• Anonym

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

Jag har alltid haft svårt att gå ner i vikt. Inga problem att gå upp men svårt att gå ner. Jag har aldrig vägt 12 kilo för mycket men 8-9 kilo för mycket som krypit sig på. Jag är ingen små ätare, tycker inte ens om socker i den formen utan äter frukt i sånna fall. 

Förra året gick jag plötsligt ner 8 kilo. Det var andra gången i mitt liv som jag tappat så mycket vikt. Det gick över cirka 4 månader och jag mådde super bra. Det var i samband med att jag fick ett nytt jobb där vi stod hela dagarna. Jag var väldigt nervös över jobbet då jag har ADHD och det ställer till det för mig, jag ville verkligen göra bra ifrån mig så jag började dricka RedBull. Drack en redbull innan jag började och en redbull vid rasten. Koffeinet gjorde mig rätt skakis och gjorde så att jag knappt åt någon mat för jag var så skakis och mådde lite halvkonstigt. Men ändå mådde jag bra om det går att förstå det. Jag var pigg och frisk. När jag kom hem och skulle äta middag så åt jag kanske 5-6 tuggor sen var jag mätt.

Jag som innan levt lite halvsvällt på grund av min diagnos (det är svårt att komma igång och äta t om när man har ADHD) har bara gått upp på det innan. Jag förstod inte alls varför min hysteriskt osunda livsstil var det ÄNDA som bet på min kropp. Det absolut ända som fick mig att tappa vikt! Då hade jag ändå provat allt det där fina med att äta mindre och träna på gym då händer inget t ex.

Så jag tror att för vissa av oss så krävs det mer extrema åtgärder. I mitt fall en drastisk nedskärning av vad jag äter tillsammans med att jag rör mig 8 timmar i sträck. Det är det som fungerar.

Så fort jag kom ur det där, blev bekväm på jobbet och slutade med redbullen så var mina kilon tillbaka igen inom två månader.. vissa kroppar är bara så.. jag är oerhört ledsen för det, speciellt när jag kämpar så hårt med att äta på jämna tider.

Mina kroppsliga värden tog aldrig någon skada under den där perioden, det testades, tack vare att jag alltid äter så sunt och hälsosamt.. så det är helt sjukt att min normala livsstil inte får mig att tappa vikt. 

• Anonym

Amningen tar ca 500 kcal per dag. När du slutar amma bränner du då ca 500 kcal mindre (det motsvarar ca 1 timme löpning eller 45 minuter stepup).

När jag tittar på din mat så äter du alldeles för MYCKET och alldeles FEL. Jag skulle tippa (utan att ha räknat) att du äter över 2000 kcal om dagen och ska du gå ner i vikt så måste du ligga på ett underskott. Någon direkt träning ser jag inte heller. 20 minuter zumba och en promenad är inget att hänga i julgranen.

Så mina konkreta tips är:

1. Köp en hushållsvåg och väg allt du äter.
    2. Gå med i en viktklubb (matdagboken, shapupclub) och bokför allt du ätit.
    3. Träna mer (inte direkt nödvändigt men bra för psyket och hjälper till att hålla dig hälsosam).

I de flesta matdagböcker kan du ställa in hur mycket du vill gå ner och hur lång du är, och då får du tillbaka hur många kalorier du får äta.

• Anonym
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-07 10:52:22 följande:
    Jag räknade kalorier förut. låg då kring 2000 kalorier per dag ca. behöver äta mindre är 2000kalorier för att stå still i vikt enligt såna räknare. och 1300 för att gå ner i vikt långsamt.

men när jag äter 1300 kalorier om dagen går jag hungrig konstant, samt inte har ork till träning. så det är ju en sorts svält diet och efter såna dieter går jag  upp ännu mer mer än jag vägde innan jag började... dock rasar jag ca 3-4 kg på 2 veckor, men sen går jag upp 8kg på mindre tid... om jag börjar äta vanligt.. så det är ju tyvärr inte hållbart.

skulle vilja kunna hitta något sätt att gå ner i vikt, stanna i vikt, utan att vara hungrig, eller orkeslös... kanske inte finns såna sätt ens.. 
    Ja men så är det ju att banta. Man äter för mycket så man behöver dra ner, då är man hungrig i början det måste du ju stå ut med :P Magsäcken drar ihop sig fort.

Du säger även att du använt grädde som mättare och för att ta bort socker suget, ja där har du ju ännu ett problem. Du bantar inte du flyttar ju bara runt ditt sug. Om du ska gå ner i vikt ordentligt så är det bort med grädde, bort med socker och sen får du helt enkelt suck it up. Vara lite hungrig. Ta en morot.

I mitt fall som jag beskrev ovan så gjorde jag inte det du gör så vi är nog inte så lika i alla fall. Tycker inte det är seriös bantning om man hittar små hemliga short cuts åt sig själv hela tiden.

Men jag förstår ditt problem med att du går upp igen när du börjar äta som vanligt, där är vi exakt lika. Min kropp verkar föredra att jag lever på redbull och minimalt med mat...
  • Anonym

Ts, jag gick ner 8 kg efter min graviditet. Det jag kan säga är att jag tror du äter fel. Du borde skära ner på bröd, godis och kolhydraterna. Inte ta bort dem helt, men välja annat i stället. Kolhydrater innehåller väldigt mycket kalorier, så minskar du dem så minskar du intaget automatiskt.

Här har jag gjort en jämförelse mellan dig och mig:

Frukost:
    Jag: 150 gram yoghurt 5 %, (ca 1.5 dl)  10 gram frön (1 msk) , 2 koppar kaffe med mjölk (1.5 %)
    Du: 2st lingongrova, med bregott och gurka, 1 kopp kaffe med grädde (15 %)

Mellanmål:
    Jag: En handflata nötter eller en bit brieost (20 gr)
    Du: Kaffe med grädde (15 %)

Lunch:
    Jag: En portion (ca 3 dl) vanlig mat (currygryta, köttbit etc) med max 1.5 dl ris/pasta/potatis + sallad.
    Du:  Fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso

Mellanmål:
    Jag: En handflata nötter eller en bit brieost (20 gr)
    Du: Inget

Middag:
    Jag: En portion (ca 3 dl) vanlig mat (currygryta, köttbit etc) med max 1.5 dl ris/pasta/potatis + sallad.
    Du: Fullkornspasta, vanlig pasta, falukorv, köttfärs, grönsaker, grädde,lök keso

Kväll:
    Jag: En kopp te
    Du: En bit choklad

Träning:
    Jag: Löpträning 3-4 ggr vecka, promenader (minst 1 timme)  5 dagar vecka
    Du: 20 min zumba + 30 min promenad

• Anonym
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-07 10:52:22 följande:
    Jag räknade kalorier förut. låg då kring 2000 kalorier per dag ca. behöver äta mindre är 2000kalorier för att stå still i vikt enligt såna räknare. och 1300 för att gå ner i vikt långsamt.

men när jag äter 1300 kalorier om dagen går jag hungrig konstant, samt inte har ork till träning. så det är ju en sorts svält diet och efter såna dieter går jag  upp ännu mer mer än jag vägde innan jag började... dock rasar jag ca 3-4 kg på 2 veckor, men sen går jag upp 8kg på mindre tid... om jag börjar äta vanligt.. så det är ju tyvärr inte hållbart.

skulle vilja kunna hitta något sätt att gå ner i vikt, stanna i vikt, utan att vara hungrig, eller orkeslös... kanske inte finns såna sätt ens.. 
    1300 kcal håller du dig absolut mätt på om du äter RÄTT saker. Du äter fel saker, mycket tomma kalorier som finns i bröd och pasta och då blir du hungrig snabbare. Ändra vad du äter, inte mängden så ska du se att du håller dig mätt. Själv äter jag 1100 kcal om dagen och får tvinga i mig det sista maten för dagen.

Sen har din magsäck töjts ut av all mat du ätit, ge det 2 veckor så ska du se att det inte är lika svårt att bli mätt på en normal portion mat.
  • Anonym

Jag äter kyckling, kalkonpålägg, kycklingkorv, viktväktarkorv, köttfärs 12%, tonfisk, ägg, lättyoghurt, lättkesella osv fyra dagar i veckan. På helgen lägger jag även till grönsaker. Tränar inte överhuvudtaget. Har hittills gått ner 21,5kg på 4 månader. Kanske värt att prova?

• Anonym

Kan tillägga att jag äter runt 700-800 kcal per dag och är aldrig hungrig och har massa energi.
    ts, googla på dukan dieten! 

• Anonym
    Fridayyy skrev 2012-06-07 11:35:45 följande:
    VAD äter du då om du blir mätt så fort???? Du måste ju ha väldigt liten magsäck nu då??
    Nej, inte alls. Jag äter normala portioner. Det är ganska likt det anonym #12 äter, men jag äter kanske inte mellanmål varje dag för jag känner inte behov av det. Första veckan kändes det som jag hade ett svart hål i magen och jag ville äta allt vi hade hemma, men sen blev det bättre.

Förut kunde jag äta en hel pizza och inte känna mig mätt. Nu får jag i mig 3/4 och då är jag verkligen proppmätt!
  • Anonym
    Fridayyy skrev 2012-06-07 11:38:20 följande:
    Oj, men varför äter du så lite? Är det för viktminskning.
    Ja, jag kör Dukandieten. Det blir så få kcal eftersom jag äter mestadels protein + lätta mejeriprodukter varvat med grönsaksdagar dvs protein + lätta mejeriprodukter + grönsaker. Protein innehåller väldigt kcal och är mer mättande än annat som tex kolhydrater, fett och grönsaker. Jag äter tills jag är mätt av de tillåtna sakerna helt enkelt :) 
  • Anonym
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-07 12:02:40 följande:
    tack väldigt konkret...

usch nu mår jag dåligt... jag önskar jag hade tid att träna så mycket som 3-4 gånger i veckan men det tror jag aldrig jag skulle hinna. mitt liv känns kaos jämt, och jag är sönder stressad redan över hur mitt liv är nu och jag har svårt nu att hinna med zumba. hur ska jag hinna 3-4 pass i veckan på gym?
    jag skulle ju vilja typ gymma (men inte för muskler, enbart fettförbränning) kanske 1-2 gånger per vecka om jag får in det i shemat.. men känns inte troligt eller realistiskt.

och kosten.. *suck* jag har ändrat den så många gånger, lchf, gi, shape up appen bara låga kalorier, ätit vegetariskt. ätit mera kött. det e så krångligt att få med en hel familj på dessa måltider.. och ska jag laga åt mig blir det dubbelt upp. jag håller ofta mina "dieter" men så fort jag går upp i vikt av dom tappar jag suget,, 

ps förlåt att jag låter negativ, känns bara som jag e totalt utbränd, och för fet och korkad för att kunna gå ner i vikt.

Kan tillägga att efter första barnet tog det några  år innan jag kunde gå ner i vikt, gick då ner 17kg på ett år, jag tränade inte alls, jag var ute och gick, cyklade, drack grädde och kaffe som bara den, dock inge choklad eller socker av något slag (glass fikabröd,chips,godis har jag inte ätit sen jag var gravid) inge bröd åt jag heller bara knäckebröd, men knappt mat heller, var nykär och kilona rasa och jag var så glad över min nya vikt.. sen höll jag den ett år, sen vart jag gravid igen och det är dom kilona jag försöker få bort nu.

Har försökt den gamla dieten men inte funkar den heller...
    Jag förstår att det känns jobbigt men jag tror du måste sätta dig ner och prioritera dig själv.
    Jag tränar aldrig på gym, utan jag springer på morgonen innan min man åker till jobbet och då får han ta hand om barnen.
    Sen kör jag lite hemmaövningar (inte zumba, men annat som jag hittat på youtube) och går promenader eftersom jag är föräldraledig.

Om du går en timme på morgonen och sen kör din zumba så kommer du att gå ner i vikt OCH må bättre psykiskt.

Glöm inte bort att du är VIKTIG. Du är dina barns mamma (de har bara en) och det är viktigt att du mår bra.
Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!