Anonym (tjockis) skrev 2012-06-08 15:02:08 följande:
Som sagt gör jag inte det varje dag. moffar choklad, och nu snackar vi EN bit choklad på kvällen en RUTA, och inte varje kväll, men jag tog med det för det kallar jag "synda" och läsken är helt kalori fri.
Åpple är 75 kalorier. exakt lika mycket kalorier som mitt 80 kalorier för en kopp kaffe med grädde.. så kalorimässigt är det detsamma. och ett äpple innehåller inte koffein så vitt jag vet..?
och jag är väldigt stolt över att sluta röka, och jag har förståelse att det ger högre sötsug, lägre ämnesomsättning, jag vet att det är enkelt att halka tillbaka i dåliga vanor(vill verkligen inte börja röka igen, och äter hellre choklad än röker), därav är det för mig ändå ett skäl, till mitt lilla socker behov av EN choklad bit på 86 % kako kanske 1-2 kvällar i veckan kan det vara värt för mig att få fira jag är rökfri. och normala människor tror jag iallfall är smala även om dom äter den mängden choklad i veckan?
Ja när jag amma vaknade barnet varje timme hela nätterna och var jätte bråkig med sömn så jag ligger nog back väldigt än.. känner mig inte pigg någon gång på dygnet.
På kvällen kommer ju mannen hem och då äter vi,sen ska barnen, badas, gröt, välling, sövas och då städas det undan lite och disken fixas under tiden, sen pratar vi en stund om dagen, oftast då är båda HELT SLUT, sen går vi och lägger oss i princip. vi orkar aldrig se tv, vi har typ aldrig folk på besök på kvällar för det orkar ingen av oss, tid att springa ner till gymmet, känns inte som det finns.
Och jag har inge körkort så jag åker ALDRIG bil någonstans för jag blir lätt åksjuk. det var månader sen jag åkte bil. så vart jag än ska, cyklar jag eller går, så jag e inte så lat.
Varför är du så inrutad på kalorier? Du kan äta två chokladkakor per dag om du vill. Men du måste också göra av med det. Jag kan ingenting om vilket som innehåller si eller så många kalorier. Jag vet inte hur mycket kalorier jag får i mig per dag. Men jag vet att jag gör av med det.
Ett äpple innehåller inte koffein. Nej. Men det innehåller näring & naturligt socker som man faktiskt blir pigg av och mår bra av. ett äpple som innehåller 75 kalorier, låter inte det nyttigare än en kopp kaffe med grädde som innehåller 80 kalorier?
Jag tycker du borde fokusera på vad som är bra för din kropp.
MEN!!!
Jag antar att du fortfarande (precis som jag) kämpar för fullt med sluta-rökandet? I så fall så tillåt dig själv att bli kvitt det FÖRST. Fokusera på att verkligen känna dig fri från nikotinet och SEN kan du fokusera på vikten. Om du ska ge 100% på båda samtidigt så tror jag det kommer fallera. Det har det gjort för mig. Herregud jag vräkte i mig skit första tiden som rökfri. kakor, godis etc. Men jag hejdade mig till slut. En vecka gav jag mig själv till att trösta mig på annat sätt. Typ godis och kakor. Men sen får man liksom börja med den andra biten också.
Och just när man håller på att sluta röka/snusa så GÅR man upp i vikt. Eftersom man ofta söker sig till sötsaker. Tillåt dig själv att göra det ett tag. Men glöm inte bort att det faktiskt är något som du också måste ta tag i ganska snart.
Och eftersom du har så dåligt med tid att vara aktiv fysiskt så hade jag lagt ner ännu mer tid & energi på att faktiskt äta bra.