• Consan1985

Röd och om runt tauering efter 6 dagar??

Hej. Som rubrik lyder så har jag gjort en tatuering på hela biceps och axel förra Torsdagen. Fjällar och tappar skorpor än men längst ned vid biceps är jag röd och väldigt öm.. Är den infekterad?? börjar bli orolig nu då det varit i en vecka.. har tvättat och skött om den 3-4 gånger om dagen med parfym fri tvål och Bepanthen.

Bild: i.imgur.com/sTUYn.jpg

• Svar på tråden Röd och om runt tauering efter 6 dagar??
  • mollo

tror det beror på vart den sitter. jag har 4 tatueringar och den som sitter vid nyckelbenet tog ett tag. den var röd i typ 9 dagar och jag hade världens blåmärke runt den länge. det är väl ett känsligare ställe där. får du infektion får du oftast feber och har jätte ont. väldigt svullen...

• industry1985

Vad händer med min tatuering?? Gått 9 dagar nu och det har blivit ett köttsår :( kommer det bli ett fult ärr där nu?

• Alexiandra

Den där huden mår inte bra. Gå till din läkare på vårdecentralen! (Får du feber sök mer akut)

• industry1985
    Alexiandra skrev 2012-06-10 10:24:08 följande:
    Den där huden mår inte bra. Gå till din läkare på vårdecentralen! (Får du feber sök mer akut)
    oh är det så illa :( helvete dååå detta är bara min andra tatuering. den första blev hur fin som helst och jag har skött båda lika väl . varför blev denna såhär
  • Alexiandra

Otur, andra färger, sämre sterilisering, underliggande infektion där tatueringen gjordes - finns en massa olika anledningar. Eller en allergi. Tyvärr visar sig allergier inte första gången man möter ämnet. Så teoretiskt kan du vara allergisk mot färgen.

Men då du dels uppvisar tecken på infektion och har fått ett sår, och huden inte ser ut att må helt bra så är det bättre söka läkare i tid än att avvakta. Behöver inte alls vara så (men det går ju inte lova såhär över nätet) illa eller så krångligt utan kan räcka med antibiotika t ex.

• industry1985
    Alexiandra skrev 2012-06-10 10:54:46 följande:
    Otur, andra färger, sämre sterilisering, underliggande infektion där tatueringen gjordes - finns en massa olika anledningar. Eller en allergi. Tyvärr visar sig allergier inte första gången man möter ämnet. Så teoretiskt kan du vara allergisk mot färgen.

Men då du dels uppvisar tecken på infektion och har fått ett sår, och huden inte ser ut att må helt bra så är det bättre söka läkare i tid än att avvakta. Behöver inte alls vara så (men det går ju inte lova såhär över nätet) illa eller så krångligt utan kan räcka med antibiotika t ex.
    ok bör man åka till en närakut då eller avvakta tills i morgon och boka tid på vårdcentralen.  Första sittningen gjorde vi bara linjerna över hela armen och dom läkte hur bra som helst. Nu andra gången skugga vi ju och ALLT som är skuggat ser hemskt och otrevligt ut .. Har en sittning kvar där den ska färg sättas. Min vanliga tur att det alltid ska bli komplikationer..
  • Alexiandra
    industry1985 skrev 2012-06-10 11:05:02 följande:
    ok bör man åka till en närakut då eller avvakta tills i morgon och boka tid på vårdcentralen.  Första sittningen gjorde vi bara linjerna över hela armen och dom läkte hur bra som helst. Nu andra gången skugga vi ju och ALLT som är skuggat ser hemskt och otrevligt ut .. Har en sittning kvar där den ska färg sättas. Min vanliga tur att det alltid ska bli komplikationer..
    Färgsätt inte innan huden är helt läkt och lugn.

Om du inte har feber eller väldigt ont eller "allmän sjukdomskänsla" så kan du boka tid på VC imorgon.
  • industry1985
    Alexiandra skrev 2012-06-10 11:30:16 följande:
    Färgsätt inte innan huden är helt läkt och lugn.

Om du inte har feber eller väldigt ont eller "allmän sjukdomskänsla" så kan du boka tid på VC imorgon.
    Okej. nä ingen feber, dock bara ont i halsen (litegrann) Ser också att det är ärrbildningar överallt där han skuggat med gropar lite är och var. Färgen är närmare grå än svart och min hudfärg emellan osv ÅÅÅH det ser så fult ut Är så besviken och ledsen..

• industry1985

Bränner och svider när jag smetar på salva .. Nää detta blir nog min sista tatuering :/ 

• mollo

Aj aj. Det där ser inte mysigt ut. Bättre att söka läkare nu än att vänta. Lycka till!

• ThaGirl

Sådär såg en av mina tatueringar ut på skuggningen. Jag fick smörja med kortison salva och sen vad det bra.  Jag har gjort 2 nya sen dess och dom var där inget fel på. 

Det fanns 2 alternativ till varför jag fick det. Antingen tålde jag inte färgen...Eller så hade tatueraren blandat ut svart färg med vanligt vatten, vilket man inte får med tanke på bakterier.   

Svar på tråden Röd och om runt tauering efter 6 dagar??