vart sparar man sina pengar bäst?
vart eller hos vilken bank sparar man sina pengar bäst?
alltså vart växer pengarna mest osv...
vart eller hos vilken bank sparar man sina pengar bäst?
alltså vart växer pengarna mest osv...
Tass
Något förenklat:
Möjlig hög avkastning ger också stor risk att förlora pengar
Hög tillgänglighet ger lägre avkastning.
Söker du låg risk och inte har jättesummor så kolla runt bland bankerna med bankgaranti och kolla vilken som ger bäst ränta. Det skiljer sig inte många tiondels procentenheter mellan de olika bankerna.
Jag gillar och är nöjd med www.collector.se
Helt okej ränta och säker.
Jag spar på Hoistspar eftersom de både har Statlig insättningsgaranti och 3,15% ränta på sparpengarna från första krona. Du har även obegränsat med uttag (överföring till ditt konto).
Kom tillbaka efter 10 år så ska jag berätta vilka aktier du skulle köpt. Skämt åsido, det beror på vilken risk du är beredd att ta, när du behöver dina pengar, om du kan undvara dom under en längre tid osv.
Jag brukar rekommendera Svea Direkt http://www.sveaekonomi.se/privat/spara .
Det har vi haft som buffertspar tidigare, men då var räntan över 5% så det var några år sen!
Men de omfattas av den statliga garantin, det finns inget minimibelopp och det kostar inget. Man anmäler ett konto dit pengarna överförs om man gör uttag. Räntan per idag är 3%.
Hoistspar hade jag inte hört talas om tidigare men de verkar funka som Svea. Ränta på 3,15% men kräver e-legitimation.
Att spara sina pengar genom att köpa guld eller köpa silver är mitt tips. Där ligger pengarna och växer samtidigt som att det inte är speciellt lätt att komma åt dem eftersom man då måste sälja.
Då låter man kanske bli allt det onödiga för att man inte besvärar sig att sälja sina metaller för att köpa något som egentligen inte behövs och är väldigt onödigt Och man väljer då vad man vill lägga de pengarna man har över på.
Banken SBAB har bra ränta i jämförelse med andra banker. Den borde vara ganska trygg eftersom att den är statligt ägd.
Även om man hittar den bästa räntan en bank kan ha så räcker den sällan för något annat syfte än att spara. Att leva på räntan går inte hur mycket du än har sparat ihop. Då måste pengarna investeras istället.
Själv har jag tänkt flytta över till Blue step, 4% ränta med 6 fria uttag/år givet man sätter in ett större kapital än 20 000 kronor. Som betalbank rekommenderar jag okq8, 3.25% tillgodoränta, 1% payback på alla köp, gratis visa samt en kredit på korten, som jag visserligen aldrig ämnar använda men likväl.