncher är max 500 kalorier, då jag äter soppa, minimalt med pasta, mycket kyckling, köttfärs,
     grönsaker. osv

middag max 500 kalorier igen. (har bra koll efter shape up)

378+ 80+500+500+= 1458 kalorier.
    sen dricker jag pepsi max.. 0 kalorier 
    chokladen mycket mörk choklad 86 % kako... så  MAX 100-200 kalorier till på en några bitar..

=ca 2000 max i kalorier på dag...

378+80+500+500+200=1658 kalorier
    minus 200-90 = 1368 kalorier per dag

zumba tränar bort ca 200 kalorier på 20-30 min,
    en 30 mins promenad tar bort 90 kalorier till..

så vad är fel? varför går jag upp i vikt? jag tycker jag har bra "koll" men tydligen har man aldrig bra koll..
  • Anonym (tjockis)
    Anonym skrev 2012-06-07 16:47:22 följande:
    nu framgår det ju inte hur mycket lunch och middag du äter. ibland kan man tycka att man äter en normal portion men i själva verket är den stor. för att få i sig vad man behöver ur näringssynpunkt så behöver man inte äta så mycket.

hade jag varit du hade jag gått ner till en macka på morgonen (bröd och pasta är ofta bovar till övervikt) och minskat ner portionerna vid lunch och middag. sen att du borde skippa grädde i kaffe och den där chokladen på kvällen förstår du säkert själv

om man inte har något fel på sin ämnesomsättning så är vikten inte svårare än en gungbräda. äta mer än du förbränner = gå upp i vikt, äta mindre än du förbränner = gå ner i vikt och äter du lika mycket som du förbränner så stannar vikten. inte särskilt svårt egentligen.  
    ja chokladen förstår jag självklart :)

vad jag äter en vanlig lunch, jag väger allt till 100g för att enklast veta dess kalori tex

100g keso =70 kalorier
    100g champinjoner = 26 kalorier
    100g fläskkött (kotlett)= 222 kalorier
    100 g potatis= 88 kalorier

=406 kalorier på en måltid. 
    Anonym skrev 2012-06-07 16:39:08 följande:
    Jag förstår att det känns jobbigt men jag tror du måste sätta dig ner och prioritera dig själv.
    Jag tränar aldrig på gym, utan jag springer på morgonen innan min man åker till jobbet och då får han ta hand om barnen.
    Sen kör jag lite hemmaövningar (inte zumba, men annat som jag hittat på youtube) och går promenader eftersom jag är föräldraledig.

Om du går en timme på morgonen och sen kör din zumba så kommer du att gå ner i vikt OCH må bättre psykiskt.

Glöm inte bort att du är VIKTIG. Du är dina barns mamma (de har bara en) och det är viktigt att du mår bra.
    Tack{#emotions_dlg.flower}

Har alltid haft svårt att sätta mig själv i centrum, speciellt när vårt liv känns extremt krävande som det är..
    Guld Nougat skrev 2012-06-07 18:34:33 följande:
    Du går upp i vikt för att du äter en massa onäödiga kolhydrater som bla pasta, bröd och ris. Sedan äter du chocklad och pepsimax till kvällen.
    Ja som jag skrev prövade jag lchf förut med bara grönsaker, fett och protein jag gick upp i vikt..

Visst kan jag hålla med om att bröd inte är värst nyttigt. men jag äter bara mörkt bröd och knäckebröd. inge ljust bröd alls. pasta äter jag mest fullkorn och brukar även byta bort det mot grönsaker ibland.
    ris äter jag ca 1 gång i veckan,
    pasta kanske 2 gånger i veckan,
    resten med potatis eller utan (ris pasta potatis)
  • Anonym (tjockis)
    TinaMy skrev 2012-06-07 18:58:36 följande:

Nja, jag tycker inte att du äter speciellt bra mat om du vill gå ned i vikt. Byt ut din lingongrova på morgonen mot något mer näringsrikt. T ex havregrynsgröt, gärna upphottad med linfrön, lite nötter och bär. Lägg till ett kokt ägg + omega 3 så är frukosten fulländad.

Satsa på bra mellanmål under dagen, t ex keso+kesella+bär+lite nötter. Eller kokt ägg. Eller mosa en halv avokado+keso+kryddor på ett wasasport. Ät hellre magrare mejeriprodukter och lägg i stället till nyttigare fett i form av t ex nötter och avokado. Byt alltså ut grädden mot lättmjölk.

Försök minska ned på kolhydraterna en aning och ät dem hellre på första delen av dagen. Till middag kan du t ex äta keso eller något annat proteinrikt.

Hoppas att detta kan vara lite råd och hjälp på vägen. Det har funkat för mig!

Här hittar du bra läsning om viktnedgång: traningslara.se/category/ga-ner-i-vikt/

/Tina

PS Köp hem ett hopprep och en pilatesboll så kan du fixa träningen på hemmaplan. Det går att variera träning riktigt bra och är hur lätt som helst!

Tack för dina konkreta råd

Ja det köpte jag för ett par veckor sen både hopprep, pilates boll, pilates bok, samt har jag ju redan zumba sen innan.
  • Anonym (tjockis)
    astro skrev 2012-06-07 20:15:48 följande:
    Vad åt du när du åt LCHF? Att man går upp i vikt är väldigt ovanligt, det händer nästan bara underviktiga. Kan du skriva ner en dagsmeny?
    oj hmm skrev inte ner dags menyer då utan läste på lite olika. men så här såg en ungefärlig dag ut.

åt ägg  & bacon till frukost och kaffe och grädde självklart.

mellanmål bara kaffe och grädde.

lunch: kotlett champinjon, sås, kaffe och grädde

mellanmål keso och advokado

middag, zuccini lasange, köttfärs,tomatsås,grädde,zuccini,kryddor, och massa ost.

efter klockan 18 åt jag ingenting

var hungrig hela tiden. jag åt massa fett och massa kött. blev helt enkelt aldrig mätt bara.. och gick upp i vikt i stället. och då drack jag inge dricka eller choklad kan jag tillägga, heller ej frukter, och enbart lite med grönsaker.

• Anonym (tjockis)
    astro skrev 2012-06-07 23:37:13 följande:
    Hmm ... nu ser jag ju inte mängderna här men menyn låter grundläggande helt ok. Om det här är allt du åt fick du inte i dig kolhydrater och jag begriper inte hur du kunde gå upp i vikt.

Hungrig kan man vara i början, poängen är att man ska äta sig mätt även om det går åt mycket mat under omställningstiden. Att du "aldrig blev mätt" utan var hungrig hela tiden är oroande. Antingen åt du tokigt små portioner eller så var det för lite fett i maten (fast som sagt menyn låter ok), eller också är det något galet med hur du registrerar mättnad - det är dock något som normalt går över om man äter LCHF, och det på kortare tid än två månader.

Kanske åt du helt enkelt för lite? Men hur 17 du kunde gå upp i vikt då, det begriper jag inte.

Alternativt fanns det smygsocker i maten, t ex i tomatsåsen, såsen. Du kan också vara känslig för mjölkprotein, något som kan märkas om man får i sig mycket grädde (vispgrädde brukar vara ok) eller mjölk.

Men underligt är det faktiskt. 

Ja sambon sa detsamma vi båda åt LCHF då och han rasa utan anträngning 4-5kg första tiden. Medans jag gick upp konstant.

jag åt rätt stora portioner då eftersom jag visste man skulle äta ordentligt.

Nja jag åt lite kolhydrater typ 3 gånger i veckan åt jag grönsaker, och det gick upp till 5g kolhydrater på dom dagarna. resten var jag helt strikt på fett och protein.

en sak jag kom och tänka på nu helt random. Att jag inte dricker vatten säskilt ofta kan det ha påverkat?

jag är typ aldrig törstig? Kan vara ute och det kan vara stekhet sol och ändå så den dagen kanske jag dricker ett litet glas vatten.

dock har jag aldrig bäljat mängder någonsin. Jag har alltid haft liten törst helt enkelt. Men kan det ha påverkat min vikt.

för att för mig är det omöjligt att dricka 2-3 liter vatten om dagen, det går inte verkligen jag är inte törstig och nej jag dricker inte annat då heller. Jag dricker helt enkelt bara inte.
  • Anonym (tjockis)

Det tog ca 10 dagar. Men jag håller på än.har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...

Din man kan kanske diska, städa eller tvätta. Allt du behöver är (minst helst) en timme om dagen. Skit i att glo på TV den sista stunden på kvällen innan du sover. Ut och gå eller spring. Nu är det ju till & med ljust ute.[/quote

Ja alltså inga bort förklaringar direkt men skäl har jag till varför jag inte hinner träna, barnet vaknar fortfarande ca 4-5 gånger på natten. Sambon jobbar mellan 07-17 näär han kommer hem vill han vara med barnen, självklart. Då äter vi jag plcokar undan mat och barnen ska sova, då på kvällen är vi båda oftast dyngtrötta och sover vid 20-21 varje kväll. Vi båda har fullt upp hela dagarna. Ofta så brukar jag efter zumban vara så trött att jag sover då lilla sover för att orka hålla mig vaken resten av dagarna. Ja jag vet det är inte bra att förklara bort att man inte tränar, men jag försöker ju träna Zumba i den mån jag orkar.. Jag är helt slut dygnet runt.

och sen nu tror alla jag äter choklad och Pepsi varje kväll det gör jag inte. Har jag socker sug en kväll ja då tar jag det. Men inte varje kväll. Därför jag tog med det är för jag ansåg det hörde till mina ""sämre måltider"

sen samt har jag faktiskt slutat röka efter 10 år. Har hållt upp nu i 8 veckor så jag har velat haft något som ""håller mig glad och håller mig från att röka".. Fortfarande inte skäl nog jag vet. Men jag har kännt mig duktig som slutat rökt då det tog mycket av mina krafter och sen skäller alla på mig angpende chokladen som e det enda som hållt mig uppe..

• Anonym (tjockis)
    Binegar skrev 2012-06-08 11:54:12 följande:
    Du är så trött att du behöver sova efter 20 minuter zumba?! Vet du varför? För att du trycker i dig skit som choklad & kaffe & läsk. Det är forskat på det där och ett äpple gör dig piggare än en kopp kaffe på morgonen.

Du har slutat röka. Grattis. Jag har också varit rökfri i 8 veckor nu. Men jag skyller inte ifrån mig på allt annat. Choklad, läsk, kaffe etc. Du har sockersug. Tror du det är allvarligare eller svårare att bli av med det än ett nikotinbegär? Aldrig någonsin. Du ska inte äta choklad eller dricka läsk ALLS. Oavsett vad du har för bortförklaring.
    Som sagt gör jag inte det varje dag. moffar choklad, och nu snackar vi EN bit choklad på kvällen en RUTA, och inte varje kväll, men jag tog med det för det kallar jag "synda" och läsken är helt kalori fri.

Åpple är 75 kalorier. exakt lika mycket kalorier som mitt 80 kalorier för en kopp kaffe med grädde.. så kalorimässigt är det detsamma. och ett äpple innehåller inte koffein så vitt jag vet..? 

och jag är väldigt stolt över att sluta röka, och jag har förståelse att det ger högre sötsug, lägre ämnesomsättning, jag vet att det är enkelt att halka tillbaka i dåliga vanor(vill verkligen inte börja röka igen, och äter hellre choklad än röker), därav är det för mig ändå ett skäl, till mitt lilla socker behov av EN choklad bit på 86 % kako kanske 1-2 kvällar i veckan kan det vara värt för mig att få fira jag är rökfri. och normala människor tror jag iallfall är smala även om dom äter den mängden choklad i veckan?
    Anonym skrev 2012-06-08 11:16:18 följande:
    Jag förstår att det är jobbigt att få ihop det.

Jag går upp 6 och springer 30-40 minuter. Min man åker till jobbet vid 7.15. Det är inte alltid roligt, men det är något jag gör för mig själv.
    Mitt barn vaknar också på nätterna och jag är ibland trött på dagarna. Ibland sover jag men ofta tar jag en energidryck eller extra kaffe och då klarar jag mig.

Jag tror att du kanske är trött för att du inte tränar. Träningen ger extra energi och jag får bättre tålamod och blir piggare av att träna.

På kvällen, när din man vill vara med barnen. Varför går du inte ut och går en timme då, han fixar maten och ni äter och sen kan ni natta? Eller så lagar du maten och går ut och går efteråt och han nattar barnen?
    Ja när jag amma vaknade barnet varje timme hela nätterna och var jätte bråkig med sömn så jag ligger nog back väldigt än.. känner mig inte pigg någon gång på dygnet.

På kvällen kommer ju mannen hem och då äter vi,sen ska barnen, badas, gröt, välling, sövas och då städas det undan lite och disken fixas under tiden, sen pratar vi en stund om dagen, oftast då är båda HELT SLUT, sen går vi och lägger oss i princip. vi orkar aldrig se tv, vi har typ aldrig folk på besök på kvällar för det orkar ingen av oss, tid att springa ner till gymmet, känns inte som det finns.

Och jag har inge körkort så jag åker ALDRIG bil någonstans för jag blir lätt åksjuk. det var månader sen jag åkte bil. så vart jag än ska, cyklar jag eller går, så jag e inte så lat.
  • Anonym (tjockis)
    Anonym (3 kg kvar) skrev 2012-06-08 16:26:07 följande:
    Jag har 2 små barn och jag kämpar med att gå ner i vikt. Jag har 3 kg kvar sen är jag nöjd. 

Mina barn vaknar också 3-4 ggr per natt men det gör inte mig trött på dagarna..

Kanske för att jag lägger mig i tid på kvällarna. Kanske för att jag äter rätt och inte socker.

Socker gör att man blir tröttare likaså om man är överviktig.

Jag äter allt förutom ris,pasta,godis, frukt, mjukt bröd potatis ja sådant som innehåller mkt kolhydrater. 

Helgerna unnar jag mig alltid med godis och mat MEN med måtta annars skulle jag aldrig klara av att gå ner i vikt.

Nu är jag inte överviktig och har inte vart när jag började viktresan heller Men jag ville väga detsamma som innan mina barn föddes. Har gått ner  8 kg på 6 månader.

Jag går på gåbandet när barnen är hemma, tar morgon/kvällspromenader snabba, du måste väl kunna gå med barnen i barnvagn ?? 

Jag tränar zumba 2 ggr i veckan 2 timmar  och sen body pump 1 gång i veckan 1 timme. 

1 gång i veckan måste du ju få in ngt som innehåller längre styrka eller liknande.

Minst 30 min promenad varje dag snabb. 

Sen se över kosten för det du äter är skit mat. Kan du inte ta mjölk i kaffet istället om du nu måste ha ngt sådant i.. 

Och måste du äta chocklad gör det men mörk chocklad och bara en bit.. Sen byt ut allt dryck emot vatten.. 

Jag dricker coca cola zero när jag verkligen är sugen på annat.. 

Lycka till.. :) 

Jag lägger mig alltid i tid på kvällarna ca klockan 20-21 sover hela familjen.

jag äter inget socker förutom det som är i den mörka chokladen 86%, Pepsi max utan socker är drickan jag drukit, det är samma som Cola zero.

jag äter inte godis, typ aldrig frukt, jag dricker inte saft, jag äter inte fika bröd, jag äter inte glass, inte chips. Jag undviker i övrigt allt onyttigt..

förutom då lingongrova som jag tyckte verka rätt bra genom att kalorierna var låga och brödet var mättande, hade ingen aning om att det var ljust bröd.. Så ska sluta med det!

sen visst ris äter jag ca nån gång per vecka, lika så pasta, oftast potatis eller så brukar jag äta keso istället för pasta. Eller massa grönsaker så som bönor, hericots, morötter, blomkålsmos eller dylikt. Kött äter jag varje dag dock.

och ja jag får sluta dricka kaffe med grädde och börja med koffein tabbletter i stället, för jag har inte drukit mjölk på minst 15 år så det kommer jag inte ha i kaffet. Då får jag sluta hellre.. Men tufft med huvudvärken som kommer då, som sagt har ju slutat röka oxå så vill gärna kunna gå ner i vikt bara utan att göra det mer ""jobbigt" om någoon förstår vad jag menar? Jag kan gärna ändra kosten bara jag vet vad jag bör äta i stället. Chokladen har jag slutat med förr så det kan jag sluta med igen.

Tugga tuggummi får jag göra det då? Nåt måste jag ha annars kommer jag bli galen eftersom jag är hemma med barn skulle jag bli galen utan något att äta eller tugga på.. Speciellt när jag då kommer vara hungrig,röksugen, kaffe sugen, mer trött än vanligt. Men tuggummi är väll okej?
  • Anonym (tjockis)
    Fantastic 4 skrev 2012-06-08 19:57:14 följande:
    Guld nogat: tycker jag m, har oxå druckit så, men som många andra säger, så många kalorier man intar ska man även göra av m!! Och eftersom TS inte rör sig så mycket och dessutom verkar äta kaloririk kost så borde hon kanske byta ut grädden mot mjölk eller helt enkelt dricka svart!!!

Det jag oxå reagera på är att man inte kan skylla på tidsbrist när det gäller träning!! Man får helt enkelt ta sig tid!!!

Jo men man kan skylla på tidsbrist, det är ju oftast vanligaste orsaken till att man inte kan träna. Och jag har inte mycket barnledig tid.. Typ aldrig. Jag är alltid med barnen. Och sambon tränar inte heller och inte heller tid med det, men han går inte upp i vikt.. och han dricker vanlig Cola, men i övrigt samma kost som jag.

Jag får väll investera i ett gå/spring band hemma det kan jag göra hemma medans barnen leker?. För till något gym eller badhus så långt hemifrån kommer jag knappast utan barnen, öppetiderna är barnens vakna tider, sen plus 1-2timmar vissa dagar då dom hade öppet löngre tror jag men vid dom tiderna sover vi vuxna. Och som sagt efter läggdags är vi vuxna helt slut.
  • Anonym (tjockis)
    Guld Nougat skrev 2012-06-08 20:46:20 följande:
    När barnen sover kan du träna. När du går ut på promenad så får du träning. När barnen leger i lekparken kan du göra situps, armhävningar eller plankan, speciellt nu på morgonen. När barnen ser på barn tv eller när pappan kommit hem har du tid att träna. Finns all tid i världen att få till att träna. Eller sitter dina barn klistrade vid dig dygnet runt?

Oj du får det låta så lätt?? Mina barn ser inte på tv eller film. Max nån timme i veckan. Promenader går jag på varje dag, men man kan inte låta en ett och halvt åring sitta i vagn i timmar.. Efter 30 min är barnet rastlöst och grinigt och vill ur,

leker i lekpark? Du vet jag är den som får bära upp för rutchkanan och stå och gunga på den lilla.. ? Har ej tid med sit ups eller armhävningar då heller?

när pappan kommi hem, så städar jag och lagar mat så han får tid med barnen innan dom lägger sig, efter dom lagt sig sover vi med. Så enda tiden jag har att träna är när minsta sover på dagen (förmiddagen) om jag då inte får stå och rulla vagn då barnet även vaknar då titt som tätt. Allas liv är inte en dans på rosor..
  • Anonym (tjockis)
    astro skrev 2012-06-09 11:15:12 följande:
    Tänkte lite på detta med den frånvarande törsten och ts allmäna livsbeskrivning.

Långvarig stress och/eller dålig sömn kan orsaka att kroppen överproducerar kortisol, och det gör det riktigt riktigt svårt att tappa kilon.

Mineralbrist kan vara skälet till bristen på törst.

Förslag:

En Resorb varje morgon i ett rejält glas vatten.

Ett bra "varje dag" tillskott av vitaminer och mineraler.

Ev en extra tablett krom och en tablett järnbrus varannan dag.

Rosenrot

Håll hårt på detta i tre veckor och se vad det gör för skillnad. 

Ja stressad är jag jämt samt sover dåligt så kan ju vara därför jag har svårt att gå ner i vikt.. Vad är resorb?
  • Anonym (tjockis)
    Anonym skrev 2012-06-09 11:17:41 följande:
    Om man äter mycket kolhydrater så binder kroppen vatten. Då blir man inte lika törstig för kroppen tar av reserverna först. Jag kunde tidigare dricka vatten kanske 1 gg i veckan. Resten av tiden klarade jag mig på det som fanns i maten och i kaffe/te.

När jag drog ner på kolhydraterna blev jag plötsligt uttorkad och var tvungen att dricka 1.5 liter om dagen för att inte få huvudvärk. Nu har det stabiliserats lite och jag dricker normalt ca 1 liter + mat + kaffe/te.

Jag tror att ts äter mer kolhydrater än hon själv tror och därför binder vätska (förklarar bristen på törst och att hon inte går ner i vikt).

Om fallet var att jag inte drack vatten för att jag äter mycket kolhydrater skulle jag nog dött av uttorkning vid LCHF eller hur? Men jag åt minimalt med kolhydrater då och klarade mig helt utan vatten som vätska.
  • Anonym (tjockis)

Nu har jag lagt upp lite strategi, Jag ska minska mina portioner, jag ska minska mitt intag av kolhydrater (mat kolhydrater) iallfall halvera all ris, potatis,fullkornspasta på tallriken, och öka på med grönsaker och kött istället.

Har tänkt att fortsätta dansa zumba 30 min hemma, och har nu även köpt en crosstrainer hem som jag tänkte börja köra lättaste motståndet men kanske 1 timme om dagen varannan dag/varje dag, för helst vill jag ju bara bränna fett. sen mina vanliga dagliga promenader på 30 minuter.Jag körde idag ca 40 min på crosstrainern, hade puls 72 nästan hela tiden, blev svettig men inte andfådd.. har jag dålig kondition eller bra? bör jag få upp pulsen mer??

Bröd ska jag sluta med helt
    Läsken ska jag sluta med helt.
    Kaffet ska jag minska till endast EN kopp om dagen
    Chokladbiten på 86% kakao ska jag undvika, även fast choklad verkligen är min "lycka" här i livet haha
    Men om jag lägger upp detta tränings schema... Kommer jag kunna äta choklad igen? eller är det slut med choklad för all framtid?.

• Anonym (tjockis)

JAG HAR GÅTT UPP 1 ½ KG.....!

Nu har jag kört crosstrainer varje dag på "lättaste motståndet" i 5 dagar och lite tyngre i 2 dagar om veckan.kört zumba var 3e dag...
    Slutat med mjukt bröd, inte ätit chokladen ens. och har kört mer lchf hela veckan... har inte ätit ris,pasta,bröd,fikabröd,glass,choklad eller dylikt.

Äter bara kött, grönsaker,keso,grädde smör.knäckebröd.

varför går jag upp i vikt????
    tränar crosstrainer 20 min per dag, och zumba 20 min 3 gånger per vecka..
    jag tränar 3 timmar per vecka... och äter inte ris,pasta,bröd,socker,... varför går jag upp i vikt för....????

och det är inte i muskler...

Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!