• Binegar

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

"...en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier.. varför går jag upp i vikt???"

Jadu TS..man kan ju undra varför du inte går ner i vikt. För mig är det självklart.

Ät redig, BRA mat enbart bestående av råvaror. Ät ett äpple & drick vatten istället för cola & choklad & ut och power walka/jogga 1 - 2 timmar minst per dag. Ser som sagt inte vad det är som är så svårt fr dig att se..

• Binegar

- då brukar jag dansa zumba ca 20 minuter.  efter det kaffe med grädde.
    - vanlig pasta, falukorv, grädde
    - då promenad ca 30 minuter. sen städar jag tvättar
    - sen är  det middag vid 16:45 ca, då äter vi ganska rejält med middag
    - jag äter ibland. en bit choklad på kvällen och dricker pepsimaxi utan socker och kalorier
    - Jag hetsäter

Du ser inte själv hur snedvridet det är, det som du skrivit. Du rör på dig uttryckligen 50 minuter om dagen. 20 minuter zumba & 30 min promenad. Till detta äter du ibland choklad, pepsi, grädde, kaffe, vit pasta, falukorv, brödskivor. "Rejält med middag" och du hetsäter.

Hjälp med tips! äta mer?
    - Ska du ner i vikt borde du väl absolut inte äta mer.

äta mindre?
    Ja.

äta annan mat?
    Byt ut all skit mot bra grejer. Vad vinner du på att trycka i dig massa äcklig choklad, pepsi, kaffe & grädde?! Frukt & vatten. Mosa ner en banan i en skål med keso. MUMS!!!!!

äta oftare?
    Man brukar säga var 4e timme. Så kroppens näringsupptag jämt har att göra. Så kroppen inte får en "näringschock" helt plötsligt efter att ha varit tom i 6 timmar. Då blir det konstigt. Frukt & grönt mellan måltiderna.

träna andra tider?
    Jag har aldrig märkt skillnad på vilka tider jag tränar. Men man brukar säga att för att kunna prestera bäst bör man träna efter man ätit dagens alla mål. T.ex. efter middagen så kroppen har sin energi den behöver.

andra grejer?
    Åk buss & hoppa av vid en hållplats för tidigt & gå till jobb/dagis/affär.
    Parkera bilen så långt bort det går. Man behöver inte stå utanför dörren.
    Ta med dig barnen och gå en runda. Jogga med barnvagnen. Åk & bada med barnen & var aktiv i vattnet. Erbjud barnen att vara med på att spela fotboll, bandy etc. Herregud har man barn så borde man vara jätteaktiv med dessa. Putta på dom om dom vill gunga. Det är bara din fantasi som sätter gränser.

Annars när du har tid över (ta dig den tiden, för den finns där) ut och gå eller jogga. Cykla. Åk & simma. Låna grannens hund. osv osv osv. Jag har alltid kört på power walks & jogging sedan jag var 8. Idag är jag 22. Jag älskar det. Det är också en stund för sig själv. Jag simmar, har hund & häst. Man kommer in i det. Det är roligt när du börjar märka resultat. Jag märker resultat på ca 7 dagar när jag lägger mig i hårdträning. Och då menar jag verkligen hårdträning. Här är mitt babyfett borta från en graviditet som slutade illa i v12.
    Det tog ca 10 dagar. Men jag håller på än.

har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...
    Din man kan kanske diska, städa eller tvätta. Allt du behöver är (minst helst) en timme om dagen. Skit i att glo på TV den sista stunden på kvällen innan du sover. Ut och gå eller spring. Nu är det ju till & med ljust ute.
  • Binegar
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-08 10:40:36 följande:
    Det tog ca 10 dagar. Men jag håller på än.har dock inte jätte mycket tid till träning med två barn och föräldraledig.. så därför jag försöker hinna med så mycket som möjligt när minsta barnet sover...
    Din man kan kanske diska, städa eller tvätta. Allt du behöver är (minst helst) en timme om dagen. Skit i att glo på TV den sista stunden på kvällen innan du sover. Ut och gå eller spring. Nu är det ju till & med ljust ute.[/quote

Ja alltså inga bort förklaringar direkt men skäl har jag till varför jag inte hinner träna, barnet vaknar fortfarande ca 4-5 gånger på natten. Sambon jobbar mellan 07-17 näär han kommer hem vill han vara med barnen, självklart. Då äter vi jag plcokar undan mat och barnen ska sova, då på kvällen är vi båda oftast dyngtrötta och sover vid 20-21 varje kväll. Vi båda har fullt upp hela dagarna. Ofta så brukar jag efter zumban vara så trött att jag sover då lilla sover för att orka hålla mig vaken resten av dagarna. Ja jag vet det är inte bra att förklara bort att man inte tränar, men jag försöker ju träna Zumba i den mån jag orkar.. Jag är helt slut dygnet runt.

och sen nu tror alla jag äter choklad och Pepsi varje kväll det gör jag inte. Har jag socker sug en kväll ja då tar jag det. Men inte varje kväll. Därför jag tog med det är för jag ansåg det hörde till mina ""sämre måltider"

sen samt har jag faktiskt slutat röka efter 10 år. Har hållt upp nu i 8 veckor så jag har velat haft något som ""håller mig glad och håller mig från att röka".. Fortfarande inte skäl nog jag vet. Men jag har kännt mig duktig som slutat rökt då det tog mycket av mina krafter och sen skäller alla på mig angpende chokladen som e det enda som hållt mig uppe..
    Du är så trött att du behöver sova efter 20 minuter zumba?! Vet du varför? För att du trycker i dig skit som choklad & kaffe & läsk. Det är forskat på det där och ett äpple gör dig piggare än en kopp kaffe på morgonen.

Du har slutat röka. Grattis. Jag har också varit rökfri i 8 veckor nu. Men jag skyller inte ifrån mig på allt annat. Choklad, läsk, kaffe etc. Du har sockersug. Tror du det är allvarligare eller svårare att bli av med det än ett nikotinbegär? Aldrig någonsin. Du ska inte äta choklad eller dricka läsk ALLS. Oavsett vad du har för bortförklaring.
  • Binegar
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-08 15:02:08 följande:
    Som sagt gör jag inte det varje dag. moffar choklad, och nu snackar vi EN bit choklad på kvällen en RUTA, och inte varje kväll, men jag tog med det för det kallar jag "synda" och läsken är helt kalori fri.

Åpple är 75 kalorier. exakt lika mycket kalorier som mitt 80 kalorier för en kopp kaffe med grädde.. så kalorimässigt är det detsamma. och ett äpple innehåller inte koffein så vitt jag vet..? 

och jag är väldigt stolt över att sluta röka, och jag har förståelse att det ger högre sötsug, lägre ämnesomsättning, jag vet att det är enkelt att halka tillbaka i dåliga vanor(vill verkligen inte börja röka igen, och äter hellre choklad än röker), därav är det för mig ändå ett skäl, till mitt lilla socker behov av EN choklad bit på 86 % kako kanske 1-2 kvällar i veckan kan det vara värt för mig att få fira jag är rökfri. och normala människor tror jag iallfall är smala även om dom äter den mängden choklad i veckan?

Ja när jag amma vaknade barnet varje timme hela nätterna och var jätte bråkig med sömn så jag ligger nog back väldigt än.. känner mig inte pigg någon gång på dygnet.

På kvällen kommer ju mannen hem och då äter vi,sen ska barnen, badas, gröt, välling, sövas och då städas det undan lite och disken fixas under tiden, sen pratar vi en stund om dagen, oftast då är båda HELT SLUT, sen går vi och lägger oss i princip. vi orkar aldrig se tv, vi har typ aldrig folk på besök på kvällar för det orkar ingen av oss, tid att springa ner till gymmet, känns inte som det finns.

Och jag har inge körkort så jag åker ALDRIG bil någonstans för jag blir lätt åksjuk. det var månader sen jag åkte bil. så vart jag än ska, cyklar jag eller går, så jag e inte så lat.
    Varför är du så inrutad på kalorier? Du kan äta två chokladkakor per dag om du vill. Men du måste också göra av med det. Jag kan ingenting om vilket som innehåller si eller så många kalorier. Jag vet inte hur mycket kalorier jag får i mig per dag. Men jag vet att jag gör av med det.

Ett äpple innehåller inte koffein. Nej. Men det innehåller näring & naturligt socker som man faktiskt blir pigg av och mår bra av. ett äpple som innehåller 75 kalorier, låter inte det nyttigare än en kopp kaffe med grädde som innehåller 80 kalorier?

Jag tycker du borde fokusera på vad som är bra för din kropp.

MEN!!!
    Jag antar att du fortfarande (precis som jag) kämpar för fullt med sluta-rökandet? I så fall så tillåt dig själv att bli kvitt det FÖRST. Fokusera på att verkligen känna dig fri från nikotinet och SEN kan du fokusera på vikten. Om du ska ge 100% på båda samtidigt så tror jag det kommer fallera. Det har det gjort för mig. Herregud jag vräkte i mig skit första tiden som rökfri. kakor, godis etc. Men jag hejdade mig till slut. En vecka gav jag mig själv till att trösta mig på annat sätt. Typ godis och kakor. Men sen får man liksom börja med den andra biten också.

Och just när man håller på att sluta röka/snusa så GÅR man upp i vikt. Eftersom man ofta söker sig till sötsaker. Tillåt dig själv att göra det ett tag. Men glöm inte bort att det faktiskt är något som du också måste ta tag i ganska snart.

Och eftersom du har så dåligt med tid att vara aktiv fysiskt så hade jag lagt ner ännu mer tid & energi på att faktiskt äta bra.
Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!