• minkamp

Lchf kladdkaka, kan någon hjälpa mig???

Hejsan!
    Jag gjorde denna kladdkaka igår, supergod och lchf:

200g Mörk choklad
    200g Smör
    4st Ägg
    4msk Grädde

Jag skulle behöva hjälp att räkna ut hur mycket kolhydrater i den, kan någon vänlig själ hjälpa mig så är jag väldigt tacksam!
    Ströade även formen med lite kokos, men det var ju så lite så det räknar jag inte.

Snälla hjälp mig!
    Kolhydrater i hela kakan alltså :)

• Svar på tråden Lchf kladdkaka, kan någon hjälpa mig???
  • minkamp
    tarux skrev 2012-06-08 09:08:36 följande:
    hur mörk är chokladen? alltså vilken kakaohalt har den?
    70%, glömde skriva det :)
  • minkamp
    tarux skrev 2012-06-08 09:12:50 följande:
    så här ser det ut om du använder det här verktyget (minmat.net) och räknar på ett ungefär

Blir det dära alltså per 100g?
    Inte så jävla lchf då m a o?!
  • minkamp
    tarux skrev 2012-06-08 09:21:43 följande:
    det är hela kakan. hela kakan består till 18% av kolhydrater. om du vet hela kakans vikt kan du enkelt räkna ut hur många gram kolhydrater 100 g kaka innehåller 
    Du är en stjärna, tack för hjälpen!
    Kan man dela just de 18% i antalet bitar kakan delades i? Mao 8 bitar?

Skratta inte åt mina mattekunskaper nu..... :-P
  • minkamp
    Chrome skrev 2012-06-08 09:30:25 följande:
    Om kakan innehåller 18% kolhydrater innehåller varje bit också 18% kolhydrater. Varje liten smula innehåller också 18% kolhydrater.
    Tack för du svarade, men tyvärr har du där nog fel.
    Klart man måste dela upp i %/100g?
    Det där är somsagt hela kakan...
  • minkamp
    tarux skrev 2012-06-08 09:33:34 följande:
    12.5% är 1/8 av kakan så en portion innehåller 2.25% kolhydrater, 0.625% proteiner och 9.25% fett. Med andra ord helt LCHF godkänd
    Tack för svaret, I get your point! :)
  • minkamp
    MajaVira skrev 2012-06-08 09:50:27 följande:
    Det går inte att dela procent på det viset!

Tex, om du tar en snaps där flaskan är 70 cl och 40% alkolhol, är det ju fortfarande 40% alkohol om du häller upp 4 cl.
    Men blir det inte så att den räknar ut att jag ätit hela kakan i ett nafs då med de där 18%, de är väl på hela kakan.. alltså 18kh / full kaka, så då måste jag ju dela 18 med 8(bitar) för att få ut vad EN bit har för kolhydratladdning?
    Inte så jag slukar hela kakan, även om den är försvinnande god ;o)
  • minkamp

Matar man in (jag höftar) den vikten av allt man äter per bit, så blir ju kolhydratantalet mindre, lchf.. det ska det ju inte bli om det är enligt era procent?

• minkamp

Hur hade ni gjort om ni skulle gjort om ni bytt ut chokladen HELT mot kakao? Ökat på smöret o sukrinet? (i receptet är det 1dl, glömde skriva det)?
    Hur göra?

Ett annat recept:
    2 ägg
    1 dl sukrin
    1 dl kakao
    2 dl mandelmjöl
    125g smör, smält & något avsvalnat
    1krm salt
    1 tsk bakpulver
    1 tsk ekologiskt vaniljpulver

Vad tror ni? Hur mycket kolhydrater i denna?

• minkamp

Om ni skulle gjort om detta recept till att endast använda kakao (ej chokladen) och justera ex smöret o sukrinet för konsistensen/sötman, hur skulle ni göra då?

200g Mörk choklad
    1dl Sukrin
    200g Smör
    4st Ägg
    4msk Grädde

HELP den är ju sååå god?!  Solig
    Smakar lite som tryffel i konsistensen och lagommäktig

• minkamp
    tarux skrev 2012-06-08 12:07:21 följande:
    jag hade smält smöret långsamt och rört ner kakaon.
    men om du använder lindt exellence 85% kan du göra på samma sätt som tidigare men kolhydrathalten blir mycket lägre oavsett om du använder 100 g eller 200 g.

räknat på 200 g av den chokladen blir kolhydrathalten 5% även om sukrin innehåller 100g kolhydrater per 100g. om kakan då väger 600 g borde det vara 4.5 g kolhydrater per portionsbit om du delar i 8.

om du använder 2 dl kakao istället (och rör ner den i smält smör) blir det 3 gram kolhydrater per bit.

Du sukrin innehåller ju noll kolisar? :)
    Tack för tipsen! 
  • minkamp

Tycker det vart lite OT nu, jag vill bara ha hjälp med min kladdkaka, inte veta om sukrin o sånt, det vet jag redan om hur det funkar Glad

• minkamp
    Kattdamen skrev 2012-06-09 08:49:18 följande:
    Men det var ju inte alls det du skrev. Du får hålla iordning på de olika sakerna som används för sötning.
    Håller med dig! Glad
Svar på tråden Lchf kladdkaka, kan någon hjälpa mig???