Inlägg från: Kjellgren |Visa alla inlägg
  • Kjellgren

Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?

Det finns inget självklart samband även om man tycker att det låter rimligt att barn är tidiga med båda tanduppsättningarna.

Enligt min erfarenhet (> 10 år med allmäntandvård) har många barn som får sina permanenta tänder tidigt även fått mjölktänderna tidigt men vad jag vet finns det inga studier som stödjer det. Dessutom händer det att "sena" barn ändå tappar sina mjölktänder tidigt och tvärtom. Med andra ord inbillar jag mig säkert att jag sett ett samband.

I min släkt har vi varit tidiga med tänderna, runt 2-3 mån ålder och mina bröder föddes med flera tänder. Nu är det bara min barns tandväxling jag har koll på, inte mina bröders, men barnen fick itne sina permanenta tänder tidigare än genomsnittet.

• Kjellgren
    LakLak skrev 2012-06-08 10:40:04 följande:
    Det är väldigt ovanligt att man saknar anlag för permanenta tänder, och detta upptäcks enkelt vid en röntgen.
    DIn dotter kommer inte att få gå utan tänder då mjöktänder kan sitta ruggigt länge om man bara sköter tandborstningen ordentligt. Jag är snart 26 och mina mjölktänd sitter fortfarande fast ordentligt. Pappa fick om jag inte minns fel dra ut sina mjölktänder(han hade iaf inga gluggar innan ingreppet) för att ersätta dom med inplantat - i 45års åldern. Så du kan vara helt lugn.

Anledningen till att man tappar sina mjölktänder i barnåldern är just för att vuxentänderna puttar bort mjölktänderna. Det är detta som gör att man kan ha både sina uppsättningar av tänder samtidigt, vuxentänderna har helt enkelt växt ut snett och inte puttat bort mjölktänderna.
    I Sverige räknar man med ca 8-10% saknar anlag för en eller flera permanenta tänder (visdomtänderna borträknat).

Ibland sitter mjölktänderna kvar länge men ofta, och ingen vet varför, försvinner rötterna ändå med tiden och mjölktanden blir lös. Det är ganska ovanligt att ha kvar mjölktänder  upp i 50-årsåldern men den äldsta jag tagit bort en mjölktand på var över 80 år.

Idag planerar man ofta inför framtiden på de barn som saknar flera tandanlag. Kan man tex undvika implantatbehandling senare i livet genom att redan som barn ge tandställning så väljer man oftast det om det går pga bettyp etc. 
  • Kjellgren

Frågan har gnagt i mig - jag hittar ingen forskning som handlar om ett samband mellan att få tänder tidigt och att tappa dem tidigt. Kanske för att det saknar all klinisk betydelse om inget syndrom föreligger.

Detta hittar jag i min gamla lärobok i pedodonti (min snabböversättning): det synes finnas ett litet samband mellan normal  eruptionstid för primära tänder och faktorer såsom skelettal mognad, kroppslängd eller psykomotorisk mognad hos barnet. _ En genetisk influens har visat sig när det gäller en familjär trend med tidig eller sen eruption (dvs tandframbrott).

Det konstateras också att caucasians får sina mjölktänder senare än andra men att trenden går mot tidigare tandframbrott även för dessa. 

Alltså - kankse föreligger ett samband och kanske gör det det inte. Och det blev man ju inte klokare av... 

Svar på tråden Få tänder tidigt, tappa dem tidigt?