• I Walk The Line

Han har ingen diagnos!

Ville bara tacka för svar förut och klargöra lite saker om det är någon annan som undrar sen.
    Vår son fick alltså ingen diagnos. Och frågeställningarna jag hade var ju hur en utredning går till och även om vissa diagnoser. 
    Utredningen gjordes pga att vi gjorde en egenanmälan. Och den gjordes inom autismspektrat. Psykologen kommer från en annan kommun - stockholm

Bipolär diagnos kan man ej ge till barn i sverige, det gör man bara i USA. (Hade funderingar kring det oxå)  

Det var en psykolog som träffade vår son, 10 år, hon träffade honom två gånger i skolan då hon samtidigt intervjuvade fem lärare och sen intervjuvade hon oss föräldrar hemma.  

(Så det måste alltså inte vara fler än en psykolog, och som hon sa - eftersom vi fått en RIKTIG autism/asperger utrdening så tar det så fort) 

Testen hon gjorde var
    WISC-IV
    Rey Complex Figure Test
    STREET closure test (fragmentiserade bilder)
    1 händelsebild
    Deweys historier
    LEAS-C (LEvels of Emotional Awarness Scale for Children)
    Ordflödestest (normer: Carlsson)
    Jag Tycker Jag Är
    "Viktiga personer för mig" (kartläggning av barnets sociala nätverk   

Bedömningen är att vår son är en helt vanlig nioåring, men med ångestproblem. Som ska utredas av BUP.
    När vi talar säger psykologen att hon ser autistiska drag, mem det är inget hon skriver ner. 
    Hon avfärdar autisktisk spektrum helt pga att sonen inte har problem i skolan och därför blir det inte ett funktionshinder.

Jag, mamma, har asperger, bipolär, generaliserat ångestsyndrom, social fobi.

Vår son fick alltså ingen bunt med papper där det står hans "svårigheter" (förutom motoriska problem, vissa aspekter av den visuella perceptionen, något lägre arbetsminne, lägsta indexresultat  på snabbhetsindex,)
    Han får mycket högt på perceptuellt funktionsindex, bildkategorier.
    Skriver inte ut mer här men hur som så fick vi ingen jättebunt med papper där det står han problem.

Däremot fick vi massor med text vad vi föräldrar gör fel, framförallt jag då som har dessa diagnoser. Jag blev så ledsen till slut att jag frågade om allt bara satt i mitt huvud? Ja, kansek det blev svaret. När jag sa att allt detta inte stämde då jag aldrig nånsin skulle diskutera eller överföra något av mina sjukdomar på barnen så vände hon sig ifrån mig och talade direkt till min man, över huvudet på mig. "Det är bäst att du talar med er son om detta och inte din fru, då jag inte tror hon kan hantera sina känslor"

Jag mår mycket dåligt nu och känner att detta helt och hållet är mitt fel, att det är jag som inbillat mig, överfört och bara är kass som mamma. Min man försöker intala mig att det inte är så, att han ser ju oxå bekymmren, men som psykologen sa - hon är proffesionell och kan detta och hon ser detta, så så är det.   

Skriver lite av det hon påpekade av mina/våra brister:

-Föräldrarna ser "problem" då de har för höga förväntningar
    -Han triggas av föräldrarnas oro
    -Negativa känslor hos sonen kring skolan förstärks av mamman då hon lider av generaliserat ångestsyndrom
    -Föräldrarna ger sonen ständiga överkrav, så han ser sig själv som dålig i mycket
    -Föräldrarna ser sonen som ett barn med stora problem, som inte finns
    -Mamman måste sluta läsa in så mycket av hennes egna tankar och känslor hos sonen
    -Det belastar sonen med mammans allvarliga diagnoser och att hon jämför dem med honom
    -Det är belastande nog i sig för barn att växa upp med en förälder med allvarlig psykisk sjukdom
    -Sonens sätt att resonera kring sina "symtom" tyder oxå på att han ägnar tid hemma åt att prata i "sjukdoms-termer" om sig själv.
    -Föräldrarna har inga positiva skolerfarenheter och överför de dåliga erfarenheterna till sonen           

Detta är så långt ifrån oss som man kan komma.
    Och att hon läst in detta i oss skrämmer mig. Då det mesta är ren och skär lögn, resten är antaganden.
    När jag påpekade det sa hon bara att pga min asperger så fixerar jag mig vid att han har as när det egentligen är så att jag har sjukdomaliserat honom eller något liknande.

Jag är så ledsen, och jag vill bara be om ursäkt att jag ens skrivit här om honom, då det inte var honom det var fel på..

Tack ändå för ert stöd.

☆♥☆Mamma till världens finaste pojke -02 & flicka -04☆♥☆
  • Svar på tråden Han har ingen diagnos!
  • Wimlan

Men det finns fler psykologer och läkare... Förstår att du är kränkt och ledsen och det har du all rätt att vara! En sund reaktion från fin sida. Hoppas du kan släppa taget om den här oprofessionella psykologen, låta det bero ett par veckor, kanske månader och sen ta tag i det igen. Då kan du ta kontakt med någon på föräldraföreningen och få tips om seriösa utredare med specifik autismkompetens. Vi har fritt vårdsökande i Sverige. Ge inte upp och låt inte den här dåliga människan "bygga bo i ditt huvud". Fint att din man stöttar dig och glöm inte att vi är många, väldigt många, som delar dina erfarenheter av tråkiga bemötanden i din situation. Kram till dig...

• cruz

Men stackars dig. Det låter inte klokt tycker jag. Du, vi har tvillingar som är fem, den ena fick autismdiagnos som tvååring. Den andra blev avskriven. Vi har dock fått besöka BUP några gånger pga sonen som inte har diagnos för han har endel ångestproblem och är väldigt svår på olika sätt. Vi har alltid blivit så vänligt bemötta av psykolog och kurator på BUP och vi har blivit erbjudna utredning på sonen igen om vi vill ha det. Ibland har jag kännt mig som en förälder som försökt hitta diagnos till mitt barn och som förstorat upp problem etc, men aldrig någonsin att personalen på BUP har givit mig ett sådan bemötande som du fick. Det har tvärtom varit fantastiska och stöttat oss föräldrar och försökt hjälpa oss på alla sätt. Inte snackat en massa skit om att vi projicerar vår känslor på honom och bla bla. Jag tycker att det verkar oproffsigt av psykologen att gå på så där. Det var väl för tusan inte dig utan din son som spykologen skulle uttreda.

• cruz

psykolog inte spykolog menade jag (fast det sista kanske var mer passande i detta fallet).

• I Walk The Line

Tack för era svar.
    Jag känner mig väldigt kränkt av henne och jag och mannen sa det oxå att det kändes som om hon utredde mig och inte sonen.
    Hon sa att vi kunde be om second opinion men att det skulle bara bli jobbigt för vår son och skulle inte leda något vart. Hon hade ju redan pekat ut de bekymren som fanns nu.
    Jag vet inte om vi orkar det, eller om JAG orkar det. Är bara ledsen nu då allt känns som mitt fel :(
    Men Bup ska vi ringa till sen då han måste få hjälp med sin ångest.

Tack igen

• cruz

Ja börja med BUP och er sons ångest. Jag tycker det är jättebra med den hjälpen som det går att få där åtminstone.Varför skulle din ångest påverka din sons trivsel i skolan menar psykologen?Jag har också generliserat ångestsyndrom men det påverkar inte alls mina barns förskoleupplevelse på något sätt. Om jag oroar mig över något på dagis så tar jag upp det med personalen. Jag håller inte på att älta min oro inför barnen.

• I Walk The Line

Jag har ingen aning om vad hon menar!
    Jag går inte och oroar mig framför barnen? Speciellt inte om skolan då jag gillar skolan. Allt var bara helkonstigt!
    Jag sa oxå till henne att jag går ju inte och oroar mig eller har ångest hela dagarna. Då sa hon "jo, om man har den svåra diagnosen som GAD är så har man ångest ungefär konstant, allt är lixom svart"
    Jag vet inte vad hon tror egentligen men jag har inget förtroende för henne längre!

• pcalma

Min dotter fick diagnosen bipolär sjukdom (dock felaktigt och den är nu ersatt och borttagen) när hon var 4,5 år! Hon är 8 nu.

• I Walk The Line

Ja jag läste det på din blogg tror jag det var. Och jag sa det till henne att jag "kände" en som hade bipolär diagnos på sitt barn. Hon sa då att det kunde inte stämma alternativt att det var en amerikansk läkare som satt diagnosen.. Jag förstår inte..

• pcalma

Läkaren konsulterade med Håkan Jarbin i Halkands län landsting. Han är expert på barn med bipolär sjukdom. Han träffade dock aldrig Matilda.

• I Walk The Line

Gubben och jag pratade om detta med second opinion och han vill att vi får en sån, men jag vet inte (vet ingenting just nu känns det som) för psykologen sa att det inte kommer leda nån vart utan bara bli jobbigt för sonen för de nya utredarna kommer läsa hennes utlåtande och där står det svart på vitt att det mesta är mitt fel.
    Då kommer ju dom få samma syn på saken.. Eller, hur går det till?

Hjälp oss, snälla ?

• I Walk The Line

Och hur går det till hos BUP? Gör de en utredning?
    Sist vi hade kontakt med dem så ville de inte ens träffa sonen, de ville inte göra utredning utan de kunde bara hjälps oss genom att träffa oss föräldrar och ge oss råd en gång.
    De måste väl utreda nu om han har GAD?

Det känns som om vi sitter fast, med en son som mår skit och sjukvård som skyller allt på mig. Jag vet inte hur vi ska göra :(

• cruz

Usch, vilken besvärlig sits ni har hamnat i. BUP i vissa kommuner utreder autism men jag tror det kan vara lite olika. Er BUP verkar ju inte vara så villiga att utreda eftersom de skickar en psykolog från Stockholm. Kan ni gå via neurolog? Din pojke hade ju vissa perceptuella och motoriska avvikelser (som för övrigt är vanligt inom autismspektrat). Eller kan ni gå via skolsköterska, skolläkare? Eller om du kontaktar en barnläkarmottagning privat som kan remittera vidare. Eller kör själva utredningen privat via prima barn eller något (fast det kostar ju pengar förstås).

Vet du om man sätter GAD diagnoser på barn?

• pcalma

Second opinion innebär att ny utredare gör OM och gör NYTT för att se med egna ögon! Jag tycker ni ska göra det!
    Allt blir mkt tuffare för sonen utan diagnos om han egentligen borde ha det!

• I Walk The Line

Tack, igen, för era svar!
    Nu har andra läkare fått upp ögonen för detta och det pratas om anmälningar och annat då denna psykolog gjort en massa fel så jag kan inte skriva mer.
    Skulle behöva ta bort denna tråd, om det går?
    Tack igen

Svar på tråden Han har ingen diagnos!