• astro

varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!

Läs "Matrevolutionen", kanske boken kan ge dig ett hum och vad som sker i/med just din kropp ts.

Spontant när jag tittar på din meny känns den väldigt låg på protein. 

• astro
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-07 20:59:06 följande:
    oj hmm skrev inte ner dags menyer då utan läste på lite olika. men så här såg en ungefärlig dag ut.

åt ägg  & bacon till frukost och kaffe och grädde självklart.

mellanmål bara kaffe och grädde.

lunch: kotlett champinjon, sås, kaffe och grädde

mellanmål keso och advokado

middag, zuccini lasange, köttfärs,tomatsås,grädde,zuccini,kryddor, och massa ost.

efter klockan 18 åt jag ingenting

var hungrig hela tiden. jag åt massa fett och massa kött. blev helt enkelt aldrig mätt bara.. och gick upp i vikt i stället. och då drack jag inge dricka eller choklad kan jag tillägga, heller ej frukter, och enbart lite med grönsaker.

Hmm ... nu ser jag ju inte mängderna här men menyn låter grundläggande helt ok. Om det här är allt du åt fick du inte i dig kolhydrater och jag begriper inte hur du kunde gå upp i vikt.

Hungrig kan man vara i början, poängen är att man ska äta sig mätt även om det går åt mycket mat under omställningstiden. Att du "aldrig blev mätt" utan var hungrig hela tiden är oroande. Antingen åt du tokigt små portioner eller så var det för lite fett i maten (fast som sagt menyn låter ok), eller också är det något galet med hur du registrerar mättnad - det är dock något som normalt går över om man äter LCHF, och det på kortare tid än två månader.

Kanske åt du helt enkelt för lite? Men hur 17 du kunde gå upp i vikt då, det begriper jag inte.
    Alternativt fanns det smygsocker i maten, t ex i tomatsåsen, såsen. Du kan också vara känslig för mjölkprotein, något som kan märkas om man får i sig mycket grädde (vispgrädde brukar vara ok) eller mjölk.

Men underligt är det faktiskt. 
  • astro

Var det grädde eller vispgrädde? Det finns kolhydrater i bådadera, inte i mängder men om det inte var en pytteliten slatt du tog i kaffet så fick du i dig mer än de fem gram/dag du räknat med.

Spelar ingen större roll i sig men kanske kan du ha missat andra intag också. Det borde dock fortfarande inte ha räckt för att sabotera viktnedgången, för det krävs det oftast ganska rejäla missar (i stil med "glömde nämna en och annan frukt" eller "drack mjölk till maten").

Att du inte dricker är ingen förklaring ... det är inte nyttigt (och ännu mindre nyttigt är det på LCHF eftersom den maten ofta är vätskefattig) och det kan peka på obalans i kroppen, bl a saltbrist kan resultera i att man inte blir törstig.
    Nå, det är något att börja med, i alla fall. Jag tycker att du ska skaffa Resorb och dricka en Resorb brustablett i ett stort glas vatten (3-4 dl) varje morgon, och se vad det gör. 

• astro

Ts, jag tycker att du låter ganska aktiv ändå.

Träning må vara nyttigt men särskilt bra viktnedgångshjälp är det inte. Då måste man träna väldigt hårt och det hinner/orkar inte de flesta, särskilt inte de med småbarn.

http://www.kostdoktorn.se/enbart-traning-leder-inte-till-viktnedgang/

Vad angår kalorierna i en kopp kaffe alternativt ett äpple:

Kalorierna i äpplet kommer från fruktsocker. Fruktsocker ger långvarig blodsockerpåverkan, något man vill undvika, särskilt om man ska ner i vikt.
    Kalorierna i kaffe med grädde kommer från fett, mjölksocker och mjölkprotein. Det ger viss, men inte alls lika stor, påverkar på blodsockret. Är det riktigt fet grädde (vispgrädde) är påverkan minimal om man inte är överkänslig för mjölkprotein.

En kopp kaffe med fet grädde är alltså ur viktminskningssynvinkel att föredra, oavsett kostmodell.

Äpplet, som bara ger fruktsocker och vatten och lite ynka vitaminer (mycket lite om det är ett industriodlat äpple, mer om det är ett "hemgjort" äpple), kan man däremot gott hoppa över. Vill du äta grönt, ät en liten bladsallad med vinäger eller en halv avokado istället. 

• astro

Tänkte lite på detta med den frånvarande törsten och ts allmäna livsbeskrivning.

Långvarig stress och/eller dålig sömn kan orsaka att kroppen överproducerar kortisol, och det gör det riktigt riktigt svårt att tappa kilon.
    Mineralbrist kan vara skälet till bristen på törst.

Förslag:

En Resorb varje morgon i ett rejält glas vatten.
    Ett bra "varje dag" tillskott av vitaminer och mineraler.
    Ev en extra tablett krom och en tablett järnbrus varannan dag.
    Rosenrot

Håll hårt på detta i tre veckor och se vad det gör för skillnad. 

• astro
    Anonym skrev 2012-06-09 15:17:04 följande:
    Resorb är vätskeersättning som man absolut inte ska dricka dagligen! Ska endast drick när man behöber det, dvs vid sjukdom eller om man druckit alkohol.
    Det är absolut inte det minsta farligt att ta en Resorb varje morgon i några veckor, förutsatt att man inte har en allvarlig njursjukdom!

Resorb återställer vätska- och saltbalansen i kroppen. Får man i sig för lite salt (vanligare än folk tror) så mår kroppen inte bra alls, den får svårt med vätskebalansen bl a. Ett vanligt symptom är återkommande huvudvärk, särskilt under eftermiddagen.
    Baginbox skrev 2012-06-09 16:45:54 följande:
    Nej. Äpplets socker är inte enbart fruktos. Det är mer sackaros, dvs fruktos och glukos. Blodsockrets inverkan på fettinlagring väntar ännu på belägg. Det finns ännu inget som visar på skillnad mellan olika makronutrienters fördelning, avseende viktnedgång utan det är fortfarande energiintag vs energiuttag som avgör viktminskning.
     Även om man bortser ifrån insulinets inverkan på fettinlagringen kvarstår följande: "Mat" som tillför socker+vatten orsakar blodsockersvängningar och därmed ökad hunger, däremot ingen mättnad.

Och jo, det finns i och för sig många studier som pekar på att det spelar en väldig roll vad man äter och inte bara energimängden.
    Du hittar några fina exempel här:  http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/#viktnedgång
    Anonym (tjockis) skrev 2012-06-09 15:13:42 följande:
    Ja stressad är jag jämt samt sover dåligt så kan ju vara därför jag har svårt att gå ner i vikt.. Vad är resorb?
    Vätske/saltersättning som sagt.

Skulle föreslå att du testar en "mineralkur" som t ex den jag föreslog tidigare. Försök gärna få lite mer egentid också eller åtminstone lite extra sovtid.
    Att simma är bra också. Mycket avstressande.
    Långtidsstress är som sagt väldigt skadligt och gör det svårt att gå ner i vikt, särskilt för kvinnor. 
Svar på tråden varför går jag inte ner i vikt??? hjälp mig!!