• Anonym (bökig)

Hur tar ni er iväg med spädbarn?

Jag lyckas inte passa tider, ibland inte ens ta mig hemifrån med min 2 mån bebis. Har jag preppat allt är hon ändå hungrig när vi precis ska gå, och efter maten måste hon vila och rapa 30 min för att inte kaskadkräkas. För att åka barnvagn måste hon somnat för att inte skrika (och då behöva mat-blöja-mat-rap-vila) och det går inte att förutspå när hon sover, sele går bara att sätta henne i när hon är trött. När vi har hittat en rutin så förändras hon. Och om allt är som det ska kommer ändå en bajs när vagnen passerar ytterdörren.

Hur gör ni för att passa tider och öh ta er ut med minismå??

• Svar på tråden Hur tar ni er iväg med spädbarn?
  • Anonym

oftast är det en själv som sätter gränserna. Sen om man har felara barn måste man ju ut lämna på skola/dagis. Jag har sex barn och har aldrig haft problem att komma ut.  Vet jag att jag måste ut så ser jag till att bebisen är mätt och rapad innan. Tror inte man ska göra det så komplicerat.

• Mariohn

Jag hade också alltid problem med det där. Man kan planera och planera och mata och byta och ändå kan man inte värja sig mot att bebisen bajsar/blir hungrig igen/får ont i magen precis innan det är tid att åka. Men det är ju så det är och de flesta har överseende med att man är lite sen när det handlar om spädbarns behov. 

• Anonym

Man kan göra det mer komplicerat än det är. Jag har haft 2 friska och ett funktionshindrat barn (det yngsta) och trots det har vi tagit oss ut och kunnat passa tider.
    Man behöver inte hälften av alla grejer man som förstagångsförälder släpar med sej, man dubbeljobbar och nojar över struntsaker och jagar upp bebisen av den anledningen. Slappna av, förenkla och ge dej iväg. Det kommer att gå jättebra!

• Dr to be

Vår dotter är 11v och hittills har vi alltid lyckats ta oss ut och kommit i tid om vi har någon tid att passa.
    Hon är kanske ett lätt barn vad vet jag. En del i det hela är nog att hon tycker om att åka både bil och vagn och att hon väldigt sällan sover på dagen - hon är ovanligt pigg... Maten är aldrig heller något problem tack vare att hon äter både ersättning och bröstmjölk. Om det "passar sig" så ammas hon och får ersättning varje måltid. (detta då hon hade långdragen gulsot som nyfödd och behövde tillmatas- mkt mat hjälper till att bli av med den gula- och efter gulsoten var hon van att äta mer än vad jag har i brösten). Är vi någonstans där amning är lite krångligt att genomföra får hon enbart ersättning och det är lätt att ge i vagnen och bilen. Hon har inte heller problem med magen och "tvinga" henne att rapa går inte. Hon rapar när hon är redo.

Vi har dock rutiner på vardagen hon och jag. Vi går upp kl 08 när hennes pappa går till jobbet. Då tvättar jag av henne och klär på henne . Ger henne mat om hon vill ha. Klär på mig själv medan hon ligger vid babygymmet och pratar och efter det äter jag frukost. Efter frukosten fixar jag det sista med mig själv. I normala fall är vi båda klara (mätta och påklädda) och redo för dagen.

• Dr to be

I normala fall är vi klara kl 09... Ska det stå i sista meningen.

• Virus85

Jag har inte heller de problemet när jag vet att jag har en tid vid typ 11 så ser jag till att hon äter vid 7 sen vid 10

Hon äter var 3 e timme ungefär

• Madick

Vad jag kommer ihåg tog vi oss iväg så vi passade tider, iaf andra barnet, hade ju inget val, den stora skulle ju iväg på dagis (15 tim), ha sin mat osv. Däremot kommer jag ihåg hur DRYGT det var just runt 8v ålder, inget dög. Då impulsköpte jag en bärsjal och den gjorde underverk!

Med första kan jag inte komma på att vi hade såna problem, men det kanske var för att vi inte direkt hade några tider att passa utan skulle vi iväg så tog vi det när det blev liksom.

Om du har en tid att passa t.ex. kl.9 och du har packat klart allt i förväg så kan du prova att mata innan hon säger till att hon är hungrig så det blir lagom tajming tills ni ska gå att allt är klart med rapning, blöjbyte osv.

• Anonym

Jag har tvillingar och är den som alltid kommer i tid till kompisfikor, föräldragrupp, bvc, osv. Man får organisera och planera helt enkelt. Gör man det krångligt så blir det krångligt och stressar man upp sig så känner barnen det och då är det som förgjort!

• Anonym

Jag har en 3åring och tvillingar och jag ser till att ha väskan packad hela tiden tar jag sedan nåt ur väskan så är det första jag fyller på när vi kommer hem igen. Vet jag med mig att det kan bli jobbigt att komma iväg så ser jag till att vara klar innan men oftast funkar det bra med fasta rutiner sen har mina barn inte mått dåligt av att få skrika lite i vagnen medan man gör klar rästen. Kanske mer att du tycker det är jobbigt om det är första barnet och du fortfarande är osäker?

• Anonym (oförstående)

Jag hade aldrig problem att komma iväg när mitt barn var spädis. Då var det ju lätt. Det hände väl någon enstaka gång att det blev en bajsblöja eller överraskningskräkning precis när vi skulle gå, men då var det ju bara att byta blöjan eller kläderna och så ut genom dörren. 

Jag förstår inte riktigt det där med att ditt barn behöver vila efter maten? Kan den inte vila i vagnen då? Matar du bara hemma?

Jag saknar tiden när bebis var liten och i reseformat. Nu är bebis inte bebis längre och nu börjar det bli bökigt. En 1½-åring som packar upp allt man packat och slänger sig på golvet i raseriutbrott känns svårare än att byta en blöja på en spädis... 

Svar på tråden Hur tar ni er iväg med spädbarn?